ארבעה בדצמבר 2015. חבורת תלמידות תיכון ירושלמיות שבילו ערב קודם לכן במסיבת יום הולדת 18 של אחת מהן במושב שדה צבי הסמוך לנתיבות, עושה את דרכה בטור של מכוניות לכיוון צומת הכניסה למושב כדי לשוב לבתיהן.
באחת המכוניות נהגה אביב נחמיאס. היא ניסתה להשתלב בתנועה בכביש 293 ולא הבחינה במשאית שהגיחה מולה ופגעה בעוצמה רבה במכוניתה.
התוצאה הייתה קטלנית: נחמיאס וחברתה סימור נחום נהרגו במקום. חברתן טליה כהן, שהייתה איתן באותו רכב, נפצעה אנושות ונפטרה ימים אחדים לאחר מכן.
"את אותה תאונה נוראית אפשר היה למנוע", אמרו אז בראיון ל"ידיעות הנגב" תושבי מושב שדה צבי, "הכתובת הייתה על הכביש - אין שדה ראייה, אין כיכר תנועה, אין פסי האטה. לא פלא שמתרחשת כזו תאונה נוראית".
תאונות קטלניות
בשנת 2014, שנה קודם לתאונה הקטלנית שבה נהרגו שלוש הצעירות, אישרה הממשלה תקציב לתכנון כביש 293 מבית קמה לבית הגדי, כולל הסדרת צומת הכניסה והיציאה של מושב שדה צבי. ואולם, נכון לשבוע זה, יסתיימו העבודות להסדרת הצומת רק בעוד כמה חודשים.
מאז התאונה שבה נהרגו נחמיאס ושתי חברותיה אירעו בצומת לא מעט תאונות, חלקן קטלניות. כך למשל נהרגה בסוף חודש אפריל 2020 בסמוך לצומת אישה כבת 70 ושלושה בני אדם נפצעו פצעים קלים עד בינוניים בהתנגשות משאית עם רכב פרטי.
קראו עוד>>>
ביום שני השבוע אירעה עוד תאונה בצומת כשרכב פרטי ומשאית התנגשו בסמוך אליו. בתאונה נפצע בינוני אדם כבן 38 והוא פונה למרכז הרפואי "סורוקה" כשהוא סובל מחבלות בחזה ובבטן.
"לצד פיתוח תשתיות כבישי הדרום יש כבישים וצמתים, בעיקר אלה הסמוכים ליישובים, שלא טופלו ולא הותאמו לגידול האוכלוסייה והרכבים על הכביש", אומר השבוע יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג'ג', שצומת הכניסה לשדה צבי נמצא בשטח שיפוט המועצה.
"במועצה האזורית מרחבים מרבית הצמתים המסוכנים טופלו ורומזרו או שנבנתה בהם כיכר. צומת הכניסה לשדה צבי מוסדר בימים אלה והעבודות בצומת יסתיימו בחודשים הקרובים.
"אנחנו עובדים על תכנון הרחבת כביש 293 (שדה צבי - תלמי ביל"ו) לארבעה מסלולים, וזאת בהמשך לתחילת עבודות הרחבת כביש 264 מבית קמה למשמר הנגב שהחלו לפני כשנה".
התושבים עדיין מחכים
צומת שדה צבי אינו הצומת המסוכן היחידי באזור הנגב. צומת הכניסה למושב ברוש, מושב תדהר ומושב תאשור שעל כביש 25, בקטע שבין נתיבות לאופקים, נחשב אף הוא למסוכן ביותר ומספר תאונות הדרכים הקשות שהתרחשו בו בשנים האחרונות הוא העדות לכך.
בחודש מרץ 2016 אירעה בצומת הזה תאונה קשה כששני כלי רכב התנגשו זה בזה. התוצאה - פצועה במצב אנוש ועוד פצוע במצב בינוני.
בסוף חודש פברואר 2017 התנגשו בצומת תדהר משאית, אוטובוס ורכב פרטי. התוצאה - פעוט בן שלוש שנפצע קשה בראשו, אישה כבת 30 שנפצעה קשה בגפיה ותינוק כבן שנתיים שנפצע בינוני. בחודש אפריל השנה נפצעו שישה בני אדם, בהם תינוקת, בדרגות פציעה שונות בהתנגשות של שני כלי רכב באותו צומת.
לפני חודשים אחדים יצאו תושבי האזור בגיבוי ובתמיכת המועצה האזורית בני שמעון למאבק ודרשו להתקין רמזורים בצומת. בנתיבי ישראל ההחלטה לרמזר את הצומת באופן מלא אומנם התקבלה, אבל עד היום טרם הוצבו הרמזורים החיוניים כל כך להסדרת התנועה במקום.
"המועצה נמצאת בקשר רציף עם נתיבי ישראל על מנת להוציא את ההחלטה על רמזור הצומת מן הכוח אל הפועל", אומר ראש המועצה האזורית בני שמעון, ניר זמיר. "יש בצומת הזה סכנה ממשית לתושבים מדי יום. אני קורא מכאן ל'נתיבי ישראל' לקדם את העבודה מהר ככל הניתן ולשמור על חיי האזרחים".
בזכות מאבק ממושך
מנתוני עמותת "אור ירוק" המתבססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אירעו בעשור האחרון 14 תאונות דרכים בצומת יושיביה שבמועצה האזורית שדות נגב. בתאונות אלה נפצעו יותר מ־30 בני אדם, עשרה מהם קשה.
בזכות מאבק ממושך של שש שנים מול משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל להסדרת הכניסה והיציאה ממושב יושיביה, ובשל ריבוי תאונות הדרכים שהתרחשו במקום בשנים האחרונות, החלו באחרונה עבודות להצבת רמזור חדש. ואולם, העבודות צפויות להסתיים רק בעוד כארבעה חודשים.
במועצה האזורית שדות נגב מציינים שעם הגידול הדמוגרפי של אוכלוסיית המועצה, הצבת הרמזור צפויה לפתור גם את בעיית עומסי התנועה באזור המקשה על תושבים ואורחים להיכנס למושב ולצאת ממנו.
"לשמחתנו, מאבק נוסף וצודק של שנים מגיע בימים אלה לסיומו", אומר ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן. "הצבת הרמזור הינה מתבקשת והכרחית לאור תאונות הדרכים שהתרחשו ובהתאם לגידול הדמוגרפי במועצה.
"בימים אלה אנחנו ממשיכים לקדם מול משרד התחבורה ונתיבי ישראל את הסדרת התנועה תוך הקמת כיכרות והצבת רמזורים חדשים בצמתים נוספים. נמשיך להשקיע בהסדרת הצמתים במועצה".
הכביש יורחב
לא הרחק משם נמצא צומת הכניסה והיציאה הצפונית של נתיבות הנחשב גם הוא לצומת מסוכן ובלתי מרומזר. הפנייה בצומת מכביש 25 אל חלקה הצפוני של העיר ואל היישובים מערבית לעיר מסוכנת, וגם אין במקום לא רמזור וגם לא כיכר תנועה שיסדירו את התנועה אל העיר וממנה.
במועצה האזורית אשכול ממתינים זה שנים להסדרת הצמתים המסוכנים והבלתי מרומזרים שבכביש 232, עורק התחבורה הראשי של יישובי המועצה.
הצומת המסוכן ביותר הוא צומת מעון הידוע גם בתור צומת מגן, הממוקם במפגש של כביש 232 וכביש 241 המוביל מצומת גילת לחבל אשכול. מדובר בצומת עמוס ביותר, בעיקר בשעות השיא של הבוקר והערב. לפי הנתונים, אירעו בצומת הזה בעשור האחרון 19 תאונות דרכים שבהן נפגעו 34 בני אדם, בהם שני הרוגים ושני פצועים קשה.
"אחרי שנים של מאבק מול משרדי הממשלה", מציין ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, "הצלחנו השנה להבטיח את תקצוב המשך הרחבת כביש 232 המסוכן בתוך תקציב המדינה לשנת 2022. המשמעות היא שבקרוב מאוד יחלו עבודות ההרחבה.
"בשלב הראשון יורחב המקטע בין צומת ניר יצחק לצומת מבטחים ובשלב השני מצומת מבטחים לצומת מעון. במסגרת עבודות ההרחבה יוסדרו מחדש וישודרגו כל הצמתים לאורך המקטעים, בהם צומת מבטחים, צומת גבולות, צומת המועצה וצומת מעון. נתיבי ישראל צפויים להתחיל כבר בחודש הבא בהזזת התשתיות לאורך המקטע ובסיומן, בתחילת 2022, יחלו עבודות ההרחבה".
לדברי ירקוני, "מדובר במהלך שיישנה את המציאות שלנו באזור למען בטיחות הנסיעה בכביש. במסגרת הרחבת כביש 232 ישולבו במקטע שני מעברים תת־קרקעיים למעבר כלים חקלאיים, דבר שיתרום משמעותית לבטיחות בכביש ובצמתים. המאבק שלנו על כביש 232 לא הסתיים והוא יושלם עם ההרחבה עד צומת סעד שמתוכננת להיכנס לתקציב 2023".
דרוש שיפור
לדברי מנכ"ל עמותת "אור ירוק", ארז קיטה, "צומת הוא מפגש דרכים שבו הקונפליקט בין משתמשי הדרך גדול, וכך גם הסכנה לתאונת דרכים. במפגש דרכים נדרשת ערנות גבוהה יותר ומיומנות נהיגה טובה יותר מאשר בנסיעה לאורך הדרך.
"בכבישים רבים באזור הנגב הצמתים מסוכנים ונדרש שיפור התשתית. בהרבה מקרים הכניסות והיציאות מהיישובים אינן מוסדרות ומסכנות את משתמשי הדרך והתושבים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכול לחכות שיהיו עוד נפגעים בצמתים המסוכנים, ולכן חייבים לשפר את התשתיות בהם.
"רק בעבודה מאומצת של כל הגורמים האחראים לבטיחות האזרחים נוכל למנוע את הנפגע הבא ולהציל חיים".
בתגובה לפניית "מיינט באר שבע" נמסר מחברת "נתיבי ישראל" כי לגבי צומת יושיביה, החברה נמצאת בשלבי ביצוע להתקין רמזור בצומת. באשר לכניסה הצפונית לנתיבות, בסמוך ליישוב תקומה, החברה תחל בהקמת כיכר שתהווה כניסה חדשה לעיר.
"בכל הנוגע לצומת הצפוני של נתיבות, כך נמסר מנתיבי ישראל, נמצא הפרויקט בהכנה למכרז בשנת 2022, בהנחה שיתקבל תקציב על ידי משרד האוצר.
"באשר לצומת תדהר - תאשור מתוכנן רמזור בצומת, והפרויקט נמצא כיום בשלבי התכנון. היקף ההשקעה בהצבת הרמזור והסדרת הצומת נאמד בשני מיליון שקל והצפי לתחילת העבודות בצומת הוא ברבעון השני של שנת 2022".
ב"נתיבי ישראל" ציינו עוד שהחברה הרחיבה את צומת שדה צבי עם נתיבי האצה והשתלבות ושבוצע יישור לכביש כדי להגדיל את טווח הראייה ליוצאים מצומת שדה צבי לכיוון כביש 293.
בחודש אוגוסט 2022 מתוכננת, כך לפי נתיבי ישראל, הרחבת כביש 232. במסגרת העבודות תבוצע הרחבה לכביש דו־מסלולי ודו־נתיבי ויותקן רמזור בצומת מעון.
לעדכונים: חדשות באר שבע