סערה בקמפוס אוניברסיטת בן גוריון: סטודנט שנה שניה במחלקה במחלקה להנדסת נתונים העלה לאחרונה, בסמוך לחיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, סרטון ברשת החברתית ובו מקריא הנייה את "פסוק השהידים" – "אל תחשבו את אלה אשר מתו למען אללה כמתים, אלא כחיים המתקיימים אצל אלוהיהם".
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה ובכירי חמאס מברכים על אירועי 7 באוקטובר
איסמעיל הנייה ובכירי חמאס מברכים על אירועי 7 באוקטובר
איסמעיל הנייה ובכירי חמאס מברכים על אירועי 7 באוקטובר
(צילום: מתוך סרטון שפורסם ברשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

בעקבות פרסום אותו סרטון פנו סטודנטים רבים לרקטור האוניברסיטה, פרופ' חיים היימס, בדרישה להשעות את אותו סטודנט. בתגובה למכתבם של הסטודנטים טען רקטור האוניברסיטה, כי "נערך בירור והסטודנט מצטער מאוד על העלאת הפוסט, זה נעשה בהיסח הדעת והוא מחק אותו".
במכתב התשובה לסטודנטים ציין פרופ' היימס, כי "בדרך כלל, האוניברסיטה לא מתערבת בהתבטאויות של סטודנטים ברשתות החברתיות. אין זה מתפקידנו וטוב שכך. בחודש הראשון לאחר השביעי באוקטובר 2023 החלטתי שבמידה ומוגשת תלונה על התבטאויות של סטודנטים ברשתות החברתיות, בדגש על הבעת תמיכה בטרור או הסתה נגד אוכלוסייה זו או אחרת, נקיים תהליך של בירור מול הסטודנט ובהתאם לתוצאות הבירור אקבל החלטה האם לנקוט בצעדים משמעתיים נוספים.
2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בן גוריון
אוניברסיטת בן גוריון
אוניברסיטת בן גוריון
(צילום: הרצל יוסף)


"בעקבות המייל שנשלח בשם כלל הסטודנטים בתואר הנדסת נתונים ביקשתי לעשות תהליך דומה למה שתואר בפנייתכם. בעקבות הבירור התברר שהסטודנט מצטער מאוד על העלאת הפוסט, שזה נעשה בהיסח דעת והוא מחק אותו. הוא גם הביע צער אם העלאת הסרטון פגעה במישהו. כמובן, שאיני בוחן כליות ולב ואני יכול רק להסתמך על מה שנאמר או נכתב. בעקבות הבירור, החלטתי לקבל את דבריו של הסטודנט ואני מקווה שהוא למד מטעותו".

התגובות: "מי שמספיד מחבלים צריך לעוף"


מהאוניברסיטה נמסר בעקבות המקרה: "עם קבלת התלונה בנושא, בהתאם לנוהל שנקבע בעניין זה עוד באוקטובר 2023, הסטודנט התבקש ע"י הרקטור, להסביר מדוע העלה את הפוסט הנוראי. הסטודנט הסביר שהוא הבין ששגה, שיתף ברגע של היסח דעת, מחק את הפוסט, הביע חרטה והתנצל. כולנו צריכים להיות אחראיים ולשקול היטב לפני שאנו מעלים התייחסות כזו או אחרת ברשתות החברתיות".
מתנועת 'אם תרצו' נמסר בתגובה, כי "מי שמספיד מחבלים צריך לעוף מהקמפוס. בושה וחרפה שהנהלת האוניברסיטה, שטענה כי אין צורך בחקיקה נגד תומכי טרור, בוחרת להחליק על מעשה חמור כל כך".

קראו גם:

יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, מסר בתגובה: "המקרה שהתרחש באוניברסיטת בן גוריון מהווה פגיעה חמורה בביטחונם של הסטודנטים בקמפוס, ומדגיש את הצורך הדחוף בשינוי הגישה של האקדמיה כלפי הסתה ותמיכה בטרור. לא ייתכן שההתאחדות היא היחידה שפועלת לשמור על הביטחון האישי בקמפוסים, בשעה שמוסדות האקדמיה מתעלמים שוב ושוב מהתופעה המסוכנת הזו, ומנרמלים הלכה למעשה תמיכה בטרור.
"ההתאחדות לא תעמוד מנגד כאשר מוסדות ההשכלה הגבוהה כושלים במילוי תפקידם לשמור על סביבה בטוחה ותומכת לכלל הסטודנטים. אנו נמשיך לפעול בנחישות כדי לוודא שחוקי המדינה ייאכפו גם בקמפוסים, ושהסתה לאלימות תטופל במלוא החומרה".

לא מקרה ראשון מאז 7 באוקטובר


המקרה האחרון הוא פרק נוסף במסכת מקרים בשנה האחרונה בהם ננקטו צעדים נגד סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון שפרסמו ברשתות החברתיות פוסטים של תמיכה במעשי טרור. בשבוע הראשון למלחמה, במחצית חודש אוקטובר האחרון, הושעה סטודנט מהלימודים על כך שפירסם ברשתות החברתיות הודעות תמיכה בחמאס. "לאור ההתבטאויות שלך ברשתות החברתיות הנחזות להיות הודעות התומכות בהתקפת הטרור על יישובי עוטף עזה", הודיעה הנהלת האוניברסיטה לאותו סטודנט, "הינך מושעה מהלימודים עד בדיקת הנושא. במקביל בוחנת האוניברסיטה היבטים פליליים של הודעתך".
בחודש פברואר האחרון נחשף, כי סטודנטית לרפואה באוניברסיטה, תושבת אחד היישובים הבדואים בנגב, העלתה פוסט תמיכה בטרור. בעקבות תלונות נגדה זומנה הסטודנטית לבירור משמעתי נגדה, כשבסופו של דבר הוחלט ש"הסבריה של הסטודנטית למעשיה לא מצדיקים החמרה בעונש וכחלק מהתהליך והענישה נדרשה הסטודנטית להסביר את עצמה בפני הכיתה". במכתב התנצלות לעמיתיה בלימודים ציינה אותה סטודנטית, שהיא מתנערת מתמיכה בטבח, בטרור ובאלימות מכל סוג".