סוגיית בחירת הרב הראשי של באר־שבע שנפתחה מחדש בעקבות מותו בטרם עת של הרב יהודה דרעי ז"ל, לא יורדת מסדר היום, כאשר הדעות חלוקות לגבי השאלה בדבר זהותו של המועמד הבא.
2 צפייה בגלריה
הרב אברהם דרעי
הרב אברהם דרעי
הרב אברהם דרעי
(צילום: מתוך דרשה ביוטיוב)

שאלת יורשו של הרב יהודה דרעי המנוח עלתה באופן פומבי וגלוי בשבוע שעבר בעת ההספד של הרב יצחק יוסף, לשעבר הרב הראשי הספרדי לישראל, בהלוויה של הרב דרעי, בבית הלוויות בסנהדריה.
הרב יוסף אמר באופן מפורש וחד משמעי כי מי שצריך להיות הרב הראשי של באר־שבע הוא הרב אברהם דרעי, בנו של המנוח יהודה דרעי. "בהזדמנות זו אנחנו רוצים להכתיר את בנו, רבי אברהם דרעי, אני יודע שזה רצונו של המנוח, אנחנו ממליכים אותו עכשיו, שאף אחד חס ושלום לא יפר את זה, נמצא פה ראש העיר (דנילוביץ' - י.ל) והוא שומע את הדברים", אמר הרב יצחק יוסף.
הדברים זכו לביקורות רבות בקרב תושבים בבאר־שבע שלא אהבו את ה"אמבוש" שעבר דנילוביץ', כמו גם את הכוונה למנות לתפקיד ציבורי רב שלא עבר את ההליך המקובל, שמן הסתם טרם החל.

2 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ'
רוביק דנילוביץ'
רוביק דנילוביץ'
(צילום: הרצל יוסף)

בחירת רב של רשות מקומית מתבצעת על ידי אסיפה המורכבת מנציגי ציבור מקומיים. בדרך כלל לרשות המקומית אמורה להיות דריסת רגל משמעותית בוועדה כזו, בה צפויים להשתתף גם גורמים חיצוניים מהמשרד לשירותי דת.
על מנת להיות זכאי להתמנות כרב עיר, על המועמד לעבור 11 בחינות חובה ובחינה בעל פה בפני ועדה.

מאשדוד לבאר שבע?


אז מה הסיכויים באמת שהרב אברהם דרעי המתגורר באשדוד ייבחר לרב הראשי של בירת הנגב? משיחות עם רבנים ואנשי ציבור ניתן להבין כי הסיכויים לכך נמוכים, ואפילו נמוכים מאוד.
חבר מועצה מסביר: "דעת הקהל בעיר לא תיתן לדבר כזה לקרות. אני חושב שהגיע הזמן לבחור רב ראשי מקומי לבאר־שבע, אין מקום להכתרות וליורשים. אני חלילה לא מטיל ספק ביכולותיו של הרב אברהם דרעי, אבל יש בעיר רבנים ראויים שמכירים את העיר וצרכיה, וראוי שאלה ינהיגו אותה".

קראו גם:


בהקשר לבחירת רב מקומי, הנושא הפך לשנוי במחלוקת בין התומכים למתנגדים, כאשר הרב יהודה דרעי ז"ל נבחר לרב הראשי של העיר בשנת 1997. אז כמה זעקה גדולה, מדוע בוחרים רב שהוא לא מהאזור למשרה רמה של העיר.
משיחות עם אנשי ש"ס עולה כי אכן רצונו של הרב יהודה דרעי ז"ל היה שבנו ימשיך את דרכו ויתמנה למשרה, אבל נבחרי הציבור והפוליטיקאים המקומיים מבינים כי מהלך כזה ייתקל בהתנגדות בבאר־שבע.
"ספק אם ראש העיר ייתן יד למהלך כזה לקרות, ציבורית - זה ייראה לא טוב", אומר אחד מהם.
מקורב לתנועת ש"ס בעיר אומר ל"מיינט באר שבע והנגב": "אף אחד לא מכיר פה את הרב אברהם דרעי, הוא לא מחובר לפה, יש פה רבנים ששנים ממתינים להיבחר לתפקיד הזה. על פניו נראה שרוביק לא ייתן לזה יד בכלל. אני מעריך שייבחר רב מקומי".
יש לציין שבשום שלב ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', לא התייחס לנושא בחירת רב העיר. דנילוביץ' דיבר על שיתוף הפעולה שהיה בינו לבין הרב דרעי ז"ל, והכבוד ההדדי שרכשו אחד לשני: "זכיתי לעבוד עם הרב בשותפות אמת ולמדתי ממנו המון. אדם ערכי, איש חסד ודרשן מחונן, שמאדיר את תורת ישראל ופועל לאהבת ישראל. תמיד קיבלתי ממנו עצה טובה וברכה חמה לדרך. אהבתי את הרב והערכתי אותו מאוד. הוא יחסר לי, הוא יחסר לכולנו".