אוהדים רבים התקשו בתחילת השבוע להבין מדוע הפועל באר־שבע מצרפת שחקן זר בעמדת הקשר האחורי כאשר הקבוצה משוועת לקשר עושה משחק וגם לחלוץ.
3 צפייה בגלריה
פוקו במדי נבחרת גבון. שיחק בשני טורנירים במסגרת אליפות אפריקה
פוקו במדי נבחרת גבון. שיחק בשני טורנירים במסגרת אליפות אפריקה
פוקו במדי נבחרת גבון. שיחק בשני טורנירים במסגרת אליפות אפריקה
(צילום: שאטרסטוק)
במועדון מיהרו להסביר שלא נפלה טעות ושאין מדובר בברירת מחדל.
מבחינת הצוות המקצועי אנדרה פוקו, שחתם היום (שלישי) בצהריים על חוזה לשתי עונות, משחק בעמדה מספר 8 ולא 6 כפי שרבים סברו.
קראו גם:
בבאר־שבע אומרים כי פוקו הוא שחקן פיזי וקשוח, שמצטיין בחילוץ כדורים ובהוצאת הקבוצה להתקפות. בבאר־שבע סבורים שמדובר בשחקן שמזכיר את עלי מוחמד ממכבי חיפה בהיבט של בניית משחק מהחלק האחורי של הקישור.
בעקבות פציעתו של עדן שמיר וחוסר הוודאות עם רמזי ספורי יש לבאר־שבע רק שחקן אחד שיודע לנהל משחק במרכז השדה: רועי גורדנה.
גורדנה כבר לא כל כך צעיר ויש לו היסטוריה של פציעות כך שמבחינת הצוות המקצועי היה חייב לצרף שחקן נוסף במשבצת הזו.
בכל קבוצה בה שיחק עד היום פוקו בלט בשאפתנות, מוטיבציה גדולה, כיסוי שטחים ובמוסר עבודה גבוה.
לקשר הגבוני עבר עשיר במיוחד, שכולל 73 הופעות בליגה הצרפתית הראשונה במדי בורדו (100 הופעות בכל המסגרות), 130 הופעות בליגה הטורקית הבכירה במדי קראבוקספור וגזטפה, ו־25 הופעות בליגה הסעודית.
3 צפייה בגלריה
פוקו. "נרגש לפתוח פרק חדש בקריירה שלי"
פוקו. "נרגש לפתוח פרק חדש בקריירה שלי"
פוקו במדים האדומים. "נרגש לפתוח פרק חדש בקריירה שלי"
(צילום: הפועל "ויקטורי" באר-שבע)
בבאר־שבע אומרים שכמות המשחקים הרבה ששיחק פוקו בכל עונה בקריירה שלו בליגות משמעותיות כמו צרפת וטורקיה מעידה על שחקן יציב שיכול לשמור על קצב משחק גבוה במשך 90 דקות.
"אני נרגש לפתוח פרק חדש בקריירה שלי", אמר היום פוקו לאחר שחתם על חוזה לשנתיים. "שמעתי רבות על העיר והאוהדים, ואני מחכה לשחק באצטדיון 'טרנר' מולכם. אני מודה לצוות המקצועי על האמון בי. כעת המטרה היא לעזור לקבוצה במטרות שלה".

"נותן הכל על המגרש"

אנדרה ביוגו פוקו (30) גדל בעיר ביטאם בגבון, והחל לשחק כדורגל מגיל צעיר מאוד.
כשהיה בן 18 נרכש פוקו על ידי בורדו מהליגה הצרפתית הראשונה. הוא התאמן שנתיים בקבוצת הנוער של המועדון לפני שעלה לקבוצה הבוגרת.
בהדרגה הפך פוקו לשחקן הרכב בבורדו והוא שיחק בעיקר בעמדת הקשר המרכזי שלפני הקשר האחורי. פוקו שיחק חמש עונות בבורדו, וסימן ההיכר שלו היה משחק פיזי וקשוח.
פוקו נפרד מבורדו בטריקת דלת. במאי 2016 הופצה ברשתות החברתיות תמונה שלו מעשן נרגילה כשהוא לובש חולצה של מארסיי. בשל היריבות הגדולה בין בורדו למארסיי הבינו מנהלי בורדו כי האוהדים לא יקבלו בעין יפה, וזאת בלשון המעטה, את המשך ההתקשרות עם השחקן.
ההסבר של פוקו לפיו הכל נעשה בתמימות והחולצה היא של מאריו למינה, אז שחקן מארסיי וחברו של פוקו לנבחרת, לא התקבל, והשחקן נמכר לאחר כחודשיים לקראבוקספור הטורקית תמורת שני מיליון יורו. פוקו שיחק בקבוצה 28 משחקים ולא מצא פעם אחת את הרשת.
לאחר שתי עונות בקראבוקספור נמכר פוקו לגזטפה תמורת 1.75 מיליון יורו. במדי הקבוצה הוא שיחק 57 משחקי ליגה במהלכם כבש שני שערים.
3 צפייה בגלריה
לחמן. "מדובר בשחקן שאוהב לעבוד קשה במרכז השדה"
לחמן. "מדובר בשחקן שאוהב לעבוד קשה במרכז השדה"
לחמן. "מדובר בשחקן שאוהב לעבוד קשה במרכז השדה"
(צילום: עוז מועלם)
בנובמבר 2020 שוחרר פוקו מגזטפה, ובינואר 2021 הצטרף פוקו לאלטאי מהליגה הטורקית השנייה. בעונת 2021-2022 עלה השחקן עם אלטאי לליגה הראשונה. באלטאי הוא שיחק 36 משחקים וכבש שני שערים.
בקיץ 2022 נמכר פוקו לאל־חליג' מערב הסעודית תמורת 1.5 מיליון יורו. באל־חליג' הוא שיחק בתפקיד יותר קדמי בקישור וסיים את העונה עם שני שערים וחמישה בישולים ב־29 משחקים.
לפוקו יש רזומה מרשים מאוד בנבחרת גבון. ב־11 באוגוסט 2010 ערך את הופעת הבכורה שלו בנבחרת במשחק בו ניצחה גבון 1:2 את אלג'יריה. ב־14 בנובמבר 2012 הבקיע את שער הבכורה שלו בנבחרת בתיקו 2:2 נגד פורטוגל.
פוקו השתתף עם הנבחרת בשני טורנירים של גביע אפריקה לאומות (2012 ו־2015) ובאולימפיאדת לונדון שנערכה בקיץ 2012. לשחקן יש 77 הופעות בנבחרת גבון.
המאמן והפרשן אייל לחמן, שבקי בכדורגל האפריקאי, אמר השבוע: "אני מכיר את פוקו ממעקב אחרי משחקי הנבחרות באפריקה. לדעתי מדובר בשחקן שהוא סוג של מכונת עבודה. אמנם כיבוש שערים ובישולים זה לא הצד החזק שלו, אבל מדובר בשחקן שאוהב לעבוד קשה במרכז השדה כדי לחלץ כדורים ולהוציא את הקבוצה שלו קדימה. אני חושב שהקהל בבאר־שבע יתחבר אליו כי הוא אחד שבא ונותן הכל על המגרש. אני יודע שהוא שחקן שצריך לדעת שחובת ההוכחה היא עליו כי אז הוא יתן את המקסימום".