בעקבות אסון נחל צפית הודיע משרד החינוך על הקמתה של ועדה בראשות מנכ"ל המשרד, שמואל אבוהב, בה ישתתפו נציגי משרד הביטחון ומועצת המכינות הקדם צבאיות להסדרת פעילויות החוץ של המכינות. הוועדה תבחן מיסודם של נהלים ופיקוח בנושא, בדגש על טיולים ברחבי הארץ, כדי שאלה יתקיימו באופן מסודר ובטוח.
2 צפייה בגלריה
עצרת זיכרון לאסון נחל צפית, כיכר ציון ירושלים, צילום: רועי אלמן
עצרת זיכרון לאסון נחל צפית, כיכר ציון ירושלים, צילום: רועי אלמן
עצרת זיכרון לאסון נחל צפית, כיכר ציון ירושלים, צילום: רועי אלמן
כיום, המכינות הקדם צבאיות מתוקצבות על ידי משרדי החינוך והביטחון, כאשר כל משרד מתקצבם בשיעור 50%. עם זאת, סוגיית הפיקוח על פעילויות החוץ לרבות טיולים, לא הוגדרה בחוק המכינות הקדם צבאיות משנת 2008 ובתקנות שתוקנו לחוק בשנת 2009.
בתוך כך, חקירת האירוע הקשה שבמהלכו נהרגו עשרה בני נוער נמשכת. מדריכה במכינת 'בני ציון' שנעצרה ביום חמישי ושוחררה למעצר בית, העידה כי ביקשה לשקול את ביטול הטיול זאת מחשש לדיווחים על שיטפונות צפויים.
מפקד המחוז הדרומי של המשטרה, ניצב מוטי כהן, מינה צוות חקירה מיוחד בראשות, נצ"מ יוסי תורג'מן, קצין חקירות ומודיעין במחוז הדרומי, לחקירה האירוע. שופט בית משפט השלום בבאר שבע, איתי ברסלר-גונן, האריך ביום שישי את מעצרם של מנהל המכינה הקדם צבאית, יובל כאהן, ושל המדריך אביב ברדיצ'ב עד יום שלישי. השניים משתפים פעולה עם המשטרה, מוסרים מידע ולא שומרים על זכות השתיקה. עו"ד נתי שמחוני, פרקליטו של כאהן, אמר במהלך הדיון בבית המשפט, כי "מדובר באירוע קשה שאנחנו נמצאים בתחילתו ולא ראוי לחרוץ את דינם של החשודים".
במהלך הדיון בבית המשפט בסוף השבוע האחרון הגישו נציגי המשטרה, החוקרים רס"ב לאוניד גרינשפן ורפ"ק צביקה קליין, לשופט את תיק החקירה לעיונו של בית המשפט וכן דו"ח סודי. במשטרה ציינו כי היחידה החוקרת משאירה לעצמה את האפשרות והזכות, היה ויהיה צורך להמשך חקירה, להגיש בקשה נוספת להארכת מעצרם של החשודים. עוד הובהר, כי היחידה החוקרת תשתדל לסיים את החקירה עד למועד שנקבע.
בהחלטה להארכת מעצרם של החשודים נאמר, כי "יש לא מעט פעולות חקירה לביצוע, הן מפורטות בדו"ח הסודי. יש חשש לשיבוש החקירה וזו עילת המעצר".
ברחבי הארץ התקיימו עצרות זיכרון לזכר קורבנות האסון בערבה. בבאר שבע תקיים עצרת הערב (ראשון) בשעה 18:00 במדשאה סמוך למרכז מורים. בבית הספר 'אורט' בערד הוקמה פינת זיכרון, כאשר התלמידים מתייחדים עם בני הנוער שנספו, מדליקים נרות נשמה ומתפללים לשלומם של הפצועים. שני הפצועים שהובאו למרכז הרפואי סורוקה במצב קל עד בינוני סובלים מחבלות והיפותרמיה קלה.
2 צפייה בגלריה
עצרת זיכרון לאסון נחל צפית, הזמנה באר שבע, צילום מסך, מועצת הנוער העירונית
עצרת זיכרון לאסון נחל צפית, הזמנה באר שבע, צילום מסך, מועצת הנוער העירונית
עצרת זיכרון לאסון נחל צפית, הזמנה באר שבע, צילום מסך, מועצת הנוער העירונית
עצרת גדולה התקיימה בכיכר רבין בתל אביב לשם הגיעו בני נוער מכל רחבי הארץ. מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות, דני זמיר, שוחח עם בני נוער במסגרת הגעתו אל טקס הזיכרון בכיכר רבין:"אנו כואבים יחד עם כל עם ישראל את מותם של עשרת הצעירים והצעירות, אשר היו ממיטב בנינו ובנותינו ומצאו את מותם באסון הנורא שפקד אותנו. אלו הם ימים קשים מנשוא" אמר זמיר, "ואנו מחבקים את המשפחות אשר איבדו את יקיריהם ומשתתפים בכאבם. מדובר באסון קשה שיש ללמוד את פרטיו ולפעול כדי שטרגדיה שכזו לא תחזור".
הסערה שפקדה את ישראל בימים האחרונים וגרמה לשיטפונות האדירים הייתה חריגה בעוצמתה ובמשכה. מנתוני רשות המים עולה כי מדובר באירוע השיטפונות הגדול ביותר ב-8 השנים האחרונות, מאז ינואר 2010. במערכת שחלפה, בין התאריכים 25-27.04, ירדו כמויות משקעים גבוהות בזמן קצר באזורים שונים בארץ וגרמו לשיטפונות בנחלים בנגב הדרומי, המרכזי, לאורך בקע הערבה וים המלח ובבקעת הירדן.
ברשות המים מסבירים כי אירועי שיטפונות בתקופה זו של השנה אינם תופעה נדירה. באגנים בנגב, בערבה ומדבר יהודה מתקבלים השיטפונות החזקים ביותר בעונות המעבר (אוקטובר-נובמבר, מרץ עד תחילת מאי). עם זאת 3 גלי שיטפונות עוקבים ב-3 יממות נפרדות הינם תופעה חריגה.