בשבתות שבהן הייתה בבית, רוני אשל התייצבה במטבח הביתי והכינה להוריה, לאחותה ולאחיה מטעמים כיד המלך. היא יצרה מנות עתירות טעם ושמחת חיים, וכמו שאביה אייל אשל אומר: "הכל היה מושחת, וכל כך טעים".
3 צפייה בגלריה
אייל אשל עם תמונת בתו רוני ז"ל
אייל אשל עם תמונת בתו רוני ז"ל
אייל אשל עם תמונת בתו רוני ז"ל
(צילום: אביגיל עוזי)

המנה המועדפת הייתה חלה טריה מטוגנת בשמן זית, שעליה הניחה רוני מכל טוב: גבינת שמנת, פרוסות דקות של עגבניה ואבוקדו וביצת עין שטוגנה בחמאה. המנה, שכיכבה בשבת בבוקר על השולחן המשפחתי בצור יצחק, היא היום "הכריך של רוני", מנת ספיישל ברשת גרג, המופיעה בתפריט לצד סיפור נפילתה.

מתנה ל-19 שנים


סמלת רוני אשל שירתה כתצפיתנית בגדוד התצפיתניות 414 במוצב נחל עוז, ונרצחה בקרבות שהתחוללו בעוטף עזה. "קיבלנו מתנה ל-19 שנים וארבעה חודשים, והיה מי שדאג לקחת מאיתנו את המתנה הזאת", אומר אשל. "נשארנו עם סרטונים, זיכרונות ובור שחור של געגועים לילדה נפלאה. רוני הייתה תלמידה מצוינת שכולה נתינה. היא טרפה את החיים, אהבה לטייל ואהבה מאוד אוכל טוב ומסעדות.
"מרגע שנולדה היא חייכה אל כולם והייתה מוקפת בחברות וחברים. רוני הייתה נפלאה, ואיננה עוד. אנחנו מתרגשים מכל הנצחה שלה".
בשבת השחורה רוני הייתה במשמרת שהחלה בארבע לפנות בוקר, וישבה בעמדתה הסמוכה למיה ויאלובו פולו. "היא לא זזה מעמדתה", אומר אביה. "יש לנו SMS אחרון ממנה ב-9:27 כשכתבה, 'היי אמא, אני בחמ"ל, אני בסדר, אל תדאגי'. היום אנחנו יודעים שמהשעה 6:23 ועד 12 בצהרים אפשר היה להציל את הבנות. הן קיוו שמישהו יבוא להציל אותן, ואחד ממעשי הגבורה שלהן הוא העובדה שאף אחת לא התקשרה להורים לעזרה. הן הבינו שאם נגיע לשם, לא נחזור. כולן נשרפו למוות.
"ב-34 הימים הבאים אף אחד במערכת הביטחון לא ידע איפה רוני. חשבנו שאולי היא חטופה, ואז הודיעו לנו מהרבנות הצבאית שנמצאו סימנים שמתאימים ל-DNA שלה. ערכנו לוויה, ישבנו שבעה ונשארנו עם ההבנה שהבנות הופקרו לפני ה-7 באוקטובר וגם במהלך אותו היום. ניהלנו תחקיר משלנו על מה שקרה בנחל עוז, ועד לרגע זה לא קיבלנו שום תחקיר רשמי ממערכת הביטחון. נעשה הכל כדי ששרשרת פיקוד שלמה שאחראית לכשל הזה תעוף מהצבא".

פסטה, סושי וביצת עין


את חיבתה למטבח ביטאה רוני גם במוצב הדרומי, כשהכינה לחברות שסגרו איתה שבת פסטה נקניקיות עם הרבה בצל מטוגן, ושלחה תמונות הביתה.
"רוני הכינה לנו פסטה ביתית מאז שהייתה בת 14", אומר אביה. "הייתה לה מכונה ידנית להכנת פסטה והיא הייתה אלופת הבישול בווק, גלגלה סושי והרכיבה מנות נהדרות. שרון, אמא שלה, נתנה לה מרחב וחופש פעולה, ורוני הייתה אוטודידקטית שהשתדרגה כל הזמן".
אייל אשל העלה פוסט לדף הפייסבוק שלו ובו סיפר על הכריך שרוני המציאה, צירף מתכון ותמונות, והזמין אנשים שמכינים את הכריך להעלות תמונות. הוא חתם במילים "הכי ישמח אותנו בעולם אם מסעדות ובתי קפה יאמצו לתפריט שלהם את כריך רוני".

3 צפייה בגלריה
אשל וחיים כהן
אשל וחיים כהן
אשל וחיים כהן
(צילום פרטי)

הפוסט זכה למאות תגובות ושיתופים. השף חיים כהן נענה והגיע להכין את המנה עם הוריה של רוני, לכתבה שצולמה לתוכנית של גיא פינס, ורשת גרג השיקה את המנה על שמה של רוני.
יריב גניש, מנהל רשת גרג: "נתקלנו בפוסט המספר על אהבתה ותשוקתה של רוני אשל לאוכל, והרגשתי שזו המחויבות שלנו למצוא דרכים יצירתיות כדי להמשיך את דרכם של אלו שאינם עוד".

3 צפייה בגלריה
הכריך של רוני בקפה גרג
הכריך של רוני בקפה גרג
הכריך של רוני בקפה גרג
(צילום: יח"צ)

"המנה היא חלק מהתפריט ואנשים עפים על המנה המושחתת", אומר אשל. "זו מנה של ארוחת בוקר שמוגשת גם בצהריים ובערב, ולכבוד הוא לנו. נפגשנו עם בכירי הרשת, אנחנו מתרגשים מהמחווה ושמחים שההנצחה של רוני תהיה חלק מבילוי של הרבה אנשים".

קראו גם:

מה הייתה אומרת רוני לו ראתה את זה?
אשל: "היא הייתה גאה. רוני הייתה צנועה והייתה בוחרת להישאר עם הצד הפרטי שלה, אבל אני חושב שהיא מסתכלת מלמעלה ומחייכת לכולם כי זו מנה מושחתת וטעימה, בדיוק כמו שהיא אהבה. שום דבר ממה שעושים עבורנו אינו מובן מאליו, ואנחנו מודים על כל דרך להנציח את רוני ואת האהבה שלה לאנשים".