בני משפחה של פיוטר סנביץ', שהוכר כחסיד אומות עולם על סיועו ליהודים במהלך מלחמת העולם השנייה, עלו לפני כחמש שנים לישראל. המשפחה שעלתה מאוקראינה התיישבה בבאר־שבע וקיבלה אשרת שהייה בארץ המוגבלת לחמש שנים, מתוקף חוק משפחות חסידי עולם. כעת, כשפגה לה אשרת השהייה, הודיעה רשות האוכלוסין וההגירה לבני המשפחה כי עליהם לעזוב את הארץ.
1 צפייה בגלריה
משפחת סנביץ'. אשרת השהייה הסתיימה
משפחת סנביץ'. אשרת השהייה הסתיימה
משפחת סנביץ'. אשרת השהייה הסתיימה
(צילום פרטי)
מדובר במשפחה בת חמש נפשות שקשרה את חייה עם ישראל ורואה את עתידה כאן. בערעור שהגישו לרשות האוכלוסין וההגירה, באמצעות עו"ד משה אבקסיס, מבקשים בני המשפחה לבטל את ההחלטה לגרש אותם.
קראו גם >>
אב המשפחה, איוון, הוא בנו של פיוטר. באוקטובר 2015 הגיע לארץ יחד עם משפחתו: אשתו טטיאנה ושלושת ילדיו איליה, ליזה ואסתר, מכוח נוהל "מתן רשיון שהייה בישראל, בנים ונכדים לחסידי אומות העולם". בחודש מרץ 2016 קיבל איוון סנביץ' אשרת עבודה והחל לעבוד בחברת "האחים אוזן" בתור קבלן שיפוצים.
אשתו טטיאנה עובדת בביתה של נורית אוזן. בנו של איוון, איליה (20), התחתן בישראל עם אזרחית ישראלית ומחזיק באשרת עבודה. ליזה (18) ואסתר (16) סנביץ' השתלבו במסגרות החינוכיות בבאר־שבע, למדו את השפה העברית, ובילו את מרבית חייהן הבוגרים בארץ.

"גדלתי בישראל"

ליזה סנביץ' הגיעה לארץ כשהייתה בת 12. היום היא כבר אחרי סיום הלימודים בתיכון מקיף ג' ומעוניינת להתגייס לצבא, אולם לא מאפשרים לה. "אני גדלתי בישראל, יש לי פה חברים, עשיתי את כל הבגרויות, אני שייכת לפה ומרגישה חלק מפה", היא אומרת בקול רועד. "אני לא רוצה לנסוע לשם (לאוקראינה - י.ל) ולחיות שם מחדש. אני חוששת שיסלקו אותנו מכאן. אני ממש פוחדת, גם ההורים שלי חוששים, גם ההורים שלי התרגלו כאן".
ליזה מספרת על התמיכה שהיא מקבלת מחברים וחברות לספסל הלימודים: "הם תומכים בי ומעודדים אותי".
איפה הרגישות?
"אין חולק כי בני המשפחה קשרו את חייהם בישראל, טיפחו קשרים בקהילה, השתלבו במרקם החברתי בה, חוגגים את חגי ישראל, ואף החלו בהליכי גיור אודותיו חלמו משך שנים לאור אהבתם הרבה לעם היהודי", כותב עו"ד משה אבקסיס בערעור שהגיש בשם המשפחה לרשות האוכלוסין וההגירה. "מדובר בהתנהלות אשר אינה מגלמת את רוחו של העם היהודי ואת התודה העמוקה שהוא מבקש להוקיר לחסידי אומות העולם. סילוקה של המשפחה הינה פעולה חסרת הומניטריות אשר אינה מגלמת את ערכי העם היהודי".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "מבדיקת העובדות עולה כי איוון סנביץ' הינו בעל אשרת עבודה, בן להורים שהוכרו כחסידי אומות עולם. הוריו של איוון נכנסו לישראל בשנת 2003 יחד עם בת נוספת והוענק להם מעמד קבע מתוקף הכרתם כחסידי אומות עולם.
"האם עזבה לאחר מספר שנים את ישראל ונפטרה באוקראינה והאב נפטר בשנת 2018 ונקבר בישראל. בשנת 2015 הגיע איוון עם רעייתו ושלושת ילדיהם לישראל, והגיש בקשה לקבלת מעמד מתוקף נוהל חסידי אומות העולם. בהתאם לנוהל, ניתן לו רשיון שהייה ועבודה אשר הוארך עד לחמש שנים.
לבת זוגו, אשר נמצאה עובדת בניגוד לתנאי האשרה בה החזיקה, הוסדר המעמד וניתן לה רשיון עבודה מטעמים הומניטריים. הרשיונות של כל בני המשפחה הוארכו במשך חמש שנים, כפי שמנחה הנוהל".
"בסוף שנת 2020 הגישו בני המשפחה בקשה לקבל מעמד קבע בישראל", עוד נמסר בתגובה, "מבחינת כלל העובדות עולה כי למבקשים נכסים באוקראינה ומשפחה נרחבת המתגוררת שם ועל כן לא נמצא מקום לאשר את הבקשה. לסיכום, לבני המשפחה הוענקו אשרות בהתאם לנוהל חסידי אומות עולם, ולילדים אף הוענקו רשיונות לפנים משורת הדין, וכעת בהתבסס על כלל העובדות הוחלט להמשיך לפעול לפי הנוהל (בזכותו קיבלו אשרות מלכתחילה) ולא להאריך את האשרות מעבר למה שמורה הנוהל. בני המשפחה התבקשו לצאת עד לתום מועד האשרות שברשותם".
לכל העדכונים - חדשות באר שבע