משטרת ישראל תפצה תושב מאזור הנגב בסכום של 7,500 שקל לאחר שבית המשפט המחוזי בבאר-שבע קבע, כי המשטרה חרגה באופן בולט ומשמעותי מסמכויותיה והתרשלה בתפקידה לאחר שהחליטה למעשה לכפות על האיש בדיקה פסיכיאטרית דחופה בניגוד לרצונו. זאת, כאשר המחוקק הסמיך אך ורק את הפסיכיאטר המחוזי להורות על בדיקה דחופה במסגרת החוק לטיפול בחולי נפש.
3 צפייה בגלריה
חולה נפש גבר מכה גבר מוכה גבר בוכה
חולה נפש גבר מכה גבר מוכה גבר בוכה
בדיקה פסיכיאטרית בכפיה
(צילום המחשה: shutterstock)
האיש מוכר למערכת בריאות הנפש כמאובחן עם הפרעת פניקה ומצבים דכאוניים ולכן היה מטופל במסגרת אשפוז יום במשך כחצי שנה. זמן מה לאחר שעזב את המסגרת הטיפולית מרצונו החופשי הוא הגיע למסקנה כי מצבו הנפשי מחייב אותו לשוב חזרה למסגרת הטיפולית. אולם כאשר הוא פנה לשוב לאותה מסגרת, נמסר לו כי אין מקום לאשפוז ולכן עליו להמתין עד אשר יתפנה מקום עבורו.
לפני כשנה וחצי הגיש האיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות בבאר-שבע נגד המשטרה, בטענה כי המשטרה התנהלה כלפיו בניגוד לחוק.
על פי הנטען בתביעה, שהגיש האיש, עולה כי במחצית חודש יוני 2019 הגיע האיש למרכז לבריאות הנפש בבאר-שבע בתקווה להתאשפז, אולם בשל העומס במקום הוא נאלץ להמתין זמן רב עד לקבלת מענה.
הרופא במקום לא התרשם כי לאיש יש כוונות אובדניות ומעוניין לפגוע בעצמו ובסופו של דבר האיש חזר לביתו מבלי שאושפז. מספר שעות לאחר מכן התקבל דיווח במשטרה מטעם משרד ראש הממשלה לפיו האיש שוחח בטלפון עם נציגה במשרד ומדבריו השתמע שהוא מאיים לפגוע בעצמו ולהתאבד אם לא ייענו דרישותיו. בעקבות אותו דיווח נשלחה ניידת סיור לביתו של האיש.
בביתו של האיש נגבתה ממנו הודעה 'פתוחה' ללא אזהרה, בה הוא מסר לשוטרים כי אין בכוונתו לפגוע בעצמו. השוטרים, כך התברר, הניחו לאיש לישון בחדרו, אך קצין משטרה שהיה בתורנות הורה להם למצוא אדם בגיר אשר ישגיח על האיש ואם לא יימצא אדם כזה, כך הורה קצין המשטרה, יש לקחת את האיש לבדיקה פסיכיאטרית.
אביו של האיש, שמתגורר עמו בבית, סירב לקחת אחריות על בנו והאיש עצמו סירב לבקשת השוטרים להתלוות עמם לחדר המיון לבדיקה דחופה. משכך, הורה קצין המשטרה לעכב את האיש ולהביאו לבדיקה פסיכיאטרית במרכז לבריאות הנפש בבאר-שבע.
3 צפייה בגלריה
עו"ד ורד בר
עו"ד ורד בר
עו"ד ורד בר
(צילום: פרטי)
האיש הובא לחדר המיון הפסיכיאטרי למרות שהבהיר כי הוא מתנגד לעיכובו, אך מאחר ועל פי החוק שלב העיכוב חייב להסתיים בתום שלוש שעות, ובפרק הזמן הזה האיש טרם נבדק בחדר המיון, הורה קצין המשטרה להעביר את האיש לסטטוס של עצור והשוטרים המתינו עמו עד אשר ייבדק. האיש סירב להיבדק והרופא במקום הבהיר כי אין באפשרותו לבצע את הבדיקה והשאיר את האיש לטיפול המשטרה וזו שחררה אותו לביתו.
