שתי תביעות ייצוגיות בהיקף כולל של כשלושה מיליון שקלים הוגשו בימים אלה נגד המועצה הדתית בבאר־שבע ונגד חברת הקבורה האזרחית 'מנוחה נכונה' בבאר־שבע בטענה כי הן גובות בניגוד לחוק סכומים של בין 500 ל־600 שקל מקרובי נפטרים עבור התקנת יסוד למצבה. יסוד הוא רשת של קורות בטון, יצוקות בתוך הקרקע, המהוות את גבולות הקברים, עליהן מוקמות המצבות לאחר הקבורה.
2 צפייה בגלריה
המועצה הדתית. "התשלום מבוצע על פי הנחיות"
המועצה הדתית. "התשלום מבוצע על פי הנחיות"
המועצה הדתית. "התשלום מבוצע על פי הנחיות"
(צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:
התביעה נגד 'מנוחה נכונה' הוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד בשמה של עולה מאוקראינה, אשר סבה נפטר בבית החולים 'סורוקה'. על פי כתב התביעה, שהוגש על ידי עו"ד נריה הרואה, עולה כי כאשר ביקשה התובעת לתאם את שעת הקבורה, היא התבקשה, לטענתה, לשלם 500 שקל במזומן.
עו"ד נריה הרואה, בא כוחה של התובעת, ציין בתביעה כי התובעת, צעירה בת 31, היתה במצוקה רגשית ללא כל יכולת להתנגד, להתווכח או בכלל לתהות על פשר הדרישה, שכן מדובר בפטירה של אדם קרוב מאוד. בתום טקס הקבורה, כך על פי הנטען בכתב התביעה, בעוד הקברן מלווה את המשפחה בדרכה אל מחוץ לבית העלמין, עצר הקברן וביקש תשלום על סך 500 שקל במזומן. באותו רגע, נטען בכתב התביעה, כל מה שרצתה התובעת הוא לסיים את אירוע הקבורה בצורה מכובדת וללא ויכוחים. בקבלה צוין כי התשלום הוא עבור "יציקת בטון".
התביעה השנייה, נגד המועצה הדתית בבאר־שבע, הוגשה אף היא על ידי עו"ד נריה הרואה לבית המשפט המחוזי בבאר־שבע בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים בשמה של תושבת אחד המושבים במרכז הארץ, אשר ביקשה לקבור את אמה בקבורה יהודית בבית העלמין בבאר־שבע. היא פנתה לחברה קדישא באר־שבע על מנת שזו תבצע את שירותי הקבורה ללא עלות בהתאם לחוק, אך על פי הנטען בכתב התביעה, נדרשה התובעת על ידי חברה קדישא לשלם 600 שקל כתנאי לקבורה בניגוד לחוק.
2 צפייה בגלריה
נריה הרואה
נריה הרואה
נריה הרואה
(צילום: עדי בן שושן)
על פי הנטען בכתב התביעה, נאמר לתובעת ולבתה כי במידה שהתשלום לא יבוצע, לא יהיה ניתן לערוך את טקס הקבורה. בלית ברירה, כך נטען בכתב התביעה, בוצע התשלום במזומן ולתובעת לא ניתנה קבלה על שם המועצה הדתית, כי אם חשבונית מס של עוסק מורשה מתחום הפיתוח והשיווק.
"מדובר בהטעיה צרכנית", ציין עו"ד הרואה, "בכך שחברה קדישא ומנוחה נכונה גובות תשלומים כתנאי לקבורה, תוך ניצול מצוקתם של אבלים בשעתם הקשה ביותר. על פי תקנות הביטוח הלאומי, כל גוף המורשה לפי חוק שירותי הדת היהודיים לעסוק בקבורת נפטרים לא יגבה ולא ידרוש בקשר לקבורה, במישרין או בעקיפין, כל תשלום, לרבות אגרות שירותים לפי חוק שירותי הדת".
מנכ"ל עמותת 'מנוחה נכונה', מוריס כלפון, אמר בתגובה כי "לתביעה הייצוגית הזו אין כל בסיס. כל העניין בטעות יסודו. אנחנו לא גובים כסף עבור שום שירות של קבורה. כל השירותים ניתנים בחינם. במידה שמישהו רוצה לרכוש חלקה בחיים, אז אנחנו גובים מחיר לפי התעריף שקבע המשרד לשירותי דת. לגבי התביעה בנושא בסיס למצבה, אנחנו פועלים במדויק על פי הנחיות המוסד לביטוח לאומי".
הממונה על המועצה הדתית בבאר־שבע, יהושע דמרי, אמר בתגובה: "הוגשו מספר תובענות ייצוגיות כנגד מספר רב של חברות קדישא בכל הארץ. הדיון נסב על תשלום עבור יסודות בטון למצבה. במקרה של באר־שבע מוגשת בימים אלו תגובה לבית המשפט. בכל מקרה יודגש כי המועצה מעולם לא גבתה עבור היסודות, אלא קבלן חיצוני גובה אותם. התשלום מבוצע לפי הנחיות הביטוח הלאומי וחוזר מנכ"ל".
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב