מבקר העירייה והממונה על תלונות הציבור בעיריית באר־שבע, אבי פוגל, פרסם באחרונה את הדו"ח השנתי לשנת 2021. על פי הדו"ח, התקבלו בשנה זו בעירייה 153 פניות, 71 מהן ענו להגדרה של תלונה על פי חוק. מרבית התלונות שהתקבלו עוסקות בנושאים כמו איכות הסביבה, גבייה, פיקוח, רווחה והנדסה.
2 צפייה בגלריה
התושב התלונן כי הגישה למקלט אינה מתוחזקת כראוי
התושב התלונן כי הגישה למקלט אינה מתוחזקת כראוי
התושב התלונן כי הגישה למקלט אינה מתוחזקת כראוי
(צילום אילוסטרציה: הרצל יוסף)
"אי מתן מענה או עיכוב במתן מענה על פנייה פוגע בזכויות של הפונה ובאמון הציבור, במינהל הציבורי ועלול להסב נזק לאדם הנזקק להחלטה בדבר פנייתו", מתריע פוגל בדו"ח.
דוגמה לתלונה בנושא חיוב ארנונה המופיעה בדו"ח: תושבת העיר פנתה בשני בפברואר 2021 לפוגל ובמכתבה הלינה כי עברה דירה ב־15 בנובמבר 2020 והסדירה את חובה בארנונה עבור שתי הדירות ובידה אישורים על כך. עם זאת, כעבור כמה ימים קיבלה לביתה חשבון ארנונה על סך 1,644 עבור הדירה החדשה. נוסף על כך, טענה שבעת שהתקשרה למוקד הגבייה, המתינה זמן ממושך ואף קיבלה יחס מזלזל עד שהשיחה נותקה. מבירור התלונה עלה שבעת שהתושבת פנתה אל מוקד הגבייה הטלפוני, נגבה בטעות סכום עבור הנכס הקודם במקום הנכס הנוכחי. כמו כן ניסתה נציגת השירות להסביר את פשר החיוב ובעודה מנסה לתקן זאת, נותקה השיחה.
ב־3 בפברואר, כשהתושבת התקשרה שוב, בוצעה העברת התשלום לנכס הנוכחי. נציגת השירות התנצלה על השירות והסבירה שיש זיכוי שיתקזז במועד החיוב הבא.
קראו גם:
בירור הממונה העלה כי נציגת השירות אכן טעתה וחייבה ארנונה עבור הנכס הקודם במקום הנכס הנוכחי. הנציגה לא תיקנה את הטעות מיידית, וגם אחרי שנותקה השיחה לא חזרה למתלוננת. המתלוננת נאלצה להתקשר למוקד יום לאחר מכן כדי שיטפלו בפנייתה. "על אגף הגבייה להפיק לקחים ממקרה זה ולנקוט בכל האמצעים כדי שטעויות כאלה לא ישנו", קבע הממונה על תלונות הציבור.
אבי פוגל: "יש להקפיד שתושבים לא יקבלו הודעות שווא ודרישות שגויות ויש להגביר את אמצעי הפיקוח והבקרה בהתאם"
עוד תלונה בנושא ארנונה הייתה של סטודנטית שטענה בפנייתה שהיא זכאית להנחה בארנונה. לטענתה, שלחה את כל המסמכים הנדרשים והובטח לה שיחזרו אליה, ואולם, מעולם לא חזרו אליה, ורק כשפנתה לממונה על תלונות הציבור הוסדר עניינה. "ההנחה לה זכאית הסטודנטית מתוקף היותה סטודנטית לא בוצעה במועד והנושא טופל במלואו רק לאחר התערבות הממונה", נכתב בדו"ח.

תשלום כפול?

לא פעם תושבים מקבלים לתיבת הדואר שלהם דו"ח ואינם מבינים במה מדובר. במקרה הבא המתלונן לא ויתר ועמד על שלו: המתלונן פנה ב־11 במרץ 2021 אל הממונה על תלונות הציבור ובמכתבו כתב כי פנה לפני כחצי שנה אל אגף הפיקוח וביקש לבטל את הדו"ח שנרשם על שמו בטעות. הדו"ח אכן בוטל והוא אף קיבל מכתב מהעירייה שאישר את ביטולו. ואולם, בחודש מרץ שוב נשלח אליו דו"ח ועליו הופיע מספר הדו"ח המקורי שבוטל.
לדברי התושב, לאחר שפנה אל אגף הפיקוח הובטח לו שגם דו"ח זה יבוטל ויישלח אליו מכתב ביטול, אבל עד כה טרם המכתב טרם התקבל. בירור התלונה העלה שתלונתו של המתלונן הייתה מוצדקת. המתלונן קיבל פעמיים הודעות חיוב שלא לצורך בגלל תקלה טכנית. יש לציין, קובע הממונה, כי נציגת האגף התנצלה בפני המתלונן והסבירה לו על התקלה שגרמה לשליחת ההודעה השנייה. "יש להקפיד שתושבים לא יקבלו הודעות שווא ודרישות שגויות ויש להגביר את אמצעי הפיקוח והבקרה בהתאם", קבע הממונה.
2 צפייה בגלריה
 אבי פוגל. מבקר העירייה והממונה על תלונות הציבור בעיריית באר־שבע
 אבי פוגל. מבקר העירייה והממונה על תלונות הציבור בעיריית באר־שבע
אבי פוגל. מבקר העירייה והממונה על תלונות הציבור בעיריית באר־שבע
(צילום: פרטי)
במקרה אחר המופיע בדו"ח, תושב ביקש לנקות את סביבת מגוריו. המתלונן פנה ב־27 באוקטובר 2021 אל הממונה על תלונות הציבור והלין במכתבו כי השטח מסביב למקלט הציבורי הקרוב לביתו אינו מתוחזק כראוי, והוא מבקש לגזום את העץ ואת השיחים הסבוכים סביבו. מבירור הממונה עולה כי התלונה מוצדקת בחלקה ובדיקה העלתה כי מדובר בשטח ציבורי מסביב למקלט עם צמחייה סבוכה וגבוהה ופסולת ברזל המוטלת במקום. רק אחרי התערבות הממונה נוקה המקום ולאחר שנת השמיטה ייעשה גם גיזום.

דו"ח תלונות הציבור:

בעיריית באר שבע התקבלו 153 פניות
71 אחוז מהן ענו להגדרה של תלונה על פי חוק
הנושאים בהם התקבלו רוב התלונות:
איכות סביבה
גבייה
פיקוח
רווחה
הנדסה
לעדכונים - חדשות באר שבע