הניצחון השלישי ברציפות של הפועל באר־שבע החזיר אותה למקום השלישי בליגת העל, אם תרצו המקום הכמעט טבעי שלה בעונות האחרונות. עם זאת, גורמים רבים במועדון סבורים כי המקום השלישי אינו סוף פסוק מבחינת הפוטנציאל של הקבוצה.
2 צפייה בגלריה
פול ארנולד גריטה
פול ארנולד גריטה
פול ארנולד גריטה
(צילום: הרצל יוסף)

המנכ"ל היוצא של המועדון, גיא פרימור, אמר בשיחות הפרידה שלו מאנשי המועדון, שלדעתו, יש לאדומים את כל הכלים כדי לרוץ העונה עד הסוף. פרימור ביקש מאנשי הקבוצה להכניס את דבריו היטב לתודעה שלהם, ואמר שייפגשו שוב בסיום העונה כדי להיווכח אם אכן צדק.
אחד השחקנים שפרימור נשען עליהם כמי שיובילו העונה את הקבוצה למאבק בצמרת הגבוהה הוא החלוץ הקמרוני פול ארנולד גריטה.
לגריטה לקח קצת זמן כדי להיכנס לעניינים לאחר שהגיע לקבוצה ללא כושר משחק. רן קוז'וך החליט להעלות אותו בהרכב גם כשידע שאין לו יכולת לסיים 90 דקות, באמונה שהוא יצבור יותר ביטחון אם יהיה על הדשא.
במועדון מרוצים מאוד מההשתלבות של החלוץ. "הוא משתפר ממשחק למשחק, עובד חזק ומשאיר הכל על הדשא. לא סתם האוהדים התחברו אליו במהירות", אומר גורם במועדון.
מן הסתם גם השערים שהגיעו תורמים לתחושה הכללית סביב השחקן. גריטה כבש את שער הניצחון במשחק מול הפועל חדרה במחזור הרביעי ובמשחק האחרון כבש את שער השוויון ששבר את הבונקר של הפועל ירושלים.
במועדון מודעים לעובדה שגריטה הוא לא שובר שוויון קלאסי בעמדת החלוץ המרכזי. הוא לא פרנזי פיירו שהוביל את החוד של מכבי חיפה בעונות האחרונות ואין לו את האיכויות של דור פרץ ממכבי תל־אביב, אבל הוא שחקן מהסוג שרן קוז'וך ביקש להחתים: פיזי, בעל משחק ראש טוב ונוכחות ברחבה. "אחד שיתאים למשחק הלחץ ולמשחק האגפים", מוסיפים בצוות המקצועי.
קוז'וך, בפילוסופיית המשחק שלו, "מכריח" את שחקני הקו להכניס לגריטה כדורים למרכז הרחבה. בכירים במועדון שעמם שוחחנו השבוע אמרו כי הם חותמים על כך שהחלוץ יסיים את העונה עם מאזן דו־ספרתי של שערים.

2 צפייה בגלריה
רן קוז'וך
רן קוז'וך
רן קוז'וך
(צילום: עוז מועלם)

"הוא לא יהיה מלך השערים בליגת העל", אומרים בקבוצה, "אבל הוא יעשה את העבודה על המגרש בלי הפסקה גם בשביל שחקנים אחרים שיגיעו מהקישור לכיוון שער היריבה, ועל הדרך יוסיף את התרומה שלו".
בצוות המקצועי סבורים שהפיזיות של גריטה משמעותית מאוד. "כמה דקות יכול בלם לשמור על שחקן עם כזו מסה? מבחינה פיזית קשה לשחקנים להתמודד איתו אז בהרבה משחקים יעשו עליו שמירה כפולה. במקרים אחרים לגריטה יהיה קל יותר להתמודד ככל שהמשחק יתקדם".
ואחרי כל מה שנכתב פה, ישנו נושא נוסף שמטריד מעט את אנשי המועדון בכל הנוגע להתאקלמותו של השחקן. בקבוצה מחזיקים אצבעות שהאירועים הביטחוניים במדינה לא ישפיעו על גריטה.
החלוץ נמצא בארץ לבדו. במועדון סיפרו באחרונה כי מתקפת הטילים מאיראן והפיגוע בתחנה המרכזית בשבוע האחרון גרמו לו לחששות רבים בהם שיתף את אנשי הקבוצה.
במועדון מספרים שחלק מהעניין נובע מהעובדה שבבסיס האישיות שלו, ארנולד גריטה הוא טיפוס רגיש במיוחד. "יש לו סיפור חיים לא פשוט", סיפרו בקבוצה. "הוא התייתם מאחד מהוריו בגיל צעיר והוא זה שתפס פיקוד על המשפחה. הוא מרגיש שיש לו אחריות גדולה, ולכן האירועים סביב המדינה ובתוכה לא בדיוק תורמים לתחושות שלו".
במועדון מוסיפים שככל הנראה שיחק לקבוצה המזל, ובשבוע שבו סיכם את תנאיו בבירת הנגב, המצב בארץ היה יחסית סביר, אחרת הוא לא היה מגיע.
מיד אחרי הניצחון על הפועל ירושלים ובעקבות העובדה שבסוף השבוע הקרוב תהיה פגרה, הציעו גורמים במערכת לשחקן לצאת לחופשת התרעננות קצרה ביוון והסביבה, אבל גריטה השיב שבשלב זה הוא מעדיף להישאר בארץ ולהמשיך להתאמן.
אגב, לוקאס ונטורה ניצל את הצעת הקבוצה והמריא עם זוגתו לחופשה ביוון, יעד שנחשב לנוח בימים אלה לישראלים שמכיוון שיוצאות ממנו טיסות סדירות בחזרה לארץ.

קישור עמוס


מי שמדבר על האפשרות שהפועל באר־שבע יכולה לשבור העונה את מחסום המקום השלישי מתייחס בעיקר לסוגיית עומק הסגל.
תזכורת קצרה: לקבוצה יש לא פחות מחמישה שחקנים פצועים שצפויים לחזור בשבועות הקרובים: רועי גורדנה, שי אליאס, מיגל ויטור, תומר יוספי וזאהי אחמד. ההערכה היא שמריאנו בריירו יוכל לחזור לאימונים רק לקראת סיום העונה.
תארו לעצמכם שכל החמישה פלוס אילון אלמוג שכבר נמצא בסגל יהיו בכושר משחק. איזה תחרות תהיה כאן ואיזה כאב ראש יהיה לרן קוז'וך.
עם זאת, גורמים מקצועיים מצביעים על פערים באיכות בין חוליית ההגנה לקישור. "במשחקים מול חדרה והפועל ירושלים, מרכז ההגנה היה בסדר, והחיזוק של מתן בלטקסה מצוין, אבל אי אפשר לומר שזו חוליית הגנה של קבוצה שרוצה לרוץ לאליפות. לעומת זאת, הקישור של הקבוצה הוא סיפור אחר. הוא מלא בשחקני הכרעה ויש לנו את קנגאווה שהוא שובר שוויון בליגה. לוקאס ונטורה מסדר המון שקט מאחורה וכל שחקן אחר יכול להכריע את המשחק".
במהפך מול הפועל חדרה זה היה אמיר גנאח שקם מהספסל ועשה את השינוי. בניצחון על הפועל חיפה אלון תורג'מן שולב כמחליף וכבש, ובמשחק מול הפועל ירושלים, אנטוניו ספר שנכנס במחצית השנייה כבש את השער השני של הקבוצה, והזכיר לכולם כמה האיום שלו מרחוק על שערי היריבה הוא יוצא דופן באיכותו.
כמו בכל שבוע במחזורים האחרונים, גם הפעם נשאל קוז'וך כיצד שחקן כמו ספר לא מוצא את מקומו בהרכב. "אני שמח שהקבוצה מקבלת תוצרת משחקנים שקמים מהספסל, אבל צריך להבין שיש מקום רק לעשרה שחקני שדה, ולי יש את הכלים בזמן נתון להחליט מי המתאימים ביותר. אני מסכים שספר הוא שחקן מיוחד ושיש לו איכויות גבוהות. במשחק נגד ירושלים הוא עשה את המוטל עליו, וכך צריך להיות".
גורם במועדון חידד את הדברים של קוז'וך: "אם אנטוניו יפתח בהרכב, ישאלו למה גנאח לא פותח, ואם גנאח יפתח עם אנטוניו, ישאלו איפה דן ביטון. זה סגל שדורש ניהול שוטף ברמה גבוהה וזה מה שאנחנו מנסים לעשות. כולם פה מקצוענים ומכירים את המצב".

קראו גם:


שינויים בהנהלה


הניצחון על הפועל ירושלים היה כאמור המשחק האחרון בו צפה גיא פרימור בתפקיד מנכ"ל המועדון. אחרי שלוש וחצי שנים במועדון, הודיע פרימור על עזיבתו. לדברי גורמים במועדון, הסיבה העיקרית להחלטתו הגיעה בגלל מרחקי הנסיעות מביתו שבמרכז הארץ, וכן על רקע העובדה שההצעה שקיבל מהפועל תל־אביב מהווה שדרוג כספי עבורו.
מי שיחליף את פרימור בתפקיד הוא ניר כץ, ששימש בתפקיד החשב של המועדון בשנים האחרונות. כץ נחשב לדמות מוערכת מאוד במועדון, גם על ידי הבעלים אלונה ברקת, שעובדת איתו כבר עשור מאז עונות האליפות.
כץ נחשב גם לדמות שמקובלת מאוד על שחקני הקבוצה. "הוא פשוט איש נעים לשיחה", אומר אחד מהם. "יש מי שקורא לו 'איש של אנשים'. זה תיאור די מדויק".
כץ נמצא בתחומי ניהול הכספים של מועדוני כדורגל כבר למעלה משני עשורים. הוא הספיק להיות מנכ"ל הפועל רמת גן והיה החשב בהפועל תל־אביב בתקופות הטובות שלה.
ברקת לא מעוניינת כרגע בהרפתקאות יוצאות דופן, וכץ שמכיר את המערכת טוב מכולם, יכול להיכנס לתפקיד המנכ"ל בצורה הכי חלקה שיש.
חשוב לציין שבצמתים דומים בעבר, לכץ הייתה את האפשרות לדלג לתפקיד המנכ"ל אבל הוא בחר להישאר בממלכת הכספים שלו. כעת, אחרי שנים רבות בתפקיד, ובעיקר לאחר שהפך לדמות דומיננטית במועדון, צפוי כץ לעבור לקידמת הבמה וגם לזכות בשדרוג כספי על הדרך.