יממה לפני משחק הגביע של הפועל באר שבע נגד מכבי נתניה שהתקיים בחודש שעבר ישב שיר צדק באחת המסעדות בעיר. כשאחד המכרים שלו, אוהד הקבוצה, ניגש לדרוש בשלומו הפתיע אותו צדק ושאל: "תגיד, מתי המשחק נגד נתניה? מחר או ביום חמישי?".
זו האנקדוטה שמספרת יותר מכל על מעמדו של הבלם בהפועל באר שבע עד הגעתו של יוסי אבוקסיס. ביוני שעבר, צדק היה משוכנע שבקיץ או בחלון העברות בינואר הוא ימצא לעצמו קבוצה אחרת.
4 צפייה בגלריה
שיר צדק. חזר לחייך
שיר צדק. חזר לחייך
שיר צדק. חזר לחייך
(אורן אהרוני)
הוא הבין שאין לו באמת סיכוי לקבל הזדמנות אמיתית בתנאים שנוצרו ושעתידו יהיה במקום אחר, הרחק מ'טוטו-טרנר'. מכבי נתניה והפועל חיפה לצד בני יהודה הוזכרו כמועמדות לקלוט אותו אך אף אחת לא עמדה בתנאי השכר שלו ובמועדון מצד שני, לא היו מוכנים להשתתף בהוצאות.
צדק שבכלל לא היה בסגל במשחקי הליגה עד לפני חילופי המאמנים של הפועל באר שבע, בוודאי היה משוכנע שהדרך שלו לקבל את חולצת ההרכב של האדומים חסומה. אפשר לומר שהגעתו של אבוקסיס במקומו של ברק בכר, הצילה במובן מסוים את הקריירה של הבלם.
חילופי המאמנים העניקו שביב של תקווה לבלם שכבר קיבל בקיץ הודעה לקונית שעליו לחפש קבוצה אחרת. צדק ניסה למצוא אכסניה אחרת אך המהלכים לא הבשילו והוא נשאר במועדון מחוסר ברירה בלי הזדמנות אמיתית להילחם על מקומו. מתאמן לצד חבריו אך לא משתתף באסיפות טקטיות או ניתוחי וידאו. בקיצור, לא נספר על ידי הצוות המקצועי.
התחושה שיצאה מהיחסים של בכר והבלם הפכה מאז הקיץ למוזרה. במיוחד כאשר בכר לא פעם העדיף להציב בעמדת הבלם שחקנים מחוץ לעמדתם במקום לתת את החולצה לבלם טבעי כמו צדק, עובדה שבוודאי לא הקלה עליו.
גם אם התייאש לקבל צ'אנס אמיתי בבאר שבע, חבריו מספרים שצדק מעולם לא איבד את הרצון לשחק כדורגל ברמות הכי גבוהות. "מבחינת כושר גופני שיר שמר על כושר תמיד בתקווה לחזור לשחק", אומר השבוע חברו של צדק לקבוצה. "אם זה אימונים אישיים מעבר לאימונים במועדון והוא היה מגיע לפני כולם לעשות תרגילי חימום, תמיד שמר על אורח חיים ספורטיבי כי הוא ידע והאמין שגם אם לא יקבל צ'אנס בהפועל באר שבע, הוא יכול לשחק בליגת העל כמעט בכל קבוצה. הוא אף פעם לא ויתר על הקריירה שלו".
אם פציעתו של בלם נבחרת ישראל, לואיי טאהא, ששיתף פעולה עם מיגל ויטור עד שנאלץ להיעדר לתקופה ארוכה מאוד ''עזרה'' לצדק לקבל מקום בהרכב הראשון של הפועל באר שבע , אז היכולת שהוא גילה מאז שהוחזר על ידי אבוקסיס מתא ההקפאה, השאירה אותו בהרכב הפותח.
השינוי, כאמור, החל עם ההגעה של אבוקסיס שהציע לאנשי ההנהלה להחזיר את צדק לפעילות מלאה. "יש פה שחקן ותיק שראה דבר או שניים", אמר אבוקסיס וטען כי לאחר פרישתו של מאור מליקסון, בחדר ההלבשה נוצר וואקום מנהיגותי. "לשיר יש טונות של כריזמה וניסיון".
הפנים של המועדון
אסור לשכוח לרגע שלפני פרשת החומרים האסורים, צדק היה הפנים של המועדון. הוא הגיע ללא מעט מסיבות עיתונאים, גם באירופה וגם בליגה. השתתף כנציג בכיר באירועים חברתיים שיזם המועדון והיה אחד השחקנים שבמערכת סמכו עליו יותר מכולם והעניקו לו אישורים להתראיין לתקשורת.
אחרי שקיבל אור ירוק כשאף אחד בהנהלת המועדון לא מתנגד לכך, אבוקסיס ערך שיחה עם השחקן עצמו. "אם זה תלוי בי, אין שום מניעה שתחזור לשחק", אמר המאמן לבלם והוסיף כמובן כי רק היכולת באימונים תכניס את צדק להרכב. "בוא תוכיח שיש לך מקום ב-11 ואני אהיה הראשון שייתן לך את החולצה של ההרכב", הוסיף אבוקסיס וצדק הפנים.
4 צפייה בגלריה
שיר צדק במסיבת העיתונאים. היה הפנים של המועדון
שיר צדק במסיבת העיתונאים. היה הפנים של המועדון
שיר צדק במסיבת העיתונאים. היה הפנים של המועדון
(הרצל יוסף)
התחושה, מסבירים השבוע במועדון, תמיד היתה כאילו שצדק הוא כמו הילד הזה בכיתה שצריך את האמון בו כדי לפרוח. זה שתמיד מגיע לשיעורים אבל אף פעם לא משתתף. "פתאום אומרים לו תאסוף את עצמך ובוא ללוח", אמרו בקבוצה, "יוסי עשה כאן מהלך מבריק. הוא הרוויח את שיר גם מקצועית וגם כגורם נוסף בחדר ההלבשה. אחד שהיה במועדון בשנים הגדולות של התארים ואחרי שרוב השחקנים ההם כבר עזבו, שיר הוא אחרון המוהיקנים בפן הזה".
מאמנה של הפועל באר שבע הצליח להרוויח את המנהיגות של צדק. "במקום להמשיך את המצב הזה, יוסי נתן לשיר פתח לשינוי ושיר לקח אותו בשתי הידיים", סיפרו בקבוצה. אחרי השיחה האישית בה אבוקסיס בישר לבלם על כך שהוא חוזר להיות רלוונטי, צדק ויתר השחקנים ירדו לאימון.
עדי ראיה שנכחו בבית האדום באימון סיפרו שלא ראו שחקן של הפועל באר שבע מתאמן בצורה כזאת מימיהם. "הוא פשוט היה באטרף על כל דבר שהצוות הורה להם לעשות", סיפרו. תוכן השיחה בין אבוקסיס לבין צדק אמנם לא דלף, אך מה שבוודאי נאמר בה נגע בעיקר לאמונה של המאמן בבלם הוותיק.
הרושם הוא שמבחינה מנטאלית השיחה שערך אבוקסיס עם הבלם היתה גורם שהשפיע מאוד בעיקר על התשוקה של צדק לשוב להיות כמו יתר השחקנים בסגל. יותר מכך, בשיחה עם המאמן החדש צדק כנראה הבין שמעמדו השתנה.
"המסר היה ברור מאוד", אומרים השבוע בהפועל באר שבע. "בשיחה ביניהם יוסי הבהיר לשיר שהוא חוזר להיות חלק אינטגראלי מהקבוצה. הוא ייכנס לאסיפות, יהיה האיש המבוגר בחדר ההלבשה לצד השחקנים הוותיקים האחרים".
הגיע בלי משקעים
ההסבר לשינוי פשוט. הרבה יותר קל עבור אבקוסיס שלא לוקה בדעות קדומות ולא היה מעורב בתהליכים שקרו סביב צדק, לתת לו צ'אנס ולשנות את הדינאמיקה סביבו. "יוסי הגיע ללא משקעים והאינטרס שלו הוא להרוויח את מה שאפשר מכל שחקן בסגל", המשיכו בקבוצה.
וכמו כל שחקן בסגל, אין לשיר טאבו על ההרכב והוא צריך כל הזמן לעבוד כדי להוכיח את עצמו. עם זאת, הוא קיבל הזדמנות גדולה מאוד להחיות את הקריירה שלו שאף אחד לא חשב שזה אפשרי. "שיר הוא הוכחה לכך שלב רחב ואוהב לצד האמונה תמיד יביאו איתם דברים חיוביים", אומר חבר של הבלם השבוע.
4 צפייה בגלריה
מיגל ויטור חוגג. חזר לשתף פעולה עם צדק
מיגל ויטור חוגג. חזר לשתף פעולה עם צדק
מיגל ויטור חוגג. חזר לשתף פעולה עם צדק
(הרצל יוסף)
בבית האדום צדק תמיד היה אורח רצוי. הבלם נהג לעבור בין משרדי המועדון על מנת לברך לשלום את העובדים אך התחושה היתה שהוא לא באמת נמצא בראשו במועדון. המצב הנפשי של הבלם ומה שהוא מקרין החוצה השתנה בבת אחת במקביל לשינוי במעמדו המקצועי.
"נכון שאצל ברק הוא לא שיחק ולא קיבל את אותן ההזדמנויות אבל הנסיבות סביב לואיי עזרו לצדק להיכנס להרכב", הוסיפו בקבוצה. בסוף נראה שכל הכוכבים סוף סוף הסתדרו עבור צדק אחרי כמה שנים קשות מאוד.
לפני כמה חודשים המועדון העלה לדף הרשמי בפייסבוק מספר צילומים בהם נראו שחקני הפועל באר שבע משתתפים באחת מהפעילויות החברתית הרבות. גם צדק נראה במספר צילומים ואוהדי הקבוצה מיהרו להגיב בפוסט עד כמה הם התגעגעו לקפטן לשעבר.
"הוא תמיד היה אחד מהחבר'ה אבל אי אפשר להתעלם ממה שעבר עליו. היום הוא כנראה באמת מרגיש שייך וגם משדר את זה החוצה. זה טבעי. קשה לשפוט אותו אבל כולם שמחים שהדברים האלה הסתדרו בצורה הזאת", אומרים היום במועדון. "למרות שכאילו הכל רגיל, אי אפשר להתעלם מכך שהיתה אווירה לא נעימה ולא בריאה במשך תקופה ארוכה מאוד. ברק עשה את הדברים כמו שנראו לו לנכון בחדר ההלבשה. היום יש תחושה שונה כששיר עובר במסדרון. יש תחושה הרבה יותר נעימה. אי אפשר באמת להסביר את זה במילים אבל היום הוא משדר גם החוצה שמצב הרוח שלו השתנה לחלוטין".
בהפועל באר שבע מספרים כי בעלת הבית, אלונה ברקת, דאגה להתקשר לצדק כדי לאחל לו בהצלחה אחרי החזרה שלו להרכב. "אלונה רצתה לדבר עם שיר מיד אחרי המשחק אבל הם פספסו אחד את השניה אז היא התקשרה אליו ואמרה לו שהיא שמחה לראות אותו חוזר לשחק", סיפרו במועדון.
לא נראה חלוד
צדק לא היה נראה חלוד למרות שחזר לשחק אחרי תקופה ארוכה. הוא ביצע פעולות פשוטות ולא לקח צ'אנסים מיותרים. התוצאה: שער אחד בלבד וגם הוא בפנדל מפוקפק שספגה הקבוצה בשלושת המשחקים האחרונים שבהם הבלם פותח.
מיותר לציין שבצוות המקצועי של הפועל באר שבע מרוצים מאוד מהחזרה המהירה שלו לעניינים אחרי הקפאה ארוכה. בקבוצה משוכנעים כי האופי החזק של צדק והעובדה כי הוא איש מאמין עזרו לו מאוד להתגבר על התקופה הלא קלה שעברה עליו.
"הוא יודע להגיע ממוקד ונחוש למשימות החדשות/ישנות", אמרו השבוע בצוות המקצועי. "יש לו יכולת לא להישבר או להתרסק כשקשה. הוא מצליח במקום שבו רבים היו מתקשים".
4 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס.
יוסי אבוקסיס.
יוסי אבוקסיס.
(ראובן שוורץ)
קשר הפועל ראשון לציון, וובה בראון, בילה לא מעט ימים ולילות לצד צדק גם בקריית שמונה וגם בהפועל באר שבע. השניים מכירים היטב ובראון שמר על קשר הדוק עם הבלם לאורך כל התקופה ומבחינתו, החזרה של צדק למגרשים היתה תלויה רק בהחלטה של הצוות המקצועי.
"אמרתי לו בתחילת העונה שהוא יחזור עוד לשחק בהפועל באר שבע", אמר בראון השבוע, "הוא לא האמין לי ואמר משהו כמו, 'אולי אחזור לשחק אבל בקבוצה אחרת'. הוא היה משוכנע שבבאר שבע לא בדיוק מעוניינים בו אחרי שהודיעו לו שהוא לא נמצא בתוכניות. הוא לא היה בסגל מתחילת העונה ובאופן כללי גרמו לו לאבד את האמונה שהוא יכול לחזור לשחק שם".
אם מה לדעתך גרם לשינוי הקיצוני?
"קודם כל צריך להבין שכל הזמן הזה שיר לא ישב רגל על רגל אלא התאמן ושמר על כושר כי הוא האמין שיוכל למצוא קבוצה אחרת בליגת העל. השינוי שקרה זאת ללא ספק הגישה שהביא איתו אבוקסיס. כדורגל זה משחק עם מלא הפתעות ועולם שבו הכל יכול לקרות".
דיברתם מאז שהוא חזר להרכב?
"כן, אני מבין ממנו שהוא רוצה להמשיך ולשמור על צניעות ועל הדרך שהביאה אותו למקום הזה. הוא לא משתגע מהמשחקים האחרונים. אני כמובן מאחל לו רק הצלחה ובריאות. אם יש מישהו שמגיע לו אז זה שיר צדק".
בלם העבר של מכבי תל אביב ונבחרת ישראל, אמיר שלח טוען השבוע שהוא מכיר היטב את המצב בו נמצא צדק. לדבריו, הספסול של צדק בתחילת העונה לא נבע רק מסיבות מקצועיות. "אף אחד לא חשב ששיר צדק שכח לשחק כדורגל", אומר שלח.
"אם יש לך את הבסיס ויש לך את האמונה ביכולת שלך, אתה תעבוד קשה ותזכה לקבל את המקום שלך בחזרה", מוסיף שלח ומזכיר סיפור דומה שקרה עם איתן טיבי, הבלם של מכבי תל אביב. "גם שיר וגם איתן שחקנים שמאמינים בעצמם".
"שיר צדק הוא ההוכחה שכדורגל זה ענף מוזר ומאוד לא צפוי", אומר השבוע שחקן בכיר בהפועל באר שבע. "לא האמנתי לרגע ולא נתתי סיכוי של אחוז ששיר יוכל לחזור לשחק בהרכב הפותח של הפועל באר שבע. היום אני מוריד בפניו את הכובע. לא מובן מאליו עבור מי שאמרו לו שהוא לא רצוי. בסוף שיר ניצח".