עם ירידה של שלושה מקומות לעומת השנה שעברה מדורגת באר־שבע במקום ה־15 במדד החופש העירוני לשנת 2022, שפרסמה ביום שלישי תנועת "ישראל החופשית".
2 צפייה בגלריה
באר שבע
באר שבע
באר שבע. צניחה במדד החופש העירוני
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
על פי דירוג "מדד החופש העירוני", אשר בדק את מידת החופש ממנה נהנים תושביהן של 31 ערים בישראל. הציון שניתן לבאר־שבע במדד השנה עומד על 38 אחוז מתוך 100 אחוז, כאשר הממוצע של המדד לגבי כל הערים שנכללו בו עומד על 41 אחוז. אשתקד עמד הציון של באר־שבע על 44 אחוז, ובשנת 2020 דורגה באר־שבע במקום השמיני עם ציון של 55 אחוז.
על פי עורכי המדד, הירידה בדירוג נרשמה בשל תחומים שטעונים שיפור כדוגמת אי פרסום תקציבי דת במסגרת התקציב העירוני של העירייה, אי קיומו של נוהל לעיריית באר־שבע האוסר או מגביל הפרדה מגדרית באירועים שהעירייה עורכת או תומכת, וגם העובדה שמועצת העירייה עדיין לא עסקה בבחירת נציגים למועצה הדתית.
סעיף נוסף שתרם לירידתה בדירוג היא העובדה שבבירת הנגב אין בריכה עירונית שבה קיימת שחייה בהפרדה, כמו גם העובדה שבבאר־שבע אין תחבורה ציבורית בשבת בתמיכת העירייה.
לעומת זאת, כמו בשנים קודמות, ישנם בבאר־שבע, כך על פי נתוני המדד, תחומים הראויים לציון. כך למשל, מציינים עורכי המדד את העובדה שהעירייה תומכת ומפיקה את מצעד הגאווה ואירועים נוספים באמצעות הבית הגאה, מה עוד שהעירייה גם תומכת ב"בית הגאה" ובנוסף לכך, ארגון "איגי" של הקהילה הלה"טבית בעיר פועל בתמיכת העירייה.

2 צפייה בגלריה
העיר באר שבע - תמונת פייסבוק
העיר באר שבע - תמונת פייסבוק
באר שבע. אין תחבורה ציבורית בשבת בתמיכת העירייה
(צילום: הרצל יוסף)

תחום נוסף הוא הפלורליזם הדתי, כאשר העירייה מקצה משאבים לקהילות לא אורתודוכסיות, מקיימת אירועים בשיתוף אותן קהילות, וגם מקיימת אירועים לכבוד ה"נובי גוד".
על פי נתוני המדד, ראויה לציון גם העובדה שבבאר־שבע פועל בית הקברות האזרחי "מנוחה נכונה" המאפשר קבורה אזרחית לכל תושבי המדינה.

קראו גם:

מדד החופש העירוני מתפרסם זו השנה החמישית, ולדברי מנכ"ל "ישראל החופשית", אורי קידר, "לצד העלייה ניכרת במאמצי העיריות לשפר את תחום הדת והמדינה בגזרתן, הכנסת ה־25 מביאה עמה סכנת הידרדרות ממשית בכל התחומים אותם אנו מודדים. לראשי העיריות תפקיד מהותי במאמצי הבלימה שמתקרבים אלינו, לשמור בעירם על החופש של תושביהם. הציבור הישראלי יעמוד על רגליו האחוריות לפני שייתן לגורמים חשוכים לקחת אותנו אחורה".
מעיריית באר־שבע נמסר בתגובה: "הדו"ח לא התקבל בעירייה ומיותר לציין שאינו מוכר. לכשיתקבל נוכל להתייחס אליו ולהשיב כמקובל".