ההודעה על ההגבלות החדשות שעליהן נפרט בהמשך, מגיעה באופן ישיר לשיעור התחלואה בנגיף הקורונה שרק עולה מיום ליום.
על פי נתוני משרד הבריאות, עמד השבוע מספר החולים הפעילים בקורונה בנתיבות על יותר מ־150 איש, מה שמגדיר את העיר כעיר אדומה עם ציון של 7.9 בתוכנית הרמזור.
2 צפייה בגלריה
מחלקה הפנימית לטיפול בקורונה. 12 מטופלים בשלב זה
מחלקה הפנימית לטיפול בקורונה. 12 מטופלים בשלב זה
מחלקה הפנימית לטיפול בקורונה. 12 מטופלים בשלב זה
(צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:
דימונה, כך על פי הנתונים, מוגדרת כעיר כתומה עם ציון 7 וכ־60 חולים פעילים. גם אופקים מוגדרת השבוע כעיר כתומה עם ציון 7 וכ־70 חולים פעילים. באר־שבע "זכתה" השבוע לציון של 5.9 בתוכנית הרמזור והפכה לעיר צהובה עם למעלה מ־480 חולים פעילים, כאשר עשירית הנקודה מפרידה בין בירת הנגב לבין הגדרתה כעיר כתומה.
ערד הוגדרה השבוע כעיר צהובה עם ציון של 4.8 ועם כ־40 חולים פעילים. רק רהט, מבין ערי הנגב, הוגדרה השבוע כעיר ירוקה עם הציון 3 ועם כ־30 חולים פעילים.
נכון ליום רביעי עמד מספר המאושפזים במחלקה פנימית קורונה וביחידה לטיפול נמרץ ב"סורוקה" על 12 מטופלים, בהם 5 במצב קשה, 3 במצב בינוני והיתר במצב קל.
במקביל לפתיחה המחודשת של מחלקת אשפוז פנימית קורונה והכנה של יחידת של יחידת טיפול נמרץ קורונה, נפתח ביום שלישי בבית החולים מתחם חיסוני עובדים, בראשותה של מנהלת הסיעוד, לאה כהן, המאפשר לעובדים בגילאי 60 ויותר ולגמלאי בית החולים להתחסן במנה השלישית לנגיף.
"חשוב לנו להגן ולשמור על הצוותים של בית החולים", אמר מנהל "סורוקה", ד"ר שלומי קודש, "אנו עושים הכל כדי להנגיש את החיסון לעובדים שלנו ונרתמים לכל מאמץ שנדרש כדי למגר את הנגיף. חשוב לנו לחסן את הצוותים ולהמשיך ולהקפיד על ההנחיות הנדרשות ברחבי בית החולים. כבר ביום הראשון נרשמה היענות מרשימה לחיסון השלישי, שהוא דרך נוספת שלנו להגן על עצמנו ועל הסובבים אותנו".

תעלומה במגזר

על פי נתוני משרד הבריאות, נכון ליום רביעי, ממשיכים היישובים עומר, להבים ומיתר להיות מדורגים בצמרת היישובים המחוסנים ביותר באזור הנגב עם שיעורי התחסנות של קרוב ל־90 אחוז. בתחתית הדירוג ממוקמים יישובי המגזר הבדואי מסעודין אל־עזאזמה ואבו רובייעה, עם שיעורי התחסנות של כחמישה אחוזים בלבד.
נתוני משרד הבריאות מצביעים על כך שמרבית יישובי המגזר הבדואי מוגדרים כיישובים ירוקים, בהם שיעור החולים המאומתים בנגיף הקורונה הוא מהנמוכים ביותר, חרף העובדה ששיעור ההתחסנות באותם יישובים הוא הנמוך ביותר בהשוואה לשאר היישובים בארץ.
2 צפייה בגלריה
החיסון השלישי "היענות מרשימה"
החיסון השלישי "היענות מרשימה"
החיסון השלישי "היענות מרשימה"
(צילום: הרצל יוסף)
לפרדוקס הזה יש הסבר. "התמונה הירוקה, לכאורה, ומיעוט המאומתים בחברה הבדואית", אומר ל"מיינט באר שבע והנגב" ד"ר פואד אסנע, מנהל אזור נגב דרומי ב"שירותי בריאות כללית" במחוז דרום, "הם נגזרת של מיעוט בדיקות, למעשה. הציבור לא ממהר לגשת ולהיבדק על אף שהצבנו מתחמי בדיקות זמינים ונגישים למטופלים שלנו כמעט בכל היישובים הבדואים ובצמידות למרפאות, כך שהשירות החשוב יהיה נוח ובולט".
סיבה נוספת, הוא מוסיף, ככל הנראה נעוצה בכך שבחברה הבדואית, מלבד בעיר רהט, אין צפיפות. "ההתפרצויות מאפיינות מקומות צפופים יותר. בשבוע האחרון החלו מי שיצאו לחופשת החג לשוב מטורקיה ונמצאים כעת בבידוד, זמן קצר מדי להופעת חולים חדשים. יש גם מי שחזרו לפני סוף החודש האחרון ולפני הנחיית הבידוד שנקבעה. מה שהופך בדרך כלל את היישובים לאדומים הן החתונות שנמצאות כעת בשיאן. אנו מקווים שהתמונה לא תיצבע באדום. אנחנו ממשיכים במאמצי הסברה אינטנסיביים יחד עם ראש הרשויות על חשיבות ההתחסנות".
פעיל חברתי בלקיה מספר כי אם בגלים הקודמים רץ במגזר הבדואי גל של שמועות פייק שמנעו מאנשים להתחסן, הפעם אנשים פשוט נבדקים פחות. "זה נכון להרבה חלקים מהמגזר", הוא מסביר. "אנשים לא רוצים להתמודד עם השלכות של בידוד ופשוט נזהרים יותר ונבדקים פחות".
בתוך כך, נכון ליום רביעי, חוסנו על פי נתוני "הכללית" כ־10,000 ממטופלי הקופה באזור הנגב והדרום בני 60 ומעלה במנת החיסון השלישית. ביום שני נרשם במתחם החיסונים של הכללית בבאר־שבע שיא במספר המתחסנים בחיסון השלישי, שהגיע ללמעלה מ־900 איש במהלך יום אחד.
"הצוותים פועלים במסירות", ציינה חדווה אמונה, מנהלת מחוז הדרום ב"כללית,, "ובמשך שעות ארוכות כדי לחסן את הכמות האדירה של המטופלים המעוניינים בחיסון. ההיענות ההולכת וגדלה מבטאת את הכמיהה של כולנו לשוב סוף סוף לשגרה. הגדלנו משמעותית את שעות הפעילות ואת מספר המתחמים כדי לספק את השירות החשוב הזה. במקביל, אנחנו פותחים עוד מתחמי דיגום ומעמידים צוותים נוספים הפועלים כדי לתת מענה למאומתי קורונה הזקוקים לסיוע".
השבוע גם הוחל במבצע מתן מנת החיסון השלישי לקשישים המתגוררים בבית גיל הזהב של חברת "עמיגור" בבאר־שבע. המבצע צפוי להסתיים באמצע השבוע הבא והוא מתבצע על ידי צוותים של מד"א. אחת המתחסנות, פאינה גרייזברג, ניצולת שואה, אמרה לאחר קבלת החיסון כי "אני מרגישה טוב וחושבת שכולם צריכים לעשות את החיסון כדי לשמור על הבריאות, לשמור על שגרת החיים ולהמשיך לראות את המשפחה ואת הנכדים".

הגבלות נוספות

בערב שלישי בישרה הממשלה את מה שהיה די צפוי בשבועות האחרונים והודיעה על שורה חדשה של הגבלות בעקבות העלייה בתחלואה. קבינט הקורונה קרא לציבור להתחסן בהקדם אפשרי. "מגפת הדלתא מדבקת הרבה יותר, ומזנקת בכל העולם. הימנעו מהתקהלויות, וצאו להתחסן - עכשיו. אחרת, לא יהיה מנוס מהטלת מגבלות חריפות יותר, לרבות סגר", נמסר בהודעה.
ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה התכנסה במשרד ראש הממשלה בירושלים וקיבלה את ההחלטות הבאות שייכנסו לתוקף החל מיום ראשון הקרוב: התו הירוק יורחב גם למקומות
בהם ישנה התקהלות בת פחות מ־100 אנשים, ולכל הגילאים (גם מתחת לגיל 12, אבל עבורם ההגבלה תיכנס לתוקף מה־20 לחודש).
כמו כן הוחלט על חובת עטיית מסכות גם בחללים פתוחים בהם ישנה התקהלות בת 100 אנשים ויותר, ועל העברת משרדי הממשלה למתכונת עבודה בהיקף של 50% נוכחות במשרד, עם המלצה למגזר הפרטי לעבור למתכונת עבודה מהבית.
הממשלה הודיעה כי מבוגרים שחוסנו ייאלצו לשהות בבידוד אם הם מטפלים בקטין שגילו מתחת לגיל 12 או בחסר ישע אשר התגלו כחולים מאומתים. האכיפה בנושא מפרי בידוד ועטיית מסכות תוגבר.
ומה לגבי חו"ל? הממשלה הודיעה כי חל איסור גורף על יציאות למדינות אדומות למעט מקרים שיאושרו על ידי ועדת חריגים. חזרה ממדינות כתומות בה נכללות רוב המדינות בעולם תחייב בידוד
הן למחוסנים והן למחלימים. כמו כן תוגדר רשימה מצומצמת ביותר של מדינות ירוקות, אשר החזרה מהן תחייב בידוד עד לקבלת תוצאת בדיקה שלילית.
"אנו קוראים לציבור להבין את תמונת המצב, ולכן: להפסיק ללחוץ ידיים, להפסיק להתחבק ולהתנשק ולהימנע מכל התקהלות בחלל סגור שאיננה הכרחית", נמסר על ידי קבינט הקורונה. "אנו קוראים
לבני 60 ומעלה להימנע מהתקהלויות ומכל מפגש עם אנשים לא מחוסנים בחלל סגור".
סביר להניח שההתפתחויות בשבועות הקרובים יאותתו לאן פנינו מועדות בזמן החגים. בקצב הנוכחי של ההדבקה נראה כי עשויות להתקבל החלטות לא פשוטות עם משמעות רחבה מאוד. כרגע לא אומרים את המילה "סגר" בקול רם, אבל אין ספק שהיא מרחפת ברקע.
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב