אלוף משנה (מיל.) אריק בר־שדה ששירת 25 שנים בשירות קבע, ובתפקידו האחרון שימש כמפקד מרכז הנדסה צאלים, אומר השבוע: "הזיכרון הטראומטי שיש לי מידידיי ומרעיי, שאינם איתנו עוד, מתחלף ברגשות של שמחה וגאווה עם היכנסו של יום העצמאות. זה מרגש אותי בכל שנה מחדש".
1 צפייה בגלריה
אל"מ (מיל) אריק בר-שדה. "לעתים, אני יושב עם הנכדים ומספר להם על הצבא של פעם"
אל"מ (מיל) אריק בר-שדה. "לעתים, אני יושב עם הנכדים ומספר להם על הצבא של פעם"
אל"מ (מיל) אריק בר-שדה. "לעתים, אני יושב עם הנכדים ומספר להם על הצבא של פעם"
(הרצל יוסף)
בר-שדה (78) מבאר שבע, לשעבר מנהל מחוז הדרום במשרד להגנת הסביבה, כיום גמלאי ויו"ר הנהלת בית הלוחם בבאר־שבע, נשוי לרותי ואב לשרון, עומר, רותם ורועי. סב לשבעה נכדים מספר מהו יום העצמאות עבורו:
"יום הזיכרון ויום העצמאות שלאחריו מהווים אצלי אבן דרך מרכזית ביותר בלוח השנה, בעיקר בעקבות שרות הקבע הארוך בצה"ל, שבמהלכו השתתפתי בכל המלחמות והמבצעים המיוחדים החל משנת 1967, ובהם איבדתי חברים יקרים וקרובים, וחלקתי את הנכות עם נכים נוספים כתוצאה מאירועים אלה.
קראו עוד>>
"מעבר לכך, שמדי יום הזיכרון אני פוקד בדבקות את קברי חבריי, הרי שהחלטתי להתנדב ולעמוד בראש ההנהלה של בית הלוחם בבאר־שבע. בראש מעייני עומד הטיפול והעיסוק בנכי צה"ל ובבני משפחותיהם ולהקל עליהם ולהשפיע בכל מאודי על חזרתם לשגרת חיים ככל האפשר.
כיצד אתה מציין בדרך כלל את יום העצמאות?
"החג נותן הזדמנות נוספת להיפגש עם חברים ובני משפחה ולחגוג ביחד את יום העצמאות. לעתים, אני יושב עם הנכדים ומספר להם על הצבא של פעם, על החברים של פעם, ועל המלחמות של פעם".
כיצד תציין את החג השנה בתקופת הקורונה?
"למזלנו הרב, הסביבה הקרובה אליי, משפחה וחברים, התחסנו כולם בזמן, ולכן המחלה פסחה מעל כולנו והותירה לנו את הזמן להיפגש ולמלא את החוסרים של השנה הנוראה והאומללה של הקורונה, שבה היינו מנותקים כל כך מהקרובים לנו ביותר. הפעם נחגוג במפגשים על האש וביינות שיישמחו לבב אנוש".
אירוע מיוחד ומשמעותי הזכור לך מעשרות שנות שירות בצה"ל?
"הפשיטה המשוריינת על הכוחות המצריים בגדה המערבית של תעלת סואץ בתקופת מלחמת ההתשה. שימשתי כסרן צעיר בתפקיד קצין החבלה של המבצע. המיוחד במבצע היה, שבעת מלחמת ההתשה שגבתה קורבנות רבים מדי יום, צוות מיומן וקטן של שלושה נגמ"שים ושישה טנקים, שהיו צבועים בצבעי הצבא המצרי, וגם חבשנו קסדות של הצבא המצרי.
"בתרגיל הונאה מתוחכם חצינו בדוברות את מפרץ סואץ, ולמעשה, הובלנו בצד המצרי דרומה 40 ק"מ והשמדנו את כל מי שעמד מולנו. חזרנו בתום המבצע במסוקים מבלי שאיש מכוחותינו נפגע. למבצע קראו מבצע 'רביב', שנערך ב־9 בספטמבר 1969".
זיכרון ילדות מיוחד ומשמעותי הזכור לך?
"ימי הפעילות בסניף הנוער העובד והלומד בעפולה. בתקופה הזו אהבתי לטייל עם חברים. לא הודענו להורים ויצאנו לטייל בטבע. השיא היה באחד מימי העצמאות, כשיצאנו ברגל מעפולה על מסילת הברזל הישנה והגענו עד למאגר כפר ברוך, מרחק של כ־20 ק"מ. בשעות אחר הצהריים נשלחה משטרה לחפש אותנו. כשחזרנו בשלום היתה שמחה גדולה בבית, אבל למדנו לקח, שלפחות צריך להודיע להורים".
איחולים ליום העצמאות?
"איחוליי העיקריים למדינת ישראל, שניגמל במהירות ממגפת הקורונה, שנימנע ככל האפשר עוד מלחמות ושנתברך בשלטון מרכזי יציב. לראש העיר באר־שבע, רוביק דנילוביץ', אני מאחל שימשיך להפוך את באר־שבע למטרופולין מוביל ואיכותי במדינת ישראל".
לעדכונים: חדשות באר שבע