שנת הלימודים והחששות: חודשיים לפני פתיחת שנת הלימודים באחד בספטמבר, ועדיין לא ברור היכן ילמדו מרבית תלמידי המועצה האזורית אשכול.
3 צפייה בגלריה
5 ק"מ מהגדר. נופי הבשור
5 ק"מ מהגדר. נופי הבשור
5 ק"מ מהגדר. נופי הבשור
(צילום: מועצה אזורית אשכול)

בישיבת המליאה של מועצת אשכול, שהתקיימה ביום ראשון השבוע, התקבלו אמנם מספר החלטות לגבי פתיחת שנת הלימודים הקרובה, הן לגבי בתי הספר היסודיים והן לגבי בית הספר התיכון, אך בשל התנגדות של רבים מהורי התלמידים ביישובי האזור לשלוח את ילדיהם ללמוד בקריית החינוך האזורית ליד קיבוץ מגן, המרוחקת כחמישה ק"מ מגדר המערכת עם רצועת עזה, ספק אם אותן החלטות שהתקבלו במליאת המועצה אכן ייושמו בפועל.
על פי החלטת מועצת אשכול, ייפתחו בראשון בספטמבר הקרוב בית ספר יסודי בקריית החינוך האזורית, ובית ספר יסודי נוסף במתחם בית הספר "יובלי הבשור" שבצוחר. בית ספר יסודי נוסף מתוכנן להיפתח בקיבוץ אורים, אך פתיחתו המשוערת צפויה רק בתחילת חודש נובמבר הקרוב, קרי כחודשיים לאחר פתיחת שנת הלימודים מאחר ופתיחת בית הספר באורים מותנית באישור משרד החינוך, באישורים הנדסיים ותכנוניים ובקבלת תקציבים.
3 צפייה בגלריה
בית הספר יובלי הבשור
בית הספר יובלי הבשור
בית הספר יובלי הבשור
(צילום: אייל בריברם)

עד לפתיחת בית הספר היסודי באורים יתקיימו הלימודים, לגבי מי שיירשם ללמוד באותו בית ספר, במתכונת מקוונת באמצעות ה'זום'. עוד נקבע, כי פתיחת למידה עבור שכבת גיל מותנית במינימום של 20 תלמידים בשכבה. הרישום לבתי הספר היסודיים באשכול נפתח ביום שני השבוע ויימשך כשבועיים.
לגבי בית הספר התיכון הוחלט במליאת מועצת אשכול, כי בית הספר התיכון האזורי "נופי הבשור", שהפסיק לפעול עם פרוץ המלחמה, יפתח את שעריו בראשון בספטמבר, אך בנוסף לכך תיבחנה שתי אפשרויות נוספות, כאשר מדובר בבתי ספר מחוץ למועצה, כמו תיכון רמת הנגב, אשל הנשיא ותיכון מרחבים וגם בית ספר תיכון באופקים. כמוכן תיבחן אפשרות של הפעלת בית ספר תיכון עורפי במרחב המועצה שיופעל על ידי גורם חיצוני.
מהמועצה האזורית אשכול נמסר, כי עם קבלת ההחלטות במליאת המועצה יצר ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, קשר עם שר החינוך, יואב קיש, על מנת לקדם את ההחלטות שהתקבלו.
בתוך כך, לאחר סיור שערכו בשבוע שעבר חברי ועדת החינוך של הכנסת סיור ביישובי מועצת אשכול, קיימה הוועדה אתמול (יום שלישי) דיון בכנסת בנושא "פתרון חינוכי עורפי לתלמידי המועצה האזורית אשכול".
יו"ר הוועדה, ח"כ יוסף טייב, ציין, כי "החינוך הוא העוגן המרכזי לחזרת התושבים לביתם, אבל אין לוותר על הביטחון. הוועדה סומכת ידיה על החלטות מועצת אשכול, שחלק מהתלמידים ילמדו בקריית החינוך האזורית, חלקם ביובלי הבשור וחלקם באורים. במידה ויוקם שם בית ספר, קוראת הוועדה לפשט את השימוש במערכת הגפ"ן ובכספים תוספתיים לטובת העסקת מורים וכוח אדם".

3 צפייה בגלריה
ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני: "מדובר בשירות חיוני והכרחי ביותר לתושבים שלנו"
ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני: "מדובר בשירות חיוני והכרחי ביותר לתושבים שלנו"
ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני
(צילום: הרצל יוסף)

ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, ציין כי "האופציה הראשונה היא קריית החינוך הרגילה והממוגנת המרוחקת 5 ק"מ מהגדר. בנוסף, המועצה מכינה שני בתי ספר עורפיים בעלות של 40 מיליון שקל מתקציבי תקומה ומשרד החינוך. בנוסף, לאחר שהתעורר צורך מהקהילה שיש מי מהם שאינם מרגישים ביטחון לחזור, החליטה המועצה השבוע על הקמת בית ספר עורפי בקיבוץ אורים. ההערכה היא שבית הספר הזה יושלם רק בנובמבר ועד אז הלימודים יתקיימו בזום. ההורים לא מקבלים את זה, אבל זו המציאות. זו, כאמור, החלטת המליאה ואני כראש המועצה מחויב לה, למרות שעמדתי הפוכה".

"מטלטלים אותנו"


בקרב ההורים התחושות קשות. לדברי רותם נחמני, אם לארבעה ילדים, תושבת מושב עין הבשור, "כולם מטלטלים אותנו מאחד לשני, מראש המועצה לשר החינוך וחזרה. מי שמנע את הקמת בית הספר העורפי זה ראש המועצה וזה בניגוד לעמדת רוב התושבים. אפילו בסקר שהמועצה הוציאה, 60 אחוז מהורי התלמידים במערכת החינוך היסודית טענו שלא יחזירו את ילדיהם לבית הספר שעל הגבול. זו התעללות שצריך לשים לה סוף".
יו"ר הנהגת ההורים במועצת אשכול, מלי סהר שדה, אף היא ממושב עין הבשור, ציינה, כי "ההורים זועקים מאז נובמבר. הרבה תושבים בחרו לחזור לאשכול, אבל בשום פנים ואופן לא מוכנים להתפשר על הביטחון. אנחנו דורשים שתהיה אלטרנטיבה במרחק סביר מהגבול, כך שיתאפשר לצבא לפעול באופן מידי במידת הצורך. אנחנו לא רוצים תחושת ביטחון. אנחנו רוצים ביטחון".

קראו גם:

רז רפאל, תושב קיבוץ צאלים, ציין, כי "המועצה שלנו חוותה אירוע ענק. הבן שלי סיים כיתה י'א. בשכבה שלו היו שלושה הרוגים, ארבעה חטופים שחזרו. הבת שלי סיימה כיתה ח' וגם בשכבה שלה המספר דומה. היא סיימה השבוע את לימודיה ברמת הנגב ואני לא יודע מה יהיה בשנה הבאה. אנחנו צריכים שכל הגורמים יעזרו למועצה וההורים לתת לנו ביטחון ושקט.
"גם אם הצבא אומר שאפשר לחזור, קריית החינוך היא מקום יותר מסוכן מבית ספר עורפי. על זה כולנו מסכימים. אנחנו צריכים בימים אלה להקטין את הסיכון, לתת רצף לימודי. המערכה הרי לא מסתיימת בקרוב. רק השבוע חווינו ירי של כ-18 רקטות ופצמ"רים לעבר הגזרה בה רוצים להפעיל את בתי הספר. אחרי תשעה חודשים עדיין אין כאן שקט. נכון, שאין פגיעה בנפש כי הישובים הקרובים לגדר הם ריקים, אין בהם תושבים. אנחנו רוצים מערכת חינוך יציבה של תלמידים ומורים. צריך לתת שקט לכל המערכת. צריך לתת פתרון מלא לכולם".