דלקת כבד הנגרמת מנגיף ההפטיטיס C ברוב המקרים לא תהיה מורגשת. ב-25% מכלל המקרים היא תתקדם לאורך השנים ותוביל לכשל בתפקוד הכבד, סרטן ראשוני של הכבד ולצורך בהשתלת כבד.
2 צפייה בגלריה
סרטן הכבד צהבת הפטיטיס C
סרטן הכבד צהבת הפטיטיס C
הפטיטיס C עלול לגרום לסרטן הכבד ולנזקים נוספים
(צילום המחשה: shutterstock)
"במחלה זו הווירוס גורם לדלקת כרונית שנמצאת כל הזמן ברקע, כשיש דלקת כזו והגוף לא מצליח להיפטר ממנה, הוא מנסה להילחם בה על ידי יצירת דלקת בכבד וכל הזמן יש הליך דלקתי וניסיונות ריפוי של הגוף על ידי הצטלקות. לאורך שנים רבות של הליכים כאלו מבנה הכבד משתנה, מתכווץ, התאים חווים ירידה בתפקוד ובסופו של דבר נוצר חוסר תפקוד בכבד", מסביר ד"ר אוהד עציון, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד במרכז הרפואי סורוקה.
כאשר המחלה מתקדמת נוצרת מחלת שחמת הכבד. במצב זה תפקוד הכבד יורד, הוא לא מצליח לייצר חומרים שונים ולפרק תרופות והדבר פוגע בתפקוד כל הגוף. "עם שחמת הכבד הגוף לא יכול לייצר חלבונים מסוימים שחשובים לתפקוד שלנו ולפרק חומרים אחרים. כמו כן, הכבד חשוב למערכת החיסון וכשהוא לא מתפקד החולים חשופים לזיהומים שונים", מסביר ד"ר עציון.
ברוכים הבאים למדור "נלחמים בהפטיטיס C" במיינט, בשיתוף עמותת חץ. כאן תוכלו לקבל את כל המידע על המחלה הנגיפית, דרכי הטיפול בה ולקבל פרטים על אופן ביצוע הבדיקות במטרה לגלות את המחלה בשלב מוקדם ככל האפשר - מה שעשוי להציל חיים.
בתהליך זה, מסביר ד"ר עציון, ההצטלקויות בכבד גורמות לעליית לחץ ובשל כך החולים חשופים לדימומים במערכת העיכול, סיבוך מסוכן ביותר שעלול להוביל גם למוות. עוד הליך מסכן חיים שנגרם מעליית הלחץ הוא הצטברות נוזלים בחלל הבטן, "הדבר יכול להפריע מאוד לאיכות החיים והנוזל גם עלול להזדהם", מסביר ד"ר עציון.

ערפול, בעיות זיכרון ופגיעה בתפקוד הקוגניטיבי

כאשר המחלה נמצאת בשלבים מתקדמים, העובדה שהכבד לא מצליח לנטרל חומרים מסוימים יכולה להוביל לכך שחומרים אלו יגיעו למוח, יגרמו למצב של ערפול, לבעיות זיכרון ולבעיות בתפקוד הקוגניטיבי הכללי. "ללא טיפול כמובן התפקוד של הכבד ימשיך להידרדר ולהוביל לעוד סיבוכים מסכני חיים", מסביר ד"ר עציון.
עוד סיבוך הוא היווצרויות של גידולים ממאירים בתוך הכבד, שנחשבים כיום לסיבת המוות השנייה מבין כל הגידולים הסרטניים.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אוהד עציון
ד"ר אוהד עציון
ד"ר אוהד עציון
(צילום: באדיבותו)
לדברי ד"ר עציון הסיבוכים מסוכנים לא פחות מהמחלה עצמה, שכן גם אם מצליחים למגר אותה מהגוף באמצעות תרופות, עדיין יהיה צורך לטפל בסיבוכים ובתופעות הלוואי שנגרמו לגוף בתקופה בה המחלה הייתה בשיאה.
"זו בעיה רצינית ולכן עדיף לטפל בחולים לפני שמגיעים לשחמת הכבד, אם מפרקים את הווירוס מונעים את הדלקת ואת הסיבוכים מעליית הלחצים בהמשך".

הסיבוך הגדול מכולם

אין ספק כי הסיבוך הגדול מעולם בכל הנוגע להפטיטיס C הוא כשל של הכבד והגעה לרשימת ההמתנה להשתלת כבד. מדובר על מצב מסכן חיים, כאשר רשימות ההמתנה ארוכות ואחוז ניכר מהחולים מוצאים את מותם בתור להשתלה. עם זאת, גם כאן יש מקום לאופטימיות.
"אפשר לעצור את התקדמות המחלה גם בשלב מתקדם ויכולה להיות גם נסיגה", אומר ד"ר עציון. "היו אנשים שחיכו בתור להשתלה, חלקם אחרי טיפול הראו שיפור ומורידים אותם מרשימת ההשתלה. אך יש גם מקרים בהם המחלה כל כך מתקדמת עד שגם אם הטיפול יסלק את הווירוס – הוא לא מונע את ההידרדרות הנוכחית".
חולים כאלו מטופלים ביחידות להשתלת כבד בבתי החולים כשהם מחכים לתורם ברשימת ההמתנה הארוכה, "יש אפשרות להשתלה מן החי אך צריכה להיות התאמה, והשתלה מהמת תלויה בזמינות האיברים שהיא לא גבוהה בארץ, רוב האנשים שממתינים לא מצליחים להגיע להשתלה כי התור ארוך ולכן אני מדגיש שלא כדאי להגיע למצב הזה".
קראו עוד במדור "נלחמים בהפטיטיס C" >>
ד"ר עציון מספר שכיום ישנו ניסיון להעלות את המודעות לבדיקות הסקר, וכיום התוכנית הלאומית מתמקדת במספר קבוצות סיכון עיקריות והן: יוצאי ברה"מ לשעבר ורומניה וכל מי שעבר פרוצדורות רפואיות עם חשש למכשור רפואי לא סטרילי, ומי שקיבל מוצרי דם לפני 1992.
"יש מחלות אחרות שהטיפול בהן כרוני וצריך כל הזמן לקחת תרופות, לא פשוט לשכנע אנשים צעירים לקחת תרופה לשנים רבות", הוא אומר. "לעומת זאת במקרה של הפטיטיס C הטיפול נע בין 8 ל-12 שבועות, אין לטיפול תופעות לוואי ואנחנו יודעים מיהן קבוצות הסיכון", לסיכום אומר ד"ר עציון כי איתור החולים וטיפול בהם בתרופות החדשות יכולים להוביל למיגור או צמצום משמעותי של המחלה והשלכותיה הקשות על המטופלים.
שירות לציבור. בחסות AbbVie ישראל וגיליאד סיאנסז ללא מעורבות בתוכן.