המתח בין המגזר היהודי למגזר הבדואי בנגב בשבועות האחרונים נותן את אותותיו גם בתחום הצרכנות. בסוף השבוע האחרון הועברו במספר קבוצות וואטסאפ במגזר הבדואי קריאות לתושבים ביישובי המגזר להחרמת הקניות ושלא לפקוד את החנויות והעסקים שבמרכז הקניות "ביג" בבאר־שבע, ובמקום זאת להעדיף ולקנות רק בחנויות ביישובים עצמם או כאלה שהן בבעלות בדואית.
3 צפייה בגלריה
(מתחם ביג באר שבע. צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:
לטענת גורמים במגזר הבדואי, המחאה הצרכנית יוצאת הדופן הזו היא בעקבות הקמפיינים שמובילים את ההסתה נגד הבדואים בנגב על רקע גל הפשיעה הגואה באזור.
לטענת אותם גורמים, בתקופה האחרונה מתנהלים קמפיינים נגד המגזר הבדואי, בהם נוטלים חלק גורמים מהצד הימני של המפה הפוליטית. על פי הטענות, לקמפיינים הללו גם שותפים ראשי רשויות באזור ובעלי עסקים, שלדבריהם, מסיתים נגד החברה הבדואית בנגב.
3 צפייה בגלריה
(ביג באר שבע, הרצל יוסף)
"נושא חרם הצרכנים", אומר ל"מיינט באר שבע והנגב" חוסיין אל־רפאיעה, לשעבר ראש מועצת הכפרים הבלתי מוכרים, התומך במחאת חרם הצרכנים, "התעורר בימים אלה בגלל העובדה שקבוצות וארגונים ימניים ותומכיהם הכריזו מלחמה על החברה הבדואית תוך שימוש בתושבי באר־שבע והנגב לצרכים פוליטיים. באר־שבע יקרה לנו. עשרות שנים התנהלנו כאן בדו־קיום, ועכשיו יש מי שרוצה להרוס את הכל".
אל־רפאיעה מוסיף כי "לא כל הבדואים הם עבריינים. יש קומץ של עבריינים מתוך 300 אלף תושבים בדואים בנגב, ובהם צריך לטפל ולהעמידם לדין. הבעיה שעכשיו רואים בכל החברה הבדואית כעבריינים. חוסמים לנו את הדרך למרכז הקניות 'ביג', ומצד שני, אנחנו לא שומעים את קולם של אנשי ה'ביג' בעניין האפליה הזו. לכן אנחנו מחרימים את הקניות ב'ביג'. כשאני מגיע ל'ביג' ורואה מחסום בכניסה וששוטרים בודקים אותי, אז זה מרחיק אותי ועוד רבים כמוני מהמקום, ואין סיכוי שאני אחזור לשם עד שלא יימצא פתרון למצב הזה".
3 צפייה בגלריה
עטייה אל־עצאם. "אנשים מפחדים להגיע"
עטייה אל־עצאם. "אנשים מפחדים להגיע"
עטייה אל־עצאם. "אנשים מפחדים להגיע"
(צילום: הרצל יוסף)
ראש מועצת הכפרים הבלתי מוכרים, עטייה אל־עצאם, טוען בשיחה עם "מיינט באר שבע והנגב" כי "לא מדובר בחרם. אנחנו לא מחרימים את ה'ביג'. פשוט, אנשים מפחדים להגיע למקום מחשש לפרובוקציות של קומץ קיצוני שמסית נגדנו ומתנכל לכל בדואי שעובר במקום. המשטרה פועלת שם לפי רצון המסיתים ולא לפי החוק. אנשים מפחדים ללכת למרכז הקניות הזה. זה לא חרם, אלא פחד שלנו מהמשטרה ומהפקחים של העירייה. אנשים מפחדים ללכת למרכזים מסחריים בעיר מחשש של היתקלות עם מישהו קיצוני שיתנכל לו. נכון שיש קומץ בחברה הבדואית שקורא להחרמת הקניות בבאר־שבע, אבל זה לא גורף בחברה הבדואית".
בהנהלת מרכז הקניות "ביג" בבאר־שבע נמנעו מלהגיב לדברים.
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב