הסכמי הנורמליזציה שנחתמו לפני כחודש וחצי עם בחריין ועם איחוד האמירויות הערביות כבר מוצאים את ביטויים במישור הכלכלי ומפעלים באזור הנגב התחילו לקיים קשרים עם גורמים במדינות אלה.
5 צפייה בגלריה
דובאי. הזדמנויות להשקעה | צילום: שאטר סטוק
דובאי. הזדמנויות להשקעה | צילום: שאטר סטוק
דובאי. הזדמנויות להשקעה | צילום: שאטרסטוק
קראו גם:
חלק מהמפעלים המקומיים אומנם קיימו במהלך השנים יחסי מסחר עם איחוד האמירויות מתחת לרדאר, אבל עכשיו מדובר ביחסים גלויים ופומביים בלי שסימני הזיהוי של המפעלים הישראליים יוסרו ממוצריהם ובלי שמשלוחים מאיחוד האמירויות ייעשו את דרכם ארצה בחשאי ודרך מדינה שלישית.

ספק גופרית חדש

כפועל יוצא מהסכם הנורמליזציה חתמה לאחרונה חברת כימיקלים לישראל (כי"ל) על עסקה עם חברה מאיחוד האמירויות לרכישת 35 אלף טון של גופרית שנועדו לשמש חומר גלם לייצור דשן במפעל 'רותם אמפרט' במישור רותם. העסקה נחתמה עם חברת Adnoc ושוויה מוערך בכשלושה מיליון דולר.
כימיקלים לישראל נחשבת לקונצרן עולמי לייצור דשן, פוספט ואשלג. מדי שנה החברה רוכשת כ־700 אלף טון של גופרית ממגוון של מקורות ברחבי העולם. בין השאר היא רוכשת חומרי גלם ממדינות כמו רוסיה, קזחסטן וקנדה. בזכות היחסים החדשים עם מדינות המפרץ הפרסי מצטרפות כעת גם מדינות איחוד האמירויות למעגל הספקים של החברה.
בכימיקלים לישראל מעריכים שבעתיד צפויות להיחתם עוד עסקאות עם מדינות איחוד האמירויות. היתרונות, מציינים בחברה, הן עלויות ההובלה הנמוכות בהשוואה לאלה ממדינות אחרות וקיצור זמני האספקה בהשוואה לחלק ממקורות האספקה האחרים שסיפקו עד כה את חומרי הגלם למפעלי החברה.
משלוח הגופרית במשקל 35 אלף טון שנרכש באיחוד האמירויות ישונע מהמפרץ הפרסי במהלך החודש הקרוב בדרכו לנמל אשדוד, ומשם הוא יועבר למפעל רותם אמפרט. הגופרית תשמש לייצור חומצה זרחתית שנועדה לשימושים שונים בתעשיית החקלאות ובתעשיית המזון.

מחכים לבקר בדובאי

חודשים אחדים בטרם חתמה ישראל על הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות כבר זיהו בקבוצת לוצאטו את ההזדמנויות העסקיות שהסכם זה טומן בחובו. קבוצת לוצאטו, שמרכז פעילותה בעומר, מתמחה זה עשרות שנים בעריכת פטנטים ושמירה על קניין רוחני.
5 צפייה בגלריה
תמר לוצאטו | צילם: יורם רשף
תמר לוצאטו | צילם: יורם רשף
תמר לוצאטו. "הזדמנות עסקית"
(צילום: יורם רשף)
"לאורך השנה האחרונה אנחנו נמצאים בקשרים עם משרדים של עריכת פטנטים ופירמות של עורכי דין מקומיים באיחוד האמירויות", מספרת מנהלת מחלקת פיתוח עסקי ושיווק בקבוצת לוצאטו, תמר לוצאטו. "עוד לפני שנחתמו ההסכמים באופן רשמי בין שתי המדינות זיהינו הזדמנות עסקית וביצענו פעילויות משותפות בתחום ההגנה על פטנטים שנרשמו גם בישראל וגם באיחוד האמירויות".
כיצד שיתוף הפעולה הזה בא לידי ביטוי בפועל?
"עריכת פטנטים היא עניין טריטוריאלי. מי שרוצה להגיש בישראל בקשה לרישום של פטנט או כל מה שקשור לקניין רוחני ואינו נמצא פיזית בארץ, חייב ליצור קשר עם משרד ישראלי לעריכת פטנטים. מי שרוצה להגיש באיחוד האמירויות בקשה לפטנט או להגן על קניין רוחני עושה זאת דרכנו. למשל לקוחות שלנו שרוצים לעשות זאת באיחוד האמירויות חייבים לעשות זאת דרך משרד מקומי באמירויות. במקרה כזה אנחנו מקשרים אותו עם המשרד המקומי".
ממש מזרח תיכון חדש?
"נכון. כשלקוח אמירתי רוצה להיכנס לכאן אנחנו מסייעים לו, ובמקביל, אם לקוח ישראלי רוצה להיכנס לשוק האמירתי, הרי המשרד המקומי שעימו אנחנו בקשר מסייע לו. הרבה ישראלים חולמים להגיע לשם, אבל הם חייבים להבין שהם חייבים להגן על הטכנולוגיות שלהם. אם הם לא יעשו זאת, אז הם מאבדים את המונופול על ההמצאה שלהם".
תמר לוצאטו: "ברגע שיוסרו ההגבלות של הקורונה הנציגים שלנו כבר יהיו על המטוס ונגיע לדובאי ולאבו דאבי. אנחנו מצפים לכך שזה יקרה בקרוב"
כשבוע לפני חתימת הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות כבר ארגנו בקבוצת לוצאטו מפגש וירטואלי בין לקוחותיהם הישראלים לבין איש עסקים מאיחוד האמירויות שהציג בפניהם את השוק המקומי והסביר ליזמים הישראלים כיצד אפשר להתברג באותו שוק.
"איפשרנו ליזמים ישראלים ליצור קשר עם איש עסקים אמירתי במסגרת של שאלות ותשובות באופן וירטואלי כיצד חודרים לשוק האמירתי", מסבירה לוצאטו. "נגענו במפגש בהיבטים עסקיים ומשפטיים, החל בהליכים להקמת חברה באיחוד האמירויות וכלה בקיום יחסים עסקיים עם בעלי עסקים מקומיים".
מן הסתם בעתיד גם תטוסו לשם?
"ודאי. ברגע שיוסרו ההגבלות של הקורונה הנציגים שלנו כבר יהיו על המטוס ונגיע לדובאי ולאבו דאבי. אנחנו מצפים לכך שזה יקרה בקרוב. השותפים שלנו באיחוד האמירויות כבר הודיעו לנו שהם מצפים לרגע שבו הם יוכלו להגיע לכאן".

התרגשות בקיבוץ

בסוף השבוע שעבר נרשמה בקיבוץ שדה בוקר היסטוריה כשמחצר המפעל של הקיבוץ, מפעל 'דביק' לייצור סרטי הדבקה, יצאה מכולה ראשונה של תוצרת המפעל לדובאי. המכולה הועמסה על אוניית המשא הראשונה שהפליגה ביום שני השבוע מישראל לאיחוד האמירויות.
5 צפייה בגלריה
ילדי הגן בקיבוץ שדה בוקר מלווים את נמשלוח הראשון של מפעל 'דביק' לדובאי | צילום: תמר ירדני
ילדי הגן בקיבוץ שדה בוקר מלווים את נמשלוח הראשון של מפעל 'דביק' לדובאי | צילום: תמר ירדני
ילדי הגן בקיבוץ שדה בוקר מלווים את נמשלוח הראשון של מפעל 'דביק' לדובאי
(צילום: תמר ירדני)
הקשר בין המפעל הישראלי ברמת הנגב לבין החברה האמירתית נוצר כבר לפני כמה שנים, בטרם נעשו היחסים בין הצדדים לרשמיים וגלויים. עם חתימת הסכם הנורמליזציה מומש הקשר המסחרי הלכה למעשה ובאופן גלוי.
חביאר גוכמן, מנהל מפעל 'דביק': "אנחנו גאים ומתרגשים להיות חלק מההיסטוריה ומהסמליות שמהקיבוץ של ראש הממשלה הראשון יוצאת הסחורה הראשונה מישראל לדובאי"
המכולה שיצאה השבוע מקיבוץ שדה בוקר הכילה כשישה טון של סרטי הדבקה המיועדים לייצור ידיות נשיאה כדוגמת הידית המסייעת לנשיאה של מארז שישיית בקבוקי שתייה של ליטר וחצי.
"זה שבוע מרגש מאוד עבורנו", מציין ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון. "השבוע יצאה אונייה ראשונה ממדינת ישראל בדרכה לדובאי ועליה מכולה עם ידיות אחזקה המיוצרות במפעל 'דביק' שבקיבוץ שדה בוקר. זהו המשלוח הראשון מישראל לדובאי, בתקווה שיביא אחריו עוד רבים אחרים, תוצרת כחול־לבן, ייצוא שיתרום לכלכלה הישראלית. זהו יישום מהיר של הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל שקורה פה אצלנו בנגב. אני רואה את חזונו של בן־גוריון בדבר חשיבותן של בריתות אזוריות מתממש הלכה למעשה. היום הוא כנראה היה מתמוגג מנחת לאור ההישג הגדול הזה".
במפעל 'דביק' וגם בקיבוץ שדה בוקר עצמו ההתרגשות גדולה. "אנחנו גאים ומתרגשים להיות חלק מההיסטוריה ומהסמליות שמהקיבוץ של ראש הממשלה הראשון יוצאת הסחורה הראשונה מישראל לדובאי", מציין מנהל המפעל חביאר גוכמן. "אין לנו ספק שלו 'הזקן' היה איתנו, הוא היה מתפאר במשמעות המיוחדת שמקבל חזונו בימים אלה להפריח את השממה".
5 צפייה בגלריה
חביאר גוכמן | צילום: דביק, שדה בוקר
חביאר גוכמן | צילום: דביק, שדה בוקר
חביאר גוכמן. "חלק מההסטוריה"| צילום: דביק, שדה בוקר
גוכמן מגלה בשיחה עם "ידיעות הנגב" כי "המשלוח מיועד ליצרן אריזות אמירתי, שאנחנו מקיימים עימו קשרים כבר מספר שנים. בכל השנים האלה, עד לחתימת הסכם הנורמליזציה, היו גישושים, היו דיבורים ולפני כחודש, עם חתימת ההסכם, התקבלו האישורים הנדרשים, ובתוך זמן קצר התקבלה הזמנת הסחורה מהלקוח האמירתי ונכנסנו להליך מהיר של ייצור סרטי ההדבקה שהוא הזמין".
שווי העסקה מוערך בכמה עשרות אלפי שקלים. גוכמן מדגיש שמפעל 'דביק' הוא המפעל היחידי בארץ המייצר סרטי הדבקה ושיש רק חמישה מפעלים דומים בעולם.
כיצד התקבל המהלך ההיסטורי הזה בקיבוץ?
"ההתרגשות החלה עוד כשהתקבלה ההזמנה של סרטי ההדבקה. כאשר המכולה עם התוצרת שלנו הועמסה על המשאית ההתרגשות התעצמה. ילדי הגן הגיעו לחצר המפעל ונופפו עם דגלי ישראל ועם כרזות של דגל איחוד האמירויות. הסיפור הזה הפך לשיח העיקרי בקיבוץ בימים האחרונים".
בכוונתכם לנצל את ההזדמנות העסקית הזו גם בעתיד?
"אני מקווה שזה יתעצם בהמשך ושהמשלוח שיצא השבוע לדובאי יהיה בגדר של סנונית ראשונה. אני מקווה שניצור קשרים עם לקוחות נוספים במדינות ערב, כשברקע כבר נרקמים הסכמי נורמליזציה עם מדינות נוספות באזור".

פוטנציאל גדול

חלון ההזדמנויות שנפתח עם כינון היחסים עם איחוד האמירויות לא פסח גם על מפעל נטפים לייצור מוצרי השקייה שבקיבוץ חצרים. בין משתתפי משלחת אנשי העסקים הישראלים שיצאו בסוף חודש שעבר לדובאי כדי לבחון ולנצל את אותו חלון הזדמנויות היה גם מנכ"ל 'נטפים', גבי מיודובניק.
הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות, ציינו השבוע בהנהלת 'נטפים', פתח בפני החברה הזדמנויות עסקיות משמעותיות והוא אף יהווה גשר לעסקאות בעוד מדינות במזרח התיכון. בהנהלת המפעל מציינים שהם מזהים פוטנציאל עסקי גדול באיחוד האמירויות כיוון שמדובר במדינות יבשות ומדבריות שבהן לנושא המים יש משמעות אדירה וכי היכולות והטכנולוגיות של נטפים עונות על צרכים אלה.
5 צפייה בגלריה
מנכ"ל 'נטפים', גבי מיודובניק. "מאמינים שבקרוב יחתמו על עסקאות ראשונות"
מנכ"ל 'נטפים', גבי מיודובניק. "מאמינים שבקרוב יחתמו על עסקאות ראשונות"
מנכ"ל 'נטפים', גבי מיודובניק. "מאמינים שבקרוב יחתמו על עסקאות ראשונות"
(צילום: דרור סיתכהל)
"באמירויות רוב המזון מיובא והם רואים בייצור מזון באופן עצמאי ומקומי יעד אסטרטגי ברמה הלאומית, צורך שהתחזק בימי הקורונה", אמרו השבוע בהנהלת 'נטפים'. "נטפים שנוסדה במדבר, מסוגלת לתת פתרונות מיידיים ומוכחים. נטפים מייצגת חדשנות טכנולוגית, דבר שבאמירויות מחפשים ומקדמים ובחברה מאמינים שבקרוב יחתמו על עסקאות ראשונות".

השמיים הם הגבול

משלחת ראשונה של אנשי עסקים מבאר־שבע והנגב צפויה לצאת בחודש דצמבר לאיחוד האמירויות.
בעקבות חתימת הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות ועם בחריין והמגעים לחתימה על הסכם עם סודן, רוקמים בלשכת המסחר באר־שבע והנגב קשרים עסקיים־כלכליים עם אותן מדינות. ל"ידיעות הנגב" נודע שבחודש דצמבר הקרוב צפויה לצאת לדובאי משלחת מטעם לשכת המסחר באר־שבע והנגב שתכלול אנשי עסקים מקומיים כדי לבחון עסקאות עתידיות בין הצדדים.
"יש לנו הרבה מה להציע, בעיקר בתחום החקלאי והסולרי", אומר השבוע נשיא לשכת המסחר באר־שבע והנגב, משה טרבלסי. "יש מקום נרחב לפיתוח עסקי ביננו לבין האמירתים. גם להם וגם לנו יש אינטרסים משותפים, כמו פיתוח טכנולוגיות חדשות בתחומים שונים. האפשרויות הן בלתי מוגבלות. יש לנו את האנשים ואת הידע לשיתוף פעולה. כבר יצרנו קשר עם האמירתים בנושא הזה. השמיים הם הגבול. משלחת מטעמנו תצא לדובאי, ככל הנראה כבר בחודש דצמבר הקרוב, על מנת לבחון ולקדם את הקשרים העסקיים ההדדיים".
כל העדכונים - חדשות באר שבע