הם מתנדבים ימים ולילות, תורמים למען החברה ופועלים כדי שהמקום שאנחנו חיים בו יהיה טוב יותר: בחרנו את 12 משיאי המשואה של אזור הנגב.
13 צפייה בגלריה
יום העצמאות
יום העצמאות
יום העצמאות
(צילום: עידו ארז)

המהפכה הירוקה

אבנר בוכריס (57), מבית הגדי, בעל משתלה המגדל עצי פרי, עצי נוי ועצי דקל, שותל עצים ממטולה ועד אילת ודואג שלכולנו יהיה ירוק יותר בעיניים.
דבר המערכת: זה 25 שנה בוכריס מגדל עצי פרי, עצי נוי ועצי דקל. זה החל ממשתלה קטנה ובתחילת הדרך הוא הטביע את חותמו בשתילת עצים בעיר מודיעין. כיום הוא צובע בירוק, לדבריו, את כל הארץ, ממטולה ועד אילת. יתרה מזו הוא מייצא את תוצרתו לחו"ל, בעיקר לצרפת ולקפריסין.
13 צפייה בגלריה
מייצא עצים גם לחו"ל. אבנר בוכריס
מייצא עצים גם לחו"ל. אבנר בוכריס
מייצא עצים גם לחו"ל. אבנר בוכריס
(פרטי)
הישג בולט? "ההישג שלנו הוא בצביעת המדינה בירוק ובמתן חמצן למדינה. העצים פולטים חמצן, ואין מצב שיהיה במדינה יישוב כלשהו ללא ריאות ירוקות ועצים. זה ההימור שהלכתי עליו. אני בעצם מעניק חמצן למדינה, מצרך שהמדינה כל כך זקוקה לו, בעיקר בימים האלה".
אני ניצחתי: "תחושה טובה מאוד שאתה תורם לסביבה ירוקה יותר ולמדינה ירוקה יותר".

נותן יד

מיכאל בנסון (79) מבאר שבע דאג לסייע בכל הדרוש לקשישים, מרותקי בית ומבודדים במהלך משבר הקורונה כמנהל מרכז השירותים ביד שרה בעיר.
דבר המערכת: זה 13 שנה נושא מיכאל בנסון בתפקיד מנהל מרכז השירותים של ארגון יד שרה בבאר־שבע, מרכז השירותים הגדול ביותר של הארגון מחוץ לירושלים. במרכז פועלים מאות מתנדבים לטובת מי שנזקקים לציוד רפואי וגם לטובת חולים המרותקים לבתיהם. בימים כתיקונם עוסקים בנסון והמתנדבים בשלל פעילויות ולא רק באספקת ציוד רפואי, ובין השאר הם מסייעים בתיקונים ואחזקת בתיהם של קשישים ומרותקי בית.
13 צפייה בגלריה
"אחד מתוך מאות מתנדבים". מיכאל בנסון
"אחד מתוך מאות מתנדבים". מיכאל בנסון
"אחד מתוך מאות מתנדבים". מיכאל בנסון
(הרצל יוסף)
מאז פרץ משבר הקורונה נרתמו מתנדבי יד שרה לעוד משימות. בין השאר הם מסיעים מבוגרים מרותקי בית אל מוקדי החיסון נגד קורונה, מסייעים לספק תרופות וחבילות מזון, ויוזמים פעילויות להפגת בדידותם של מבודדים ומרותקי הבית.
קראו עוד>>
הישג בולט? "ההישג הבולט שלנו היה בכך שלמרות הקורונה והודות למאות המתנדבים שלנו, הצלחנו להפעיל את כל השירותים שלנו ולא סגרנו אותם אפילו לא ליום אחד. הסענו קשישים ומבודדים למוקדי החיסונים, הקמנו מרכז להפגת בדידות וסייענו לרבים בתיקונים בבתיהם ובאספקת מזון ותרופות".
אני ניצחתי: "אני אחד מתוך מאות המתנדבים שלנו שבלעדיהם הפעילות המבורכת שלנו לא הייתה מתקיימת. יש לי סיפוק גדול שאני יכול לעשות טוב לאנשים".

מכל הלב

זה חמש שנים שדגנית דהן (43) מבאר שבע, עובדת במחלקת החינוך המיוחד בעירייה, מפעילה מביתה גמ"ח המספק ציוד ומזון למשפחות נזקקות. "אין פנייה שקיבלתי ולא נענתה", היא אומרת
דבר המערכת: לפני חמש שנים הקימה דגנית דהן בביתה פרויקט של גמילות חסדים המספק מוצרים לתינוקות ומוצרי מזון בסיסיים למשפחות נזקקות. לצד שותפתה לפרויקט, נלי עיאש, היא דואגת לחלק סלי מזון ותלושי מזון למשפחות נזקקות בראש השנה ובפסח.
13 צפייה בגלריה
"תחושה של סיפוק אמיתי". דגנית דהן
"תחושה של סיפוק אמיתי". דגנית דהן
"תחושה של סיפוק אמיתי". דגנית דהן
(הרצל יוסף)
בפורים היא אוספת תחפושות לטובת ילדים ממשפחות מעוטות יכולת, ובחנוכה היא מחלקת סופגניות לילדים המאושפזים במרכז הרפואי 'סורוקה'. דהן מלווה גם את חדר המתנות בסורוקה ומגייסת משחקים חדשים לטובת הילדים המאושפזים.
הישג בולט? "אין פנייה שקיבלתי ולא נענתה. ההישג שלנו הוא במתן עזרה לכל מי שפונה אלינו. במשבר הקורונה נוכחנו לדעת שתושבי העיר הם בעלי לב רחב ונתינה ענקית לטובת אוכלוסיות מוחלשות".
אני ניצחתי: "תחושה של סיפוק אמיתי. לדעת שבזכותך יש ילד שהולך לישון כשהוא לא רעב זו תחושה שממלאת אותי. זה בשבילי עולם ומלואו. זו זכות גדולה להיות תמיד בצד הנותן".

מתנדב סדרתי

ליאור טורג'מן (45) מבאר שבע מתנדב כבר עשור בבתי תמחוי ולמען ניצולי שואה, ובשנה האחרונה הוא מסייע בעיקר לנזקקים. הוא יזם מכירות באינטרנט, פעיל במסגרת פרויקט 'שכנים־שכנות', בבתי תמחוי ולמען ניצולי שואה.
13 צפייה בגלריה
"פעילות שמשמשת מודל לחיקוי לערים אחרות". ליאור טורג'מן
"פעילות שמשמשת מודל לחיקוי לערים אחרות". ליאור טורג'מן
"פעילות שמשמשת מודל לחיקוי לערים אחרות". ליאור טורג'מן
(הרצל יוסף)
דבר המערכת: ליאור טורג'מן עוסק זה עשור בפעילויות התנדבותיות שונות, בעיקר בבתי תמחוי בעיר ולמען ניצולי שואה. בשנה האחרונה התמקדה פעילותו בעזרה לנזקקים. לדבריו, פעילותו נובעת מתחושת חוסר האונים שאליה נקלעו הנזקקים לעזרה, והצורך מצידו לקום ולעשות מעשה. בפעילותו, הוא מציין, הוא משלב גם את ילדיו כדי שיוכל להעביר את המקל לדור הבא.
הישג בולט? "בתחילת הפעילות שלי היינו כמה עשרות בודדות של פעילים. היום יש מאות פעילים בכל רחבי העיר. זו פעילות שמשמשת מודל לחיקוי לערים אחרות ולארגונים אחרים שפונים אלינו לשיתוף פעולה".
אני ניצחתי: "אני מאוד מתרגש. אני רואה את הוריי ואת ילדיי מתגאים בי. זה מחזק עוד יותר את התחושה שלי להכרת התודה על הפעילות שלי ושל העמיתים שלי שנעשית לא אחת בסתר ולא זוכה לחשיפה".

סינפונייטה עד לבית

ניצן כספי (60), מקיבוץ מגן מרכז המחלקה החינוכית בסינפונייטה הישראלית באר־שבע, המשיך להפעיל במשבר הקורונה מיזם ייחודי המביא את המוזיקה הקלאסית לתלמידי בתי הספר
13 צפייה בגלריה
"משהו ייחודי שאין לו אח ורע בארץ". ניצן כספי
"משהו ייחודי שאין לו אח ורע בארץ". ניצן כספי
"משהו ייחודי שאין לו אח ורע בארץ". ניצן כספי
(פרטי)
דבר המערכת: במציאות המורכבת של משבר הקורונה שפגעה מאוד בעולם התרבות והשביתה אותו למעשה כמעט לחלוטין, יזם ניצן כספי פרויקט ייחודי של הכנסת מוזיקה קלאסית לבתי הספר בבאר־שבע. עוד לפני תקופת הקורונה ביקרו הרכבים קאמריים של התזמורת בכיתות ואולם בשל משבר הקורונה התקיימו המפגשים בין הנגנים לתלמידים, וגם הקונצרטים ושיעורי המוזיקה באמצעות יישומון זום ובשידור ישיר.
הישג בולט? "ההישג הוא שהצלחנו לקיים את הפרויקט החינוכי־מוזיקלי הזה גם בהגבלות הקורונה. קיימנו קונצרטים דרך הזום בשידור ישיר ממשכן האומנויות לקפסולות ב־37 בתי ספר יסודיים בבאר־שבע. הפעלנו בשנה האחרונה למעלה מ־300 קפסולות, כולל במערכת החינוך המיוחד. זה משהו ייחודי שאין לו אח ורע בארץ".
אני ניצחתי: "אני שמח שהפעילות שלנו זוכה לחשיפה. אנחנו פועלים כדי להנגיש את הפעילות החינוכית־המוזיקלית לכל בתי הספר בבאר־שבע ובנגב. גם כשהקורונה תיעלם מנוף חיינו, נמשיך את הפעילות הזו. את המנגינה הזו אי אפשר להפסיק".

רואה את האחר

יו"ר מועצת הנוער העירונית של באר־שבע, שילת נער (18), יזמה מגוון פעילויות שמטרתן לחבר בין בני הנוער לקהילה. היא תלמידת אולפנת אמי"ת אוריה ומתגוררת בעיר.
דבר המערכת: לפני כשנה נבחרה שילת נער לתפקיד יו"ר מועצת הנוער העירונית של באר־שבע. במסגרת תפקידיה היא אחראית לפעילויות לבני נוער בבאר־שבע בדגש על יצירת חיבור בין בני הנוער לקהילה. החיבור הזה בא לידי ביטוי בין השאר בפרויקט "שישי מתוק" שבמסגרתו מחלקים בני הנוער מדי יום שישי חלה ושי מתוק לאוכלוסיית הקשישים בעיר.
13 צפייה בגלריה
חברה בצוות המוביל של תנועת הנוער "צליל מיוחד". שילת נער
חברה בצוות המוביל של תנועת הנוער "צליל מיוחד". שילת נער
חברה בצוות המוביל של תנועת הנוער "צליל מיוחד". שילת נער
(פרטי)
כמו כן היא חברה בצוות המוביל של תנועת הנוער המוזיקלית "צליל מיוחד" המשלבת בני נוער עם ובלי צרכים מיוחדים. נוסף על כך, נער משתתפת בתוכנית המנהיגות אלכסנדר זייד של ארגון 'השומר החדש'.
הישג בולט? "השנה זכיתי בפרס הנוער המתנדב המחוזי של שר החינוך. קשה לתפוס כיצד העשייה היומיומית שלי מקבלת ביטוי בפרס כה משמעותי. זה לא מובן מאליו ותמיד מרגש אותי להיזכר בכך. אני מאחלת לכולנו שתמיד נהיה בצד הנותן ונראה את האחר".
אני ניצחתי: "אני מאוד נרגשת ונלהבת לקחת חלק בפרויקט. מדובר בזכות גדולה בעבורי. זוהי תחושה עילאית להבין שהעשייה שלי משמעותית לקהילה הסובבת ושיש אנשים שמעריכים זאת".

הכל תוף

דרור גומל (46) מקיבוץ בית קמה, מורה לחינוך מיוחד, פיתח שיטת חינוך בעזרת תיפוף אפריקאי המסייעת לילדים עם צרכים מיוחדים ‰ באחרונה פתח גם קבוצה למען נגב נקי שהולכת וצוברת תאוצה
דבר המערכת: מאז היה ילד, דרור גומל נמשך לעולם התופים. לפני כמעט שני עשורים הפך את התיפוף האפריקאי לשיטת חינוך לילדי החינוך המיוחד המקנה לילדים תחושת ערך, הצלחה וביטחון.
13 צפייה בגלריה
"נראה שאזור הנגב נקי יותר". דרור גומל
"נראה שאזור הנגב נקי יותר". דרור גומל
"נראה שאזור הנגב נקי יותר". דרור גומל
(הרצל יוסף)
בשנה האחרונה יזם גומל את הקמתה של קבוצת פייסבוק פעילה בתחום שמירה על הסביבה באזור הנגב הצפוני. הקבוצה מונה כיום יותר מ־300 מתנדבים הפועלים כדי לשמור על ניקיון שטחי האזור וכדי להגביר את המודעות לנושא.
הישג בולט? "הצלחה בתחום החינוך והטיפול באמצעות התופים. אני רואה יום יום שהשיטה עובדת ואין מאושר ממני שילד חווה הצלחה ומחייך בזכות התיפוף לאחר תהליך ארוך. זה נפלא ומופלא. גם הקמת הקבוצה הסביבתית היא הישג מבחינתי. מאז הקמת הקבוצה נראה לי שאזור הנגב נקי יותר מבעבר. זו אומנם טיפה בים, אבל זו התחלה מבטיחה".
אני ניצחתי: "אני נרגש ואסיר תודה על הבחירה. זה מחמם את הלב שאנשים בנגב מכירים את הפעילות החינוכית שלי. יצאתי לדרך עם לא מעט חששות, ועכשיו אני קוצר את הפירות".

נותנת להם כנפיים

כנה אילן מירוחם רק בת 15, היא ממקימי סניף תנועת הנוער "כנפיים של קרמבו" בירוחם המשלבת ילדים ובני נוער מהחינוך המיוחד ומהחינוך הרגיל
דבר המערכת: זה שנתיים כנה אילן פעילה בתנועת הנוער "כנפיים של קרמבו" שחרתה על דגלה לשלב ילדים ובני נוער מהחינוך הכללי ומהחינוך המיוחד. אילן נמנית עם צוות ההקמה של הסניף בירוחם, ולדבריה, "התאים לי להיות פעילה בתנועת הנוער המיוחדת הזו".
אשתקד הדריכה בסניף התנועה בירוחם חניכים מהחינוך הכללי מהשכבה הצעירה, ואילו השנה היא מדריכה קבוצה מעורבת של חניכים עם ובלי צרכים מיוחדים, בהם גם חניכים בוגרים ממנה.
הישג בולט? "המשכנו לפעול גם בתקופת משבר הקורונה, כולל בתקופת הסגרים, והכל בהתאם להנחיות. הגענו לכל חניך הביתה והעברנו איתו פעילות שמתאימה לו. יצרנו לכל אותם חניכים מסגרת בתקופה של הסגרים. למעשה היינו המסגרת היחידה עבור החניכים שלנו".
13 צפייה בגלריה
ממקימי סניף כנפיים של קרמבו בירוחם. כנה אילן
ממקימי סניף כנפיים של קרמבו בירוחם. כנה אילן
ממקימי סניף כנפיים של קרמבו בירוחם. כנה אילן
(פרטי)
אני ניצחתי: "אני מאוד מעריכה את הבחירה בי. אני מאוד אוהבת לראות את התהליכים שהחניכים עוברים ונהנית בעצמי מהעשייה הזו. אני מרגישה שאני עושה פעילות משמעותית וגאה להיות חלק מתנועה שמעניקה מסגרת לילדים ולבני נוער, שקל לשכוח אותם ושלא תמיד זוכים להתייחסות".

כיפת ברזל בריאותית

פרופ' נמרוד מימון (53) מלהבים ראש תוכנית "מגן אבות ואימהות" ומנהל מחלקה פנימית ב' ב'סורוקה', מצדיע לצוותים שעשו לילות וימים כדי לטפל באוכלוסייה הקשישה.
דבר המערכת: בשנה האחרונה מנהל פרופ' נמרוד מימון את תוכנית מגן אבות ואימהות, התוכנית הלאומית להגנה על דיירי מוסדות הגיל השלישי מפני הקורונה ובמקביל הוא מנהל את מחלקה פנימית ב' ב'סורוקה'. התוכנית הוקמה בעקבות התפרצויות הקורונה הרבות שהיו בבתי אבות במהלך הגל הראשון.
התפרצויות אלה הביאו את הממשלה להקים תוכנית ייעודית להגנה על המוסדות. במקביל לקחה על עצמה החטיבה לרפואה פנימית ב'סורוקה' את הטיפול בחולי קורונה.
הישג בולט? "לפני תחילת הגל השני פיתחנו שיטה ייחודית של בדיקות שבועיות לכלל העובדים בענף. בדיקות אלה מנעו מאות התפרצויות בבתי האבות והצילו חיים של אלפי קשישים.
יתרה מכך, מומחים שמנתחים את ההצלחות והכישלונות של מדינת ישראל בהתמודדות עם אירוע הקורונה, טוענים שההצלחה הבולטת של ישראל הייתה תוכנית 'מגן אבות ואימהות' שבזכותה מערכת בתי החולים לא קרסה כתוצאה מעודף חולי קורונה".
13 צפייה בגלריה
"הבדיקות מנעו מאות התפרצויות בבתי האבות". פרופ' נמרוד מימון
"הבדיקות מנעו מאות התפרצויות בבתי האבות". פרופ' נמרוד מימון
"הבדיקות מנעו מאות התפרצויות בבתי האבות". פרופ' נמרוד מימון
(הרצל יוסף)
אני ניצחתי: "זוהי הצדעה לאלפי עובדים מסורים של ענף בתי האבות שנמצא בדרך כלל הרחק מאור הזרקורים שעבדו בתנאי אי ודאות וסיכון עצמי על מנת להמשיך ולדאוג ולהגן על הקשישים שתחת טיפולם במסירות.
"הצדעה נוספת היא לצוות המסור של בית החולים סורוקה, לעובדי החטיבה הפנימית ולמחלקתי, פנימית ב', שעברו את השנה הקשה בתולדותיהם והיו וימשיכו להיות כיפת הברזל הבריאותית של תושבי דרום הארץ".

נתנו את הלב ואת הנשמה

ד"ר ליאור פוקס (47) מעין הבשור הוא רופא בכיר בטיפול נמרץ קורונה במרכז הרפואי 'סורוקה', טיפל בשנה האחרונה לצד הצוותים הרפואיים ללא לאות בחולי הקורונה הקשים ביותר. ד"ר פוקס הוא מרצה בכיר בפקולטה למדעי החיים ב"בן גוריון"
דבר המערכת: עם תחילת מגפת הקורונה ועד היום, הצוותים הרפואיים והפרא־רפואיים קיבלו את האחריות לטפל בחולי הקורונה הקשים ביותר הסובלים מכשל רב־מערכתי וזקוקים להנשמה.
לצד זה ליוו הצוותים לאורך התקופה את משפחות החולים, למרות החשש הנלווה לאי ודאות אצל החולים, בני משפחותיהם, הצוות המטפל והמשפחות של המטפלים עצמם.
הישג בולט? "בכל יום טיפלנו בכמות כפולה של חולי טיפול נמרץ מאשר בשגרה בכלים מתקדמים כמו מכונת אקמו, הנשמה בתנאי קיצון ושימוש בטכנולוגיות אבחנתיות חדשות. בכל פעם שהצלחנו לשפר את מצבם של המטופלים שלנו ולעזור להם לנשום בכוחות עצמם, זהו הישג עצום עבורנו".
13 צפייה בגלריה
"הכרת התודה הציבורית מרגשת". ד"ר ליאור פוקס
"הכרת התודה הציבורית מרגשת". ד"ר ליאור פוקס
"הכרת התודה הציבורית מרגשת". ד"ר ליאור פוקס
(הרצל יוסף)
אני ניצחתי: "אני חש גאווה לייצג צוות ענק של מטפלים ותומכי רפואה אשר ביחד נתנו את הלב, הנשמה ואת כל הכוח במשך שנה מאתגרת מאין כמותה. הכרת התודה הציבורית מרגשת אף היא ומעניקה רוח גבית אדירה להמשך הדרך".

למען הקהילה

סלימאן אל־הוואשלה (40) מאבו קרינאת רכז שותף בתוכנית "שכנות טובה בנגב", מקדם את הדו־קיום בנגב באמצעות פרויקטים משותפים לחברה הבדואית ולחברה היהודית
דבר המערכת: אל־הוואשלה פעיל בתחום הקהילה הבדואית ומקדם את נושא ההכרה בכפרים הבלתי מוכרים. בשנתיים האחרונות מרכז אל־הוואשלה את הפרויקט "שכנות טובה בנגב" שמאגד פעילים בדואים ויהודים המקדמים שכנות טובה ופרויקטים משותפים של החברה היהודית והחברה הבדואית בנגב. בין השאר פועל אל־הוואשלה לקדם את התיירות הבדואית.
לפי תפיסתו התיירות הבדואית תשפר את נתוני האבטלה הגואים בכפרים הבדואים בנגב ותשמר את יחסי השכנות הטובים בין המגזרים וגם את המורשת הבדואית.
הישג בולט? "למרות הכל, יש ניצנים של שיתוף פעולה בין המגזר היהודי והמגזר הבדואי בנגב. יש הבנה והכרה במגזר היהודי לגבי המצוקות במגזר הבדואי, ואני רואה בכך הישג".
13 צפייה בגלריה
"עושה את מה שאני רואה לנכון לעשות". סלימאן אל־הוואשלה
"עושה את מה שאני רואה לנכון לעשות". סלימאן אל־הוואשלה
"עושה את מה שאני רואה לנכון לעשות". סלימאן אל־הוואשלה
(פרטי)
אני ניצחתי: "אני עושה את מה שאני רואה לנכון לעשות. אני פועל למען הקהילה שלי ולמען הכלל. אני מקווה שיבוא יום שבו החברה הבדואית תשתלב בחברה הישראלית עם מלוא הזכויות שלה".

מחברים את סבא וסבתא

מוריה בן־ישי (26) מבאר שבע, סטודנטית לכלכלה באוניברסיטת בן־גוריון, יזמה את פרויקט סבים און־ליין שמכיר לבני הגיל השלישי את העולם הדיגיטלי ומאפשר להם לשמור על קשר עם בני משפחה וחברים
דבר המערכת: במשבר הקורונה נחשפנו למציאות חדשה של ריחוק חברתי שהקשתה במיוחד על האוכלוסייה המבוגרת שלא הייתה מתורגלת בשימוש ביישומים כמו זו או וואטסאפ. בשל כך רבים התקשו לשמור על קשר קרוב עם בני משפחותיהם.
חוסר ההיכרות עם העולם הדיגיטלי גם הקשה על הדור המבוגר יותר לערוך קניות או אף להזמין תרופות. מהצורך הזה צמח מיזם סבים און־ליין במסגרת עמותתtech 7. המיזם הייחודי מבקש לשפר את איכות חייה של אוכלוסיית הגיל השלישי באמצעות חלוקת טאבלטים, העברת סדנאות הכשרה וליווי צמוד שמטרתו לפרוץ את מחסום הטכנולוגיה.
13 צפייה בגלריה
"תחושה שאפשר לשנות". מוריה בן־ישי
"תחושה שאפשר לשנות". מוריה בן־ישי
"תחושה שאפשר לשנות". מוריה בן־ישי
(הרצל יוסף)
הישג בולט? "המטרה שלנו מתממשת כשמפיגים את הבדידות של האוכלוסייה המבוגרת. ההישג שלנו הוא שהצלחנו לחבר את הקשישים עם בני משפחותיהם ועם החברים הקרובים להם. אנחנו נותנים להם תחושה של ביטחון בכל הנוגע לעולם הטכנולוגי".
אני ניצחתי: "זה מאוד מרגש. הכל החל ממקרה קרוב אליי והיום זה הגיע למימדים עצומים. זה נותן לי תחושה שאפשר לשנות. רק צריך לקום ולעשות מעשה, כך העולם שלנו משתנה כשעושים מעשים טובים".
לעדכונים: חדשות באר שבע