בתביעתו את המשטרה טען האיש, כי לא היתה לו כל כוונה אובדנית וגם לא להתאבד ומשכך לא היה כל בסיס בדין, לא לעיכובו ולא למעצרו וכי בהפעלת סמכויות אלה פעלה המשטרה, לטענתו בחוסר סמכות ובחוסר סבירות.
קראו גם:
מנגד טענה המשטרה, כי יש לדחות את תביעתו על הסף. לטענת המשטרה, האיש מאובחן כחולה נפש ועלה בבירור כי הוא אכן איים בהתאבדות בעבר וגם באירוע הזה, נשוא התביעה.
המשטרה גם טענה, כי לא התרשלה בטיפול באותו אירוע ויש להניח, כך לטענת המשטרה, כי אילו היה האיש פוגע בעצמו, אלמלא פעלה המשטרה, היתה המדינה נתבעת על כך שלא עשתה יותר.
בית המשפט לתביעות קטנות בבאר-שבע קיבל בשעתו את תביעתו של האיש ופסק כי על המשטרה לפצותו בסכום של 7,500 שקל. המשטרה ערערה על ההחלטה בפני בית המשפט המחוזי בבאר-שבע וזה החליט להשאיר את הפיצוי על כנו. זאת ועוד, השופט גם החליט כי המשטרה תישא בהוצאות המשפט בסכום של 4,000 שקל.
3 צפייה בגלריה
עו"ד דבי טל שדה
עו"ד דבי טל שדה
עו"ד דבי טל שדה
(צילום: פרטי)
"פעולות המשטרה", קבע השופט אלון אינפלד בפסק הדין, "חרגו באופן בולט ומשמעותי מסמכויותיה ובכך התרשלה. המשטרה החליטה למעשה לכפות על המשיב בדיקה פסיכיאטרית דחופה בניגוד לרצונו. זאת, כאשר המחוקק הסמיך אך ורק את הפסיכיאטר המחוזי להורות על בדיקה דחופה בכפייה. כך, הדאגה הכנה לשלומו של המשיב הביאה את המשטרה לנקוט בפעולות אסורות שפגעו בחופש התנועה של המשיב ואף בכבודו".
בעקבות החלטת בית המשפט אמר האיש, כי "האירוע היה קשה ומשפיל. אני שמח שבית המשפט המחוזי עשה צדק בעניין ודחה את הערעור שהגישה המשטרה. אני רוצה להודות לעורכות הדין ורד בר ודבי שדה על העבודה המקצועית שלהם ולכל הצוות שעבד איתן ועל כל העזרה והליווי במאבק המשפטי שהיה לא קל. חשוב לי לציין, שאין לי שום טענות כלפי בית החולים הפסיכיאטרי בבאר-שבע. יש שם עובדים מסורים עם לב ענק, במיוחד מחלקת מיון, מחלקה מדהימה שעוזרת לרפא את הנפש".
"מדובר בפסק דין תקדימי וחשוב", מסרו עורכות הדין ורד בר מארגון 'בזכות' – המרכז לזכויות של אנשים עם מוגבלויות ודבי טל שדה מהקליניקה לזכויות אדם שבפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, אשר ייצגו את האיש בערעור. "בית המשפט המחוזי קבע באופן חד משמעי כי בניגוד לפרקטיקה שננקטה על ידי המשטרה, אין למשטרה סמכות לעצור אדם ולהביאו בכפייה לבדיקה פסיכיאטרית. פסיקת בית המשפט מבהירה שהמשטרה אינה יכולה לעקוף את הוראות החוק, ומקום בו המשטר פוגעת בזכויות יסוד, כגון הזכות לחירות ולכבוד, היא תחויב בפיצויים, גם אם כוונותיה היו טובות כביכול".
לכל העדכונים - חדשות באר שבע
פורסם לראשונה: 10:31, 08.07.21