זה עשרות שנים רחוב יהושע הצורף באזור התעשייה עתירי ידע, הצמוד לשכונה ג' בבאר־שבע, סבל מהזנחה וזכה לא פעם לכינוי המפוקפק "החצר האחורית של העיר". הרחוב, שכיכב לא פעם בדו"חות מבקר העירייה אבי פוגל וקודמיו, תוכנן בראשיתה של העיר, תכנון שלא הביא בחשבון את השינויים הצפויים במרחב הציבורי ואת ההתפתחות העתידית.
2 צפייה בגלריה
רחוב יהושע הצורף. ישנה את פניו ללא היכר
רחוב יהושע הצורף. ישנה את פניו ללא היכר
רחוב יהושע הצורף. ישנה את פניו ללא היכר
(צילום: הרצל יוסף)
כך למשל ניצבים בכניסה מרחוב האורגים מפעלים לייצור בטון שבנייתם אושרה כשהאזור עדיין היה כמעט לא מאוכלס ומרוחק מכל מבנה אחר. כיום מתנהל משא ומתן להעתקת מפעלי הבטון לאזור התעשייה עמק שרה. יתרה מזו, רחוב יהושע הצורף נכלל בימים אלה בתוכנית פיתוח חסרת תקדים הכוללת כמה רחובות באזור זה. עם סיום הפיתוח הרחוב ישנה פניו ללא היכר ויעבור מתיחת פנים כמו שאר הרחובות הסמוכים.

עם מבט לעתיד

עיריית באר־שבע בשיתוף מינהל התכנון מקדמת בימים אלה תוכנית אב להקמת המבואה המזרחית של העיר שאמורה להפוך לרובע כלכלי־תעסוקתי מוביל במטרופולין באר־שבע. מדובר במתחם המתפרש על שטח של כ־2,500 דונם, הכולל את רחוב יהושע הצורף, דרך אליהו נאווי, דרך חברון, שדרות בן גוריון ועוד רחובות. התוכנית מציגה תפיסה אורבנית חדשנית וקהילתית של עירוב שימושי מגורים עם מגוון של אפשרויות תעסוקה, מסחר, תרבות ובילוי התואם את תפיסת תוכנית המתאר הכוללנית ותנחה את התוכניות המפורטות (תב"ע) שיקודמו במתחם בעתיד.
קראו גם:
ברחוב יהושע הצורף יקודם נושא התעסוקה והמסחר עם דגש על משרדים, קליניקות ושירותים רפואיים או כל שימוש תעסוקתי אחר שאינו יוצר מטרד. כמו כן יקודם מסחר נלווה, כלומר מסחר בקומת קרקע שישמש חנויות, מזנונים, בתי קפה ועוד. ברחוב יותר להקים מבנה בעל שבע קומות עם יציאה לגג ושתי קומות מרתף. בחזית הראשית הפונה לרחוב יהושע הצורף תהיה חזית מסחרית פעילה.

2 צפייה בגלריה
רחוב יהושע הצורף. מקום מרכזי בעיר
רחוב יהושע הצורף. מקום מרכזי בעיר
רחוב יהושע הצורף. מקום מרכזי בעיר
(צילום: הרצל יוסף)

רחוב יהושע הצורף מתחיל מרחוב האורגים ומסתיים בצומת שדרות בן גוריון. מרבית העסקים ברחוב הם משרדים של חברות ויזמים פרטיים. העירייה והחברות העירוניות מעודדות יוזמות פרטיות בחלק מהתפיסה לתת לשוק החופשי להתנהל בכמה שפחות רגולציה כדי להביא לפיתוח סביבתי מאסיבי שיהפוך את המקום לשוקק חיים.

הרבה פוטנציאל

"יש באזור התעשייה עתירי ידע פוטנציאל גדול", אומר השבוע מהנדס המכיר את התוכניות. "אין ספק שהמתחם הזה הולך לשנות את פניו, כבר היום אנחנו רואים את שדרות בן גוריון שונות לחלוטין בהשוואה למה שהיה שם בעבר. לגבי רחוב יהושע הצורף, זה תלוי בביקוש. להערכתי יהיה ביקוש כי המיקום הוא באזור מאוד נחשב ומתפתח. ברגע שמשלבים כלים ופועלים יחד – התוצאות יגיעו. באר־שבע היום מושכת יזמים וזה ניכר בפרויקטים והמגמה הזו תלך ותגבר. זה נכון גם לגבי תוכניות התחדשות אחרות. אני מאמין שהפוקוס היום נמצא על באר-שבע ויישובי הסביבה. תוכניות הגג הזרימו המון כספים והתוצאות בשטח ניכרות היטב".
בעל משרד הנהלת חשבונות באזור התעשייה עתירי ידע מברך גם הוא על היוזמה, אבל רוצה לראות תוצאות בשטח. "הגיע הזמן לטפל בתשתיות, בעיקר בכבישים ובהיעדר מדרכות ולספק סביבת עבודה נורמלית עם תנאים בסיסיים. אני מקווה שהתוכניות באמת ייתנו דחיפה לסביבה שלנו".
יש לציין כי המיקום של מתחם המבואה המזרחית, הכולל כאמור את רחוב יהושע הצורף, נמצא במרחק הליכה מקמפוס אוניברסיטת בן גוריון בנגב ומעונות הסטודנטים, המרכז הרפואי אוניברסיטאי "סורוקה", תחנת הרכבת צפון ופארק הייטק גב־ים נגב בשכונת רמות.
באשר לפיתוח מתחם המבואה המזרחית אומרים בעיריית באר־שבע: "תוכנית זו מצטרפת לראייה רחבה של התחדשות לב העיר באר־שבע הכוללת שורה של מהלכים אסטרטגיים, ביניהם תוכנית אב שאושרה למרכז האזרחי, התחדשות שכונה ג', רובע החדשנות והרכבת הקלה – שיחזקו את באר־שבע כמרכז כלכלי־תעסוקתי מוביל במדינה וכמנוע צמיחה חשוב לעיר ולאזור".

"בשורה גדולה"

בגב של הרחוב, לכיוון היציאה המזרחית מבאר־שבע, נמצא אזור מאוד מרכזי של רשתות מזון. בעלי עסקים באזור מספרים כי בימים בהם מתחמי המזון מלאים, גם סמוך לרחוב יהושע הצורף קיימת עלייה משמעותית בכמות הרכבים שעוברים במקום. "זה מומנטום שאפשר וצריך לתרגם אותו גם לטובת העסקים הוותיקים במקום", אומר בעל עסק השוכר משרדים באחד המתחמים באזור. "הבעיה הגדולה שצריך לטפל בה היא כל נושא התשתיות, ובעיקר החניות והכבישים. אני מניח שלעירייה גם יש תוכניות להכניס לאזור שטחי מסחר שבטח יעזרו לו להתרומם. זאת בשורה גדולה ואני רק מקווה שהעבודות ייצאו לדרך בהקדם".
אין חשש שהעבודות יגרמו לחוסר נגישות לאזור?
"בגדול מי שרוצה למצוא חנייה פה יצליח. אם בסיום התהליך הרחוב הזה ישנה את פניו אז אפשר לסבול כמה חודשים בשקט".
לעדכונים - חדשות באר שבע