אחד החסרונות העיקריים במגורים באזור הערבה הוא היעדר זמינות מלאה של שירותי רפואה דחופים. במקרי חירום נאלצים תושבים מאזור המועצות האזוריות חבל אילות והערבה התיכונה להתפנות לקבלת טיפול בבית החולים "יוספטל" באילת או אפילו ב"סורוקה" שבבאר־שבע.
התפתחויות אחרונות בגזרת תחנת ההזנקה של מד"א הממוקמת במרכז האזורי, סמוך לקיבוץ יטבתה, עשויות לעודד חלק מהתושבים, כי אפשרויות וזמן הפינוי במקרי חירום עשויות להשתפר ממש בקרוב.
2 צפייה בגלריה
תאונת דרכים קשה סמוך לכביש הערבה
תאונת דרכים קשה סמוך לכביש הערבה
תאונת דרכים קשה סמוך לכביש הערבה
(צילום: חיים הורנשטיין)

החלטה דרמטית

בשבוע שעבר נערכה ישיבה של הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת. הוועדה, בראשות ח"כ יעל רון בן משה, עסקה במחסור בשירותי ניידות טיפול נמרץ בערבה ובגליל, והשתתף בה נציג המועצה האזורית חבל אילות, אלירן בן זינו, שגם מנהל את תחנת ההזנקה האזורית ומשמש כקצין הביטחון של מוסדות החינוך במועצה.
במהלך הדיון הודיע מנכ"ל מגן דוד אדום, אלי בין, כי תחנת ההזנקה של מד"א סמוך ליטבתה תאויש 24 שעות ביממה. נוסף על כך, האמבולנסים הממוקמים ביישובים של המועצה יוחלפו באמבולנסים חדישים ומתקדמים.
לדברי מנכ"ל מד"א, תגבור הצוותים בתחנה האזורית יתבצע כבר בזמן הקרוב. "שר הבריאות הודיע כי המהלך יתוקצב, אבל אנחנו עוסקים בהצלת חיים, ונקדם את הנושא עוד לפני שהדברים יוסדרו בירוקרטית", אמר בין.
מדובר בבשורה חסרת תקדים לתושבי חבל אילות והערבה. נקודת ההזנקה האזורית של מד"א מאוישת כיום במשמרת יומית אחת המסתיימת ב־16:00. ביתר שעות היום מתבסס המענה הרפואי למקרי חירום באזור על חמישה אמבולנסים הנמצאים ביישובים ועל צוותי מתנדבים בקהילות. האמבולנסים מיושנים ולעתים אינם עומדים בתנאי הכשירות הנדרשים, וזאת בשל היעדר משאבים.
דרור שמואלי, מנהל מחלקת הביטחון והחירום במועצה האזורית חבל אילות, אמר בתגובה: "זה אירוע מרגש שלא קרה בחבל אילות מעולם והוא מסכם חודשים של עבודה מאומצת שנעשתה בעיקר מאחורי הקלעים. הלחץ הרב שהופעל למען תושבי חבל אילות נשא פרי ואיפשר את המהלך ההיסטורי שהוא בעיניי שינוי דרמטי בתפיסת המענה הרפואי האזורי בחירום, ומתווסף לשיפור המתמיד ביכולות המועצה והיישובים לתת מענה בשגרה ובחירום".
ראש המועצה האזורית חבל אילות, ד"ר חנן גינת, בירך על הודעת מנכ"ל מד"א, והודה גם לשר הבריאות, ניצן הורוביץ, על מעורבותו בקידום המהלך.
"ההחלטה תשרת הן את תושבי החבל והן את מאות אלפי אזרחי ישראל הנוסעים בכל שנה בכביש הערבה המסוכן והמועד לתאונות קשות. אנחנו מצפים לשיח המתוכנן עם מד"א כדי להוציא את ההחלטה אל הפועל בהקדם", אמר גינת.
2 צפייה בגלריה
תחנת ההזנקה ביטבתה
תחנת ההזנקה ביטבתה
תחנת ההזנקה ביטבתה
(צילום: מועצה אזורית חבל אילות)
ח"כ יעל רון בן משה, יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ביקרה את התנהלות משרד הבריאות בעניין רפואת החירום במרחב הערבה: "רפואת החירום בערבה דורשת פתרון ייחודי. אי אפשר לחכות לפתרון עומק כלל ארצי. מערך הבריאות בערבה, ובייחוד ברפואה הדחופה, מצריך פתרונות ושירותים ייחודיים. הנחיתי את משרד הבריאות לעדכן את הוועדה בסטטוס הטיפול שלהם בנושא בתוך שלושה שבועות".

מחכים לתקציב

ד"ר גינת התייחס לנסיעה בכביש הערבה ואפשר להבין למה. תחנת ההזנקה ביטבתה חולשת על כביש 90 הארוך והמסוכן שנחשב כבר שנים לאחד הכבישים הקטלניים בארץ. הכביש אמנם הורחב מהיציאה מאילת ועד צומת קטורה, אך עדיין נותר קטע ארוך של 120 ק"מ עד לצומת הערבה שנשאר חד־מסלולי, ללא שטח הפרדה בנוי, עם מקטעים שמאפשרים מעט מקום לתמרון.
על פי נתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעשור האחרון אירעו בחלק של כביש הערבה 134 תאונות דרכים שבהן נפגעו 452 בני אדם, מהם 33 נהרגו ו־84 נפצעו קשה.
בחודש שעבר נהרגו בכביש שני אנשים שתאונות קטלניות. מאז סגירת שדה דב, מציינים גורמים בערבה, נפח התנועה בכביש גדל בהרבה אך התשתיות נותרו כפי שהיו.
לאחר התאונות האחרונות בכביש הוחלט כי ישודרגו בשלב זה 19 ק"מ נוספים, מצומת קטורה ועד נחל שיטה.
ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, שלח באחרונה מכתב דחוף לשרת התחבורה, מירב מיכאלי, ובו דרישה לפעול במהירות האפשרית על מנת לגייס תקציבים ולהמשיך בשדרוג הכביש והפיכתו לדו־מסלולי.
במכתבו לשרה ציין לנקרי כי שתי התאונות האחרונות, אירעו בקטע הכביש שלא שודרג, והדגיש כי בקטע הכביש ששודרג עד לק"מ ה־63 לא אירעו תאונות דרכים קשות כלל וכלל, ובכך ניצלו חיי אדם רבים. "בעבר מצאו את מותם רבים בקטע כביש זה. דבר שמלמד עד כמה השקעה בתשתיות מצילה חיים", הדגיש ראש העירייה.
כזכור, בסיכום מול שרי האוצר והתחבורה, אושרה הקצאת תקציב של 300 מיליון שקל לטובת המשך הרחבת כביש הערבה והפיכתו לדו־מסלולי דו־נתיבי לכל אורכו. בהמשך להחלטה זו, סוכם עם משרד התחבורה, כי ישודרגו בשלב זה 20 ק"מ נוספים בכביש הערבה, בקטעים המוגדרים כמסוכנים והשאר יבוצעו במסגרת תוכנית חומש. כיום בוצעו עבודות עד לק"מ ה־63, כאשר התוכנית היא לשדרג את הכביש עד צומת הערבה (הק"מ ה־180).
אחת מנקודות התורפה של הכביש היא היעדר זמינות של אמבולנסים לפינוי רפואי מהיר, ואפשר לקוות שלפחות באזור שקרוב ליטבתה אמבולנסים זמינים יוכלו להגיע במהירות גדולה יותר לאורך כל שעות היממה למקומות בהם מתרחשות תאונות דרכים.

"סכנה ברורה"

לדברי תושבים בערבה, מדובר בהחלטה דרמטית. "אנחנו מכירים היטב את היתרונות והחסרונות של החיים באזור, והיתרונות עולים מבחינתנו בעשרות מונים על החסרונות", אומר תושב אחד היישובים בחבל אילות. "אבל הנושא הרפואי הוא נושא כאוב. מבלי להיכנס כרגע לסוגיית המומחים שלה לא ניתן מענה זמין בפריפריה, כל דקה חשובה בכל מה שנוגע לפינוי רפואי דחוף כשאתה מתגורר במרחק של 40 דקות מאילת.
"עבור אדם שעובר התקף לב, גם חמש דקות של עיכוב יכולות להיות משמעותיות. אמבולנס זמין באופן מיידי 24 שעות ביממה נשמע לאנשים מבאר־שבע או תל־אביב כמו הדבר הכי טריוויאלי בעולם, אבל עבורנו זה לא המצב. המועצה עשתה פה מהלך גדול ואני רק מקווה שהוא לא ייתקע מבחינה בירוקרטית. אני מקווה שדברים יתחילו לזוז יחד עם זה כמו השדרוג של כביש 90 לדו־מסלולי לכל אורכו. לפעמים פרויקט אחד מניע פרויקט אחר".
ראש המועצה האזורית חבל אילות, ד"ר חנן גינת, התייחס לנושא: "מספרם הקטן כל כך של נפגעים בתאונות דרכים בקטע הכביש בין אילת לצומת קטורה - שבו יש הפרדה בין כיווני הנסיעה ושני נתיבים בכל כיוון – הוא ההוכחה הטובה ביותר לצורך העז בהמשך הרחבת הכביש מצומת קטורה לצומת הערבה".
"הנסיעה בכביש הדמים הזה, שעוברות בו גם משאיות כבדות", הוסיף ד"ר גינת, "היא הימור על החיים, סכנה ברורה ומיידית. סגירת שדה דב ומיעוט הטיסות בקו מנתב"ג לנמל התעופה רמון בשנים האחרונות גרמו לזינוק בכמות המכוניות שנוסעות על כביש הערבה, בעיקר בחגים ובחודשי הקיץ העמוסים. אנחנו שבים וקוראים לממשלת ישראל ובפרט לשרת התחבורה לקדם בכל הכוח את הרחבת הכביש, למנוע את ההרוגים הבאים ולהציל חיים".
לכל העדכונים - חדשות הקיבוץ