מי שעובר ליד מסלול המרוצים בערד בשעות אחר הצהריים בימי ראשון נחשף למראה לא שגרתי: ילדים שלבושים בחליפות רכיבה מקצועיות ועל ראשם קסדה רוכבים על אופנועים בוהקים ומרעישים.
ניכר עליהם שהם נהנים מכל רגע. מהמהירות, הרוח שחודרת לגוף, ומקול המנוע שפועל בעוצמה.
הגאווה שהם חשים מהולה בדאגה קטנה, כזו שניכרת על פני ההורים שמלווים אותם. לפעמים גם הדאגה הזו מוסיפה לתחושת הסיפוק של הילדים הצעירים.
הפעילות המוטורית הייחודית הזו נערכת תחת המטרייה של מועדון רכיבה "הפועל ערד", שפתח באחרונה קורס ראשון מסוגו לנהיגה על אופנועי כביש בארץ המותאם לילדים מגיל 8 ועד 17. במועדון ציינו כי בעתיד יש כוונה להרחיב את הפעילות בהדרגה גם לגילאים מבוגרים יותר ולרוכבים מנוסים.
עיריית ערד, חברה הכלכלית העירונית, מתנ"ס ערד והתאחדות הספורט לבתי הספר בשיתוף הפארק לספורט מוטורי הממוקם בסמוך לעיר חברו יחדיו כדי לפתוח את מועדון הרכיבה על אופנועי כביש לילדים ונוער. התוצאה: אכסניה מקצועית עם מדריכי רכיבה מנוסים, שמעבירים ידע רב לדור הצעיר.
במועדון הרכיבה הדגישו כי המטרה של הקורס הייחודי הזה הוא קודם כל קידום נהיגה בטוחה וסבלנית יותר על הכבישים.
המועדון הסבירו כי הרישיון לרכיבה בארץ ניתן החל מגיל שמונה על ידי משרד התרבות והספורט, אלא שבפועל ילדים כבר מתחילים את הרכיבה מגיל מוקדם יותר.
"רכיבה מסודרת"
דודי שושטרי, מנהל מתנ"ס ערד ומי שמנהל את פעילות מועדון הרכיבה, הסביר כי "המדינה החליטה לקדם את ספורט רכיבת האופנועים, ואנחנו שמחים מאוד להוביל את התהליך כדי לעזור לשנות את תרבות הנהיגה בישראל".
שושטרי מספר כי בעיר התרגשו מאוד מפתיחת הקבוצה התחרותית הראשונה בארץ לרכיבה על אופנועי כביש, כפי שערד הייתה העיר הראשונה בה הוקם מסלול מוטורי חוקי בארץ בשיתוף משרד התרבות והספורט.
"קידום הספורט המוטורי משתלב עם החזון התיירותי של ראש העירייה, עו״ד ניסן בן־חמו. תמיד אמרנו שערד היא חוויה תיירותית אתגרית״, אומר שושטרי.
לשושטרי ניסיון רב בעולם הספורט, והוא ליווה את הקמת מסלול הרכיבה בערד כבר משלב התכנון. באחרונה הוא לקח תחת חסותו את פרויקט הקמת מועדון הרכיבה פורץ הדרך.
"המחשבה מאחורי הקמת המועדון הוא הרצון שלנו למסד את ענף הרכיבה המוטורית, שהיום הוא למעשה די פרוץ", אומר שושטרי. "יש המון רוכבים בישראל שנאלצים להתחרות בצורה חצי פיראטית. אנחנו נעניק להם את הבמה ואת התנאים לרכיבה מסודרת, במסלול מוגדר ועם מקסימום בטיחות".
פיליפ רוזין, מנהל המסלול בערד, חי כבר כמה שנים את העולם המוטורי. בבעלותו חברה להדרכות נהיגה שאף מפיקה טיולי רכיבה בחו"ל. במקביל הוא מנהל את המסלול המרוצים בערד מזה כשנתיים.
רוזין מספר כי במסלול נערכים לאורך השנה פעילויות מוטוריות שונות למכוניות ולאופנועים, ובאחרונה החל לפעול במקום הקורס הייחודי לילדים.
"הקורס הוא בעלות שמסובסדת על ידי הרשות לנהיגה ספורטיבית שהיא תחת משרד הספורט", אומר רוזין. "חלק מהילדים הם מערד ואחרים מחוץ לעיר. המטרה היא לחנך את דור העתיד לנהיגה בטוחה וסבלנית בכביש".
מה הביא אתכם לפתוח פרויקט שכזה?
"קודם כל, זה התאפשר בעיקר בגלל העזרה במימון. בסופו של דבר ספורט מוטורי הוא ספורט יקר יחסית. כשהגיעה עזרה מהרשות לנהיגה ספורטיבית החליט המתנ"ס בערד להרים את הכפפה".
יש ביקוש לענף הזה בארץ?
"בהחלט. אנחנו מקיימים כאן הרבה ימי מסלול. כל אחד יכול לבוא עם המכונית שלו, בין אם מדובר ברכב ספורטיבי או לא, לשלם דמי כניסה ולעלות למסלול. זה ענף צעיר בארץ כי המסלולים קיימים רק ארבע שנים, אבל זה תחום שהולך ומתפתח כל יום, כי עוד ועוד אנשים נחשפים לזה. עדיין יש כאלה שלא יודעים שזה קיים בכלל בארץ. נערכים כאן אצלנו הרבה תחרויות ומרוצים, כמו אליפות הארץ שפתוחה לכל נהג ולכל רכב. זה ענף נגיש ופתוח לכולם, וזה כיף גדול כי מי לא אוהב את האדרנלין?".
אתה רואה את הענף הזה מתפתח לענף תחרותי מבוקש?
"חד משמעית כן. זה יצריך הרבה השקעה, כי מדובר בספורט יחידני ויחסית חדש כאן בארץ. המדינה אמנם מתקצבת קבוצות שמתחרות בחו"ל, אבל נהגים יחידניים כמעט שלא זוכים לתמיכה וחבל, כי אנחנו כן מגיעים להישגים. יש לנו נהג ישראלי בשם אלון דאי שכבר זכה שלוש פעמים בתואר אלוף אירופה בנאסקר, שזאת רמה מאוד גבוהה".
רוזן אומר שיש בארץ נהגים מספיק טובים כדי להתחרות בחו"ל, ומביא כדוגמה שלושה רוכבים שצפויים להשתתף באליפות העולם בסופרמוטור.
"המסלול שלנו תמך בהם", מוסיף רוזן. "הם התאמנו פה ללא עלות רק כדי שיוכלו להיערך בצורה הכי טובה לתחרות שלהם בבלגיה".
"מתחילים מהבסיס"
ליאון בנישו מתרוצץ לאורך המסלול הלוך ושוב. ככה זה כשאתה מאמן במסגרת הקורס. הילדים צמאים למוצא פיו, ומעוניינים בעצתו בכל רגע נתון. כמעט בכל רגע מישהו קורא לו.
"יש לנו כרגע עשרה תלמידים בקורס", אומר בנישו. "הכי קטן הוא בן שמונה והכי גדול בן 15. במסגרת הקורס אנחנו מתחילים מהבסיס עם כל אחד, ועוברים שלב אחר שלב. אנחנו בוחנים מה הם יודעים לעשות, כי יש כאלה עם קצת ניסיון ויש כאלה שרואים בפעם הראשונה אופנוע. לפי זה אנחנו מתקדמים עד שיש להם מספיק ידע וביטחון לעלות על המסלול לבד".
השלב הבא, כך מסביר בנישו, הוא עבודה בצורה ממוקדת ומקצועית יותר.
"בשלב הזה", מסביר בנישו, "אנחנו מלמדים את הילדים לאן להסתכל, איך לבצע פנייה, איך לעצור, וכדומה. לכל ילד יש את הקצב שלו. יש כאלה שלוקח להם כמה דקות כדי ללמוד, ויש כאלה שלוקח להם כמה שיעורים. צריך סבלנות כי יש פה פוטנציאל גדול. אמנם זו רק ההתחלה, אבל אני רואה כאן פוטנציאל לתחרויות".
בנישו אומר שבלי הסבסוד של הקורס היה מאוד קשה לקיים פרויקט שכזה.
"העלות של שמונה שיעורים כולל השכרת אופנוע כמובן עומדת על 1,800-2,000 שקל", הוא אומר. "זה נשמע יקר, אבל זה זול מאוד יחסית למחירים הרגילים בספורט המוטורי בארץ".
בנישו (36), שעלה לארץ מצרפת לפני שלוש שנים, חי את העולם המוטורי מגיל שש. בשיאו הוא היה בין חמש הרוכבים המובילים בסבב הסופרבייק היוקרתי בצרפת.
"אופנועים זה כל החיים שלי", הוא אומר בגאווה. "אני עושה את זה מאז שאני ילד, ואני אוהב את זה".
אתה 30 שנה בתחום, וזכית בעבר בתחרויות. מה אתה חושב על הספורט המוטורי בארץ?
"נכון שאין לנו מסלולים כמו בחו"ל ואנחנו עדיין בהתחלה, אבל יש פה פוטנציאל. לא מעט אנשים מצרפת ששואלים אותי 'מה אתה עושה שם? מה איבדת שם?'. להם אני עונה שנכון יש קשיים, אבל הספורט המוטורי עובד פה שונה מכל אירופה".
"ממש כיף"
שירה גבע (10) מערד, תלמידה בבית ספר "לבאות", מספרת שהגיעה לחוג הלא שגרתי הזה לאחר שחשה משיכה לרכיבה.
"כשראיתי אנשים רוכבים על אופנועים זה תמיד היה נראה לי כיף", היא מספרת. "אבא שלי גם רצה להיות בתחום הזה, אז זאת סיבה נוספת. אני הכי אוהבת לאתגר את עצמי, אוהבת לנסוע מהר. זה גם תחביב וגם משהו מקצועי".
קורל שריג מאשקלון היא רק בת תשע, אבל יש לה כבר שלושה אופנועים. על המסלול היא נראית כמו רוכבת מקצוענית אמיתית ולא כמו ילדה שעולה לכיתה ג'.
היא קצת מתביישת אז אביה יוני מספר איך בתו הקטנה נכנסה לתחום האקסטרים.
"קורל עשתה שיעור ניסיון, וממש התאהבה בתחום", הוא מספר. "היא התחילה עם אופנוע פשוט, ואז הגיע עוד אחד ועוד אחד. והנה, עכשיו היא רוכבת בצורה מקצועית".
אדם לשינסקי (10) ממיתר, שעולה לכיתה ה' בבית ספר "עמית", נראה מחויך מאוד אחרי שהוא יורד מהאופנוע.
"זה היה האימון השלישי שלי", הוא אומר. "בכל אימון אני לומד משהו חדש ומשתפר. זה ממש כיף. החלטתי לבוא לכאן כי רכבתי על אופנוע כבר בעבר, וזה נראה לי משהו מגניב שאיהנה ממנו. גם ההורים שלי ממש תמכו והיו בעד. אני נהנה מאוד".
עוז סניור מערד הוא הקטן שבחבורה. רק בן שמונה, ובמבט ראשון נראה כי האופנוע גדול מאוד למידותיו. על המסלול הוא מציג שליטה מרשימה ביותר.
"זאת שנה ראשונה שלי ברכיבה, וזה ממש מגניב", הוא אומר. "הגעתי לשיעור ניסיון והחלטתי להישאר".
מה אתה הכי אוהב ברכיבה על האופנוע?
"אני הכי אוהב את הרעש של האופנוע. זה טוב לאוזניים. אני גם מאוד אוהב את המהירות והרוח. אמרו לי לנסוע על הילוך שלישי אבל אני אוהב להיות על רביעי, כמה שיותר מהר".
"אני רואה את הילדים ואת הכישרון שיש פה ומאמין מאוד בפוטנציאל", מסכם בנישו. "יש ילד שעובד כבר שלוש והוא בטופ 15 באיטליה. הפוטנציאל גדול אבל צריך סבלנות והשקעה. בספורט הזה הכישרון לא מספיק. מי שעובד יותר קשה - מצליח. בספורט הזה עבודה קשה תמיד תנצח כישרון. הילדים הישראלים לא נופלים מאף אחד בעולם".
שני מסלולי מרוצים בנגב
מסלול מרוצים בערד פועל בפאתי העיר מאז שנת 2017.
לאחר אישור חוק הספורט המוטורי בשנת 2014 והקמת הרשות לנהיגה ספורטיבית פורסם מרכז מטעם משרד התרבות והספורט להקמת מסלול מרוצים חדש.
עיריית ערד הרימה את הכפפה ובנחישות והתמדה הקימה את מסלול המרוצים הראשון החוקי והתיקני בארץ.
בשנת 2017 החלה סלילת מסלול באורך 1.6 קילומטרים עם רוחב כביש של 10 מטרים. מרוצים ראשונים, ימי חוויה וימי מסלול החלו בדצמבר 2017.
מאז פתיחתו נערכים במסלול מרוצים כמו מרוץ זמן מטרה, קארטינג, דריפט, אופנועי סופרבייק וסופרמוטו, ראלי וראליקרוס.
המסלול בערד אינו היחיד בנגב. סמוך לשדה תימן פועל מתחם "מוטורסיטי" - פארק מוטורי ייחודי שכולל מסלול מרוצים ברמה מקצועית שפועל על פי תקנים מחמירים של הפדרציות הבינלאומיות לתחרויות אופנועים ומכוניות.
ב"מוטורסיטי" אומרים כי הפארק המוטורי הוא לא רק לספורט המוטורי, אלא גם לתעשיית הרכב על כל גווניה, והדבר בא לידי ביטוי בקידום והנגשה של נהיגה בטוחה למגוון קהלים, השקות רכבים חדשים, ימי נהיגה מרוכזים לחברות וציי רכב, ועוד.
מוטורסיטי גם מהווה מרכז מחקר ופיתוח לתעשיית הרכב בישראל, ובמקום נערכים ניסויים במסלול סגור, ופועלת חממה לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות של תחבורה חכמה ורכב אוטונומי.