נזקים כספיים כבדים נגרמים באחרונה למפעלים בדימונה בשל הפסקות חשמל תכופות הפוקדות את אזור התעשייה בעיר. מדובר בעיקר במה שמוגדר כ"שקיעות מתח" הפוגמות באיכות אספקת החשמל למפעלים, וגורמות לתקלות במכונות הייצור ולטענת מנהלי המפעלים גם להשלכת כמויות גדולות של חומרי גלם לפח.
2 צפייה בגלריה
מפעל "גרין סטרים" בדימונה
מפעל "גרין סטרים" בדימונה
מפעל "גרין סטרים" בדימונה
(צילום: באדיבות המפעל)

"הנזקים הם אדירים", מציין נתי פז, מנכ"ל "גרין סטרים גלובל" שבאזור התעשייה הדרומי בדימונה, "אנו ממחזרים חומרים כימיים מהתעשייה הישראלית, ושקיעת חשמל משמעותה השמדה של חומר גלם ונזק של עשרות אלפי שקלים בכל פעם. העיכוב בפתרון בעיות החשמל בדימונה, הנמשכות שנים, פוגע בתעשייה באזור, מניא חברות חדשות מהגעה לעיר, ומאיים על כלכלתה. אף אחד לא מפצה אותנו, ורווחיות המפעלים שפועלים או שוקלים לפעול באזור נפגעת".
במפעל "אבגול תעשיות" לייצור בדים לא ארוגים ציינו כי בחודש שעבר נרשמו במפעל ארבעה אירועים של שקיעות חשמל אשר הביאו להפסקת הייצור.
"אנו חווים שקיעות חשמל בדרך כלל בעונות מעבר כשיש אבק על קווי החשמל והצטברות של טל או גשם", מציין משה יחזקאל, מנהל המפעל, "כך שנוצרים קצרים. גם שינויי צריכה אצל צרכנים אחרים יכולים להשפיע עלינו. 150 אלפיות שנייה של שקיעת מתח מספיקות על מנת להפיל את קו הייצור שלנו. במקרה הטוב, הוא חוזר לעבודה בתוך שעה, ואם יש נזק לבקרים או למנועים, זה יכול לקחת שעות ארוכות. כל שעת עצירה של הקו עולה אלפי דולרים".

דורשים פתרונות


לפני כשלוש שנים נעשה בחברת החשמל מאמץ לפתור את בעיית שקיעות החשמל על ידי הוספת שנאים וקווי הולכה. במפגש בין ראשי חברת החשמל ותעשייני דימונה בתחילת השנה שעברה הציגה חברת החשמל פתרון לבעיה בדמות הקמת מתקן אגירת חשמל, שייתן מענה למפעלים בעת שקיעת מתח וימנע את נפילת קווי הייצור, אך הקמתו של המתקן הזה טרם הושלמה.
לדברי דנה שדה אופיר, מנהלת מרחב דרום בהתאחדות התעשיינים, "התעשייה היא עמוד השדרה של הכלכלה בדרום הארץ, ובדימונה, בפרט, וכיום היא עתירת טכנולוגיה. פעילותה תלויה יותר מאי פעם באספקת חשמל איכותית ורציפה".

קראו גם:

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "על מנת לשדרג ולשפר את זמינות החשמל למפעלים, ובכלל, לתושבי האזור, חברת החשמל הקימה מתקן אגירת חשמל בתחנת המשנה דימונה והוא מתוכנן לתת מענה לבעיות איכות האספקה. החברה נמצאת בקשר ישיר עם המפעלים, מעבירה להם מידע עדכני על מצב הרשת ועשתה פעולות תפעוליות לבודד את הנקודות הרגישות שהשפיעו על תקינות אספקת החשמל. במקביל, תוגברה התחזוקה בקווים וניתנו למפעלים המלצות להגנת המתקנים. נציין שמדובר בקווים ארוכים החשופים יותר לפגעי מזג אוויר. חברת החשמל תמשיך לעשות כל שניתן על מנת לספק חשמל אמין ואיכותי לדימונה והסביבה".

"בעיה מוכרת"


מעיריית דימונה נמסר: "בעיית נפילות המתח בדימונה ידועה ומוכרת היטב לראש העירייה, בני ביטון, שגם מודע לכך שישנם בדימונה שניים־שלושה מפעלים שנפילת מתח החשמל משפיעה עליהם קשות, ולפיכך, הוא יזם פגישת עבודה עם מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, ועם צמרת החברה, והצדדים הגיעו להבנה לפיה קיימת בעיה ויש לפתור אותה בהקדם".

2 צפייה בגלריה
ביטון. סבור שקבוצות תאלצנה לשלם לשחקנים בשחור
ביטון. סבור שקבוצות תאלצנה לשלם לשחקנים בשחור
בני ביטון
(צילום: הרצל יוסף)

בעיריית דימונה מציינים כי ראש העירייה קיבל התחייבות לפתרון הבעיה עד סוף השנה, כמו גם הבטחות לגיוס תקציב ממשרד האנרגיה שבאמצעותו ניתן יהיה לשדרג את כל תשתיות החשמל בעיר.
"ראש העירייה", נמסר בתגובה, "נוטה להאמין להתחייבות, מה גם שחלק ממנה כבר קוים, אבל לא מספיק. ראש העירייה מתנצל מעומק הלב בפני אותם מנכ"לי מפעלים, וכמובן בפני תושבי דימונה, שנאלצים להיחשף לבעיה שלא באשמתם. הוא יעשה כל שלאל ידו על מנת שההתחייבות תצא לפועל במחצית השנייה של השנה הנוכחית".