על פי נתוני משרד הבריאות, בישראל חיים כיום 50,000 אנשים שבגופם קיים נגיף ההפטיטיס C, נגיף עם השלכות קשות על בריאות המטופל שמהווה את הסיבה העיקרית למחלות כבד כרוניות בארץ ובעולם. רוב האנשים שחולים בהפטיטיס C כלל לא ירגישו בזאת ולא יראו כל תסמינים עד לשלב מתקדם של המחלה. ולכן, איתור אנשים מתוך קבוצות הסיכון והאפשרות לבצע בדיקת דם פשוטה יכולה להציל רבים ממחלה קשה היכולה לגרום לשחמת הכבד ואף למוות.
2 צפייה בגלריה
קבוצת אנשים
קבוצת אנשים
קבוצת אנשים
(צילום המחשה: shutterstock)
ד"ר אור בקשי, רופאת משפחה במכבי שירותי בריאות בבאר שבע, מסבירה שבניגוד לשנים קודמות, הטיפול כיום, הינו טיפול בכדורים שאורכו בין 8-12 שבועות המביא לריפוי הזיהום הנגיפי בשיעור גבוה מאד (מעל 95%), כמעט ללא תופעות לוואי משמעותיות.
"משרד הבריאות יצא עם תכנית למיגור המחלה ומכבי שירותי בריאות לקחה על עצמה את הנושא, אני מניחה שגם שאר הקופות", היא מסבירה. "אנחנו מנסים להגיע לכל המטופלים שנמצאים בקבוצות הסיכון, ליצור איתם קשר, להסביר על הסיכונים ולשלוח אותם לבדיקת דם ראשונית".
ברוכים הבאים למדור "נלחמים בהפטיטיס C" בשיתוף עמותת חץ. כאן תוכלו לקבל את כל המידע על המחלה הנגיפית, דרכי הטיפול ולקבל פרטים על אופן ביצוע הבדיקות במטרה לגלות את המחלה בשלב מוקדם ככל האפשר – מה שעשוי להציל חיים.
איך יודעים להגיע לאנשים מקבוצות הסיכון?
"אנחנו כרופאי משפחה פועלים באופן יזום לאיתור מטופלים משום שאנחנו יודעים מיהן קבוצות הסיכון. כאשר מגיע מטופל המשתייך לקבוצת הסיכון אנו מפנים לבדיקה ראשונית, בדיקת דם פשוטה לאיתור נוגדנים, אם הוא יוצא חיובי אנחנו ממשיכים עם הבירור באמצעות בדיקות דם נוספות", מסבירה ד"ר בקשי. "כשיש לנו אבחנה אנחנו מתייעצים עם רופא מומחה לגסטרואנטרולוגיה. הטיפול ניתן על ידי רופא המשפחה על סמך התייעצות זו".
ד"ר בקשי מסבירה שהמטופלים יכולים בסיום הייעוץ הרפואי והנפקת המרשם לגשת לבית המרקחת ולרכוש מראש את התרופות, לכל תקופת הטיפול, בעלות נמוכה. מטופלים המתקשים כלכלית לעמוד בעלויות, מופנים לעובדות הסוציאליות במרפאות המסייעות במימון התרופה. "המטרה היא הנגשת הטיפול כדי להקל על המטופלים ככל שניתן ובכך ולמגר את המחלה.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אור בקשי
ד"ר אור בקשי
ד"ר אור בקשי
(צילום: באדיבות מכבי שירותי בריאות )
עד לפני כמה שנים אחוזי ההחלמה לא היו גבוהים והטיפול היה קשה וכרוך בתופעות לוואי רבות. גם כיום רבים מהמטופלים חושבים שהטיפול עדיין קשה כמו בעבר, עם זאת - חשוב לנו להבהיר שכיום בבדיקת דם פשוטה ובטיפול קצר, יעיל וממוקד ניתן למגר את המחלה", מסבירה ד"ר בקשי ומספרת שכיום היא פוגשת יותר ויותר מטופלים שכבר קיבלו את הטיפול והחלימו לחלוטין מהפטיטיס C.

קבוצות הסיכון וסיכויי ההידבקות

"על פי משרד הבריאות, יש ארבע קבוצות סיכון עיקריות בישראל, כאשר השתיים הגדולות הן עולים ממדינות ברית המועצות לשעבר ורומניה, ואנשים שקיבלו מנת דם לפני שנת 1992", מסבירה ד"ר בקשי. מלבדם, נמצאים בסיכון גם אנשים המשתמשים בסמים בהזרקה בעבר או בהווה, אנשים שעשו קעקועים או פירסינג באופן לא סטרילי ואף עובדי מערכת הבריאות שנחשפו בדקירה לחולה". "מלבד לאלו", ד"ר בקשי מסבירה, "קיימות עוד דרכי הדבקה עם סיכויי הידבקות נמוכים מאוד - כמו למשל תינוק שנולד לאם חולה בהפטיטיס C או העברה באמצעות יחסי מין".
קראו עוד במדור "נלחמים בהפטיטיס C" >>
"אני מציעה לכל מי שחושב שהוא בקבוצת סיכון וכל מי שחלים עליו אחד או יותר מהגורמים שצוינו מעלה לפנות לרופא המשפחה לקבלת מידע. הבדיקה לאיתור המחלה היא בדיקת דם קלה ופשוטה, וכל המידע הראשוני נמצא אצל רופא המשפחה. במידה ולא מטפלים - המחלה יכולה להידרדר ולהוביל לשחמת הכבד ולמוות בשל כשל בכבד. חשוב להדגיש שמדובר בתחלואה ומוות בר מניעה משום שהפטיטיס C היא מחלה שיש לנו היום הכלים לטפל בה ולהביא לריפוי בשיעור גבוה מאד".
שירות לציבור. בחסות AbbVie ישראל וגיליאד סיאנסז ללא מעורבות בתוכן.



פורסם לראשונה: 11:53, 13.03.22