כאשר לקולגה מהעבודה שלה התגלה סרטן ריאות, נשלחה יהודית שפירא, כימאית שעבדה במעבדה, לבדיקות כלליות אצל רופא תעסוקתי. במהלך הבדיקות התגלה כי לשפירא אנזימי כבד גבוהים, והדרך משם ועד הגילוי שהיא חולה בהפטיטיס C בשלב מתקדם היה קצר.
2 צפייה בגלריה
יהודית שפירא
יהודית שפירא
יהודית שפירא
(צילום: באדיבותה)
"כמו בסרט, מצאתי את עצמי חולה מבלי שאני מרגישה בדבר", מספרת יהודית שפירא. אנזימי הכבד שלה היו גבוהים מזה תקופה, ולדבריה אולי אם הייתה תשומת לב גבוהה יותר לנושא הייתה מגלה את המחלה בשלב מוקדם יותר, כשעוד היה ניתן למנוע את הידרדרותה הקשה.
שפירא כלל לא ידעה מהי מחלת ההפטיטיס C ומהן השלכותיה. "ניסיתי לחשוב מאיפה קיבלתי את המחלה, לדעתי, ככל הנראה קיבלתי אותה ברומניה ממנה באתי, כי עשרות שנים קודם לכן היינו עומדים בשורה אחת ומקבלים חיסונים מאותה המחט", היא מספרת.
ברוכים הבאים למדור "נלחמים בהפטיטיס C" בשיתוף עמותת חץ. כאן תוכלו לקבל את כל המידע על המחלה הנגיפית, דרכי הטיפול ולקבל פרטים על אופן ביצוע הבדיקות במטרה לגלות את המחלה בשלב מוקדם ככל האפשר – מה שעשוי להציל חיים.
למהלך המחלה היא לא ציפתה, למרות שקיבלה טיפולים רבי היא חלתה בשחמת הכבד, שהפתרון היחידי לה היה השתלת כבד, "או כמו שהרופאים אמרו לי באותה תקופה: יש לך שנה לחיות ובסבל רב". הסיכויים שלה לבצע השתלה ולהבריא היו נמוכים, אך תוך פחות משנה המזל שיחק לטובתה כשהצליחה בכל זאת להיות אחת מאותם יחידי סגולה שעוברים השתלת כבד.

"לא ניתן לתאר את הסבל"

"בשנה שאחרי ההשתלה, לא ניתן לתאר את סבלי", אומרת שפירא. היא לקחה עשרות כדורים וממשיכה לקחת אותם כדי שהגוף לא ידחה את הכבד המושתל, בנוסף, היא פיתחה בעיות בריאות רבות אחרות כתוצאה ממצבה. "פיתחתי תסמונת מטאבולית, סרטן עור וכנראה שיש גם קשר לסרטן השד שגיליתי, כל הסבל היה נמנע אם הייתה בדיקת סקר אותה חייב לעשות כל מי שנמצא בסיכון", מספרת שפירא.
2 צפייה בגלריה
צהבת הפטיטיס C דלקת כבד
צהבת הפטיטיס C דלקת כבד
נמצאים בקבוצת הסיכון? בואו להיבדק ולהציל חיים
(צילום המחשה: shutterstock)
אמנם כיום קבוצות הסיכון לא מחויבות בבדיקה, אך תוכנית לאומית למיגור המחלה החל משנת 2021 קוראת לקבוצות הסיכון להגיע ולבצע את בדיקות הסקר בחינם, העיקריות שבקבוצות הסיכון הם יוצאי ברה"מ לשעבר ורומניה וכל מי שעבר פרוצדורות רפואיות עם חשש למכשור רפואי לא סטרילי, ומי שקיבל מוצרי דם לפני 1992. התרופות למחלה נמצאות בסל הבריאות, כאשר הן אינן נושאות כמעט תופעות לוואי, ובטיפול קצר של 8 עד 12 שבועות ניתן למגר לחלוטין את המחלה מהגוף ב-95% מהמקרים.
קראו עוד במדור "נלחמים בהפטיטיס C" >>
"ההשתלה הייתה מאוד קשה. אני אדם חיובי אבל זה היה גיהנום, אני לא מאחלת לאויבי את מה שקרה לי. לא יכולתי לרדת מהמיטה, כדי להגיע לשירותים הייתי צריכה רבע שעה. יצאתי מזה רק באמצעות טיפולי הידרותרפיה והרופאים היו מושלמים, אבל לא היו לי כל כלים, למה בכלל הגעתי למצב הזה? גם אם היינו דופקים על שולחנות לא היו עושים לנו בדיקה, יש הבדל עצום בין הטיפולים וההתייחסות למחלה היום לבין מה שהיה לפני 14 שנים, לא לנצל את זה - זה פשע. אל תגידו לי זה לא יקרה, צרה צרורה יכולה לקרות לכל אחד".
שירות לציבור. בחסות AbbVie ישראל וגיליאד סיאנסז ללא מעורבות בתוכן.