בדיחה ישנה מאוד אומרת שלכל יהודי יש שני בתי כנסת, אחד להתפלל בו והשני כדי לא לדרוך בו. הבדיחה נסובה בעיקר על סוגיית נוסחי או אופי התפילה שלא פעם גורמים למחלוקת בין מתפללים רבים.
אופי התפילה והתנהלות של מספר בתי כנסת בעיר הוא גם מה שהפך לדיון מעניין בישיבת מועצת עיריית באר־שבע, כאשר הצעה לסדר שהגיש חבר האופוזיציה משה ינאי הצליחה לעורר לא מעט תגובות בקרב הציבור הדתי בעיר. בהצעתו לסדר שכותרתה "השתלטות תנועת חב"ד על העיר באר־שבע", טוען ינאי כי "הקצאות בשכונות לגבי בתי כנסת או מקומות דת יש לתת לתושבי השכונה ולא לגוף כזה או אחר מזרם כזה או אחר".
3 צפייה בגלריה
תפילה בבית כנסת בבאר־שבע. "יש מקום לכולם"
תפילה בבית כנסת בבאר־שבע. "יש מקום לכולם"
תפילה בבית כנסת בבאר־שבע. "יש מקום לכולם"
( צילומים: הרצל יוסף)
קראו גם:
לדברי ינאי, תושבי השכונות החדשות התלוננו בפניו כי תנועת חב"ד שמפעילה את אותם בתי כנסת קובעת נוסח תפילה שאינו בסגנון שלהם. בדיון במועצת העירייה טען ינאי, "אני חושב שאם מקיימים מוסד דתי כזה או אחר, צריכים לתת לאנשי השכונה ולאנשי המקום לנהל את הדבר הזה בצורה שהם יודעים איך".
עוד הוסיף ינאי, "לחב"ד יש סגנון ולא כולם אוהבים את סגנון התפילה של חב"ד והוא לא יכול להכתיב לכולם את סגנון התפילה. יש נוסח ישראל שברובם משתמשים בו, וכך זה עובד בכל העיר".
ינאי הדגיש בדיון כי "אני לא נגד תנועת חב"ד, אני גם מעריך את פועלם בכל העולם. אני פשוט לא אוהב את המצב של השתלטות לא נכונה".
3 צפייה בגלריה
ינאי. "להפסיק התעללות בתושבים שמבקשים היתר בנייה"
ינאי. "להפסיק התעללות בתושבים שמבקשים היתר בנייה"
ינאי
(צילום: הרצל יוסף)

"לא השתלטנו"

יש לציין כי עיריית באר־שבע מקצה נכסים ללא תמורה או בתמורה סמלית לעמותות כדי לאפשר להן לקיים פעילויות למען התושבים. בעיר פועלות עמותות במגוון של תחומים כמו תרבות, חינוך, ספורט, דת ורווחה. כעת ינאי דורש שבמקרה של הפעלת בתי כנסת העירייה תעביר את ההפעלה לתושבים ולא לחב"ד או לגוף אחר.
בחב"ד דוחים את הטענות שלפיהן הם "השתלטו" על בתי הכנסת. "חב"ד נמצאת בבאר־שבע ברוך השם עם התושבים, היא מחוברת לשטח, ובשונה אולי מקהילות אחרות היא לא מסתגרת", אומר ל"ידיעות הנגב" מנהל בית חב"ד המרכזי בבאר־שבע, הרב זלמן גורליק. "המוטו של חב"ד הוא לא הסתגרות, וכמו שחב"ד מחוברת בכל העולם, גם בבאר־שבע חב"ד מחוברת לתושבים בכל השכונות".
הרב גורליק מוסיף עוד, "חלק מהמדיניות של הפעילות שלנו היא שאנחנו לא פועלים ממרכז אחד ומובילים את כולם לשם, או מנסים לתת משם שירות, אלא שאנחנו נמצאים בכל השכונות. יש לנו בכל שכונה ושכונה גרעין של פעילים, שליח של המשפחה שגרה בשכונה, מכירה את אנשי השכונה ופועלת לעזור ולסייע בכל תחום שקשור בענייני מסורת ויהדות".
3 צפייה בגלריה
הרב זלמן גורליק. "מחוברים לתושבים"
הרב זלמן גורליק. "מחוברים לתושבים"
הרב זלמן גורליק
(צילום: הרצל יוסף)
באשר לטענות של ינאי, אומר הרב גורליק, "נוצר מצב שבאותן שכונות העירייה מוציאה מכרז להפעלת בתי כנסת. העירייה התחילה מדיניות חדשה של הקצאת קרקע, היא בונה את בית הכנסת ומוציאה מכרז רשמי, מסודר וחוקי. מטבע הדברים, מכיוון שאנשי חב"ד שגרים בתוך השכונה והם פעילים והכי דומיננטיים בשכונות החדשות, הגשנו את הבקשה עם חתימות של התושבים שביקשו להמשיך לתת לרב של חב"ד שינהל את זה. לא השתלטנו. יש חוק, יש סדר".
"אנחנו לא שם בשביל לריב", מסכם הרב גורליק. "אנחנו נמצאים בשליחות קודש של כל הפעילים שלנו בשכונות, מתמסרים יומם ולילה, והציבור אוהב את זה ותומך בזה".

הקצאה שולית

בפתח דבריו בישיבת מועצת העירייה שיבח ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', את תנועת חב"ד ופעילותה. "חב"ד זו תנועה עולמית שפותחת את הלבבות ומחברת בין האנשים, והשליחים שלהם הם שליחים באמת כל כך מסורים, והם לא עושים את זה בשביל לקבל חלילה כסף, הם עושים את זה כי הם רוצים להאדיר את תורת ישראל כאן בארץ ישראל בצורה יפה וללא כפייה".
עם זאת, הדגיש דנילוביץ', "יש מקום לכולם. אני חושב שמה שהקצנו עד היום לחב"ד זה שולי לעומת כל ההקצאות האחרות. כל דבר שאנחנו נקצה בשכונות העיר יהיה בתיאום עם התושבים המקומיים כי בסוף זה נועד לשרת קודם כל ולפני הכל את הצרכים שלהם. את זה בהחלט אני מקבל".
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב