לראשונה בישראל התבצע בסוף השבוע האחרון במרכז הרפואי "סורוקה" ניתוח נדיר להפרדת תאומות בנות שנה, שהיו מחוברות בראשיהן. התאומות נולדו בבית החולים בחודש אוגוסט אשתקד, כשהן מחוברות בראשן בחלק העורפי שלו.
2 צפייה בגלריה
התאומות שהופרדו בסורוקה
התאומות שהופרדו בסורוקה
התאומות שהופרדו בסורוקה
(צילום: המרכז הרפואי סורוקה)
עשרות אנשי צוות ליוו את המשפחה מרגע הלידה ועד ליום הניתוח. נעשתה הכנה לקראת לידתן המורכבת שכללה את צוות מרכז "סבן" למיילדות, רופאים ואחיות, אנשי הרדמה ודימות. הצוות הייעודי נערך במשך חודשים ארוכים במעין 'פקודת מבצע' לקראת יום ניתוח ההפרדה.
קראו גם:
לקראת הניתוח השתמש הצוות הייעודי במודלים תלת־מימדיים ובמודלים של מציאות מדומה, כאשר המודלים התלת־מימדיים דימו בצורה מדויקת את מכלול המורכבות של חיבור כלי הדם, קרומי המוח, עצמות הגולגולת והעור של שתי התאומות, ואילו באמצעות המודלים של המציאות המדומה ניתן היה לעשות סימולציות של הניתוח ולתכנן את ביצועו.

מומחים מחו"ל

ביום חמישי שעבר בוצע הניתוח הנדיר, שארך למעלה מ־12 שעות, בו נטלו חלק, בשלב ההכנה ובשלב הביצוע כ־50 אנשי צוות, בהם מומחים בנוירוכירורגיה, מומחים בכירורגיה פלסטית, מומחים בהרדמה בילדים, מומחי דימות המוח ומומחים מטיפול נמרץ ילדים. בניתוח גם שותפו שני מומחים בינלאומיים, להם יש ניסיון קודם בניתוחים מהסוג הזה.
2 צפייה בגלריה
ניתוח התאומות שהופרדו בסורוקה
ניתוח התאומות שהופרדו בסורוקה
ניתוח התאומות שהופרדו בסורוקה
(צילום: המרכז הרפואי סורוקה)
"מדובר בניתוח נדיר ומורכב", ציין ד"ר מיקי גידון, מנהל נוירוכירורגיה ילדים ב"סורוקה", "שבוצע עד כה בעולם כ־20 פעמים בלבד, ולראשונה בארץ, ובמקרה זה גם בתינוקות צעירות מאוד. הניתוח וההיערכות אליו בוצעו על ידי הצוותים המיומנים והטובים ביותר שיש בבית החולים והוא מחזק את התחושה שבזכותה הפכנו להיות רופאים. הימים הקרובים יהיו קריטיים בתהליך ההתאוששות וההחלמה של התאומות".