האם הפשיעה בדרום משפיעה על מחירי הנדל"ן? יש מי שסבור שהתשובה לכך חיובית. מנתונים שאספה מחלקת המחקר בחברת "שניר" בניהולם של דין וינשטיין ואיתי פרבר, עולה כי הפשיעה בדרום משפיעה על מחירי הנדל"ן בערים מסוימות באזור.

2 צפייה בגלריה
העיר באר שבע - תמונת פייסבוק
העיר באר שבע - תמונת פייסבוק
העיר באר שבע - תמונת פייסבוק
(צילום: הרצל יוסף)

עוד עולה מהנתונים שמגמת העלייה שמאפיינת את מחירי הנדל"ן ברוב הארץ, פוסחת על מקצת מיישובי הדרום הסובלים מהיעדר משילות ופשיעה בהיקפים נרחבים.
לדברי ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת "שניר", מניתוח הנתונים בכמה יישובים בדרום "ניתן לראות כי להיעדר המשילות והפשיעה הגואה ישנה השפעה גם על הנדל"ן".
לדבריו, "מדובר בהשפעה לעיתים ישירה ולעיתים עקיפה".
עוד מציין שמול כי "ניתן היה לצפות כי העלייה הדרמטית במחירי הנדל"ן, בעיקר בשנתיים האחרונות, לא תפסח על אף יישוב שאותו סקרנו, אבל אפשר היה לראות בחלק מהיישובים שהעלייה הגבוהה שהייתה בישראל באותן השנים, הגיעה אומנם ליישוב, אבל בעוצמות נמוכות הרבה יותר מאשר בשאר אזורי הארץ".

עלייה מתונה יותר

בשנה האחרונה זינקו מחירי הנדל"ן בארץ בשיעור של 10 עד 20 אחוז, ואולם, ביישובים מסוימים בנגב שיעור העלייה היה מתון יותר. בחברת "שניר" מעריכים שאחת הסיבות לכך היא גל הפשיעה.
כך למשל, עולה מהנתונים שנאספו שבשנת 2021 דירת 5–6 חדרים ביישוב מיתר נמכרה בממוצע בכ־2.5 מיליון שקלים. בשנת 2022 מחיר זה עמד על מעט יותר מ־2.5 מיליון שקלים, כלומר העלייה החדה במחירי הנדל"ן שאפיינה מקומות אחרים בארץ לא הורגשה במיתר.

2 צפייה בגלריה
להבים - תמונת פייסבוק
להבים - תמונת פייסבוק
להבים - תמונת פייסבוק
(צילום: הרצל יוסף)

"מניתוח הנתונים ניתן לראות כי המחירים עולים בקצב איטי יחסית לממוצע בישראל", אומרים בחברת "שניר" על מחירי הנדל"ן במיתר. אחד ההסברים הוא ש"היישוב גובל סמוך לגדר הגבול עם הרשות הפלסטינית, ואכן רואים שזה משפיע על הגעה של משפחות חדשות".
לעומת זאת, מחירי הדירות בלהבים עלו בשיעור דומה לשאר הארץ. כך למשל, בשנת 2022 מחירה הממוצע של דירה 5–6 חדרים בלהבים עמד על כ־3.2 מיליון שקלים, לעומת כ־2.8 מיליון שקלים שנה קודם לכן.
"להבים נהנית מפריחה נדל"נית", טוענים עורכי המחקר, "וניתן לראות כי הפשיעה משפיעה פחות בלהבים, אם בכלל".
עוד דוגמה: מחירה הממוצע של דירת שלושה חדרים בערד עמד בחודש יוני 2021 על כ־569 אלף שקל והשנה הוא עומד על כ־584 אלף שקל, עלייה בשיעור של כשלושה אחוזים בלבד. "ניתן לראות כי מחירי הנדל"ן בערד נשארים נמוכים יחסית, בעיקר בין השנים 2021 –2022", כותבים עורכי המחקר. "נראה שהעיר הדרומית והיפיפייה שנהנית ממרחבים גדולים ונוף עוצר נשימה, מושפעת מהפשיעה הדרומית הקשה".

להגביר את האבטחה

ומה קורה בבאר־שבע? דירת שלושה חדרים נמכרה בחודש יוני 2021 במחיר ממוצע של כ־1.2 מיליון