מסמך מדיניות להסבת מתחם המלאכה בבאר־שבע לאזור מודרני מעורב שימושים נדון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה. התוכנית, אם תצא לפועל, אמורה לשנות את המתחם מקצה לקצה.
2 צפייה בגלריה
רחוב המלאכה בבאר שבע
רחוב המלאכה בבאר שבע
רחוב המלאכה בבאר שבע
(צילום: פרטי)

על פי מסמך המדיניות שכותרתו "תוכנית מדיניות ושימור רובע המלאכה", עירוב השימושים עליו מדברים כולל שכונת מגורים, שטחים לתעסוקה, מסחר, תרבות, מוסדות ציבור ומלונאות.
מתחם המלאכה כיום, הוא ברובו למלאכה ותעשייה זעירה, וזאת מכוח תוכנית מקומית שאושרה בשנת 1991.
בוועדה המקומית שדנה בנושא צוין כי תוכנית האב המוצעת "משלימה את הפאזל העירוני בהוספת שכונה ייחודית לעיר, המבוססת על תכנון אקלימי מקיים, שכונה המייצרת חיבור וקישוריות למרחב העירוני הסובב הכולל מוקדי עניין".
החיבורים והקישורים הם בין היתר לשוק העירוני, העיר העתיקה, פארק נחל באר־שבע, מרכז הירידים (השוק הבדואי לשעבר), ושכונות המגורים מעבר לנחל, שיחוברו עם גשרי הולכי רגל ושבילי אופניים.
נציגי העירייה סבורים כי גיבוש המדיניות למתחם המלאכה נועד למימוש הפוטנציאל התכנוני ומיצויו במטרה לחזק את המרקם העירוני בשכונה, ולאפשר את התחדשותה תוך הגדלת היצע יחידות הדיור, הוספת שימושי קרקע נדרשים והגברת הנגישות להולכי רגל ולתחבורה ציבורית.

דרוש מהפך


כיום נחשב מתחם המלאכה לכזה שאליו מגיעים לקוחות העסקים שבמקום בלבד. באזור ישנם מוסכים רבים, מכונים לשטיפות רכב ובתי עסק פרטיים. הגישה אליו לא בדיוק מזמינה למרות קירבתו ל"באר אברהם", שנחשב לאחד ממוקדי התיירות בבאר־שבע.

2 צפייה בגלריה
איציק זילברמן
איציק זילברמן
איציק זילברמן
(צילום: הרצל יוסף)

ומה חושבים בעלי העסקים על התוכנית? יו"ר עמותת "צדק לעסקים", איציק זילברמן, שהוא גם בעל מוסך ברחוב המלאכה, סבור כי "לפתח זה תמיד טוב ואני בעד התוכנית באופן כללי".
עם זאת, זילברמן מצפה שבעלי המלאכה במקום לא ייפגעו מהשינויים הצפויים, ומקווה שיתחשבו בהם לפני כל מהלך שייצא לפועל בשטח.

קראו גם:

"אני מצפה שיתנו חלופות קרקע לבעלי עסקים שירצו להמשיך לעסוק בתעשייה, לאו דווקא בתעשייה זעירה. צריך להיות הוגנים כי מדובר באנשים שהקימו כאן עסקים לאורך עשרות שנים, אבל שוב, אנחנו לא נגד התוכנית".
בעל עסק נוסף במקום מוסיף: "זה אזור שחייב לעבור שינוי דרסטי. בחורף הכל מוצף כאן מקצה לקצה. בלתי אפשרי ללכת בצדי הדרך בלי להירטב. צריך לעשות כאן מהפך, אבל צריך לוודא שבעלי העסקים אינם נפגעים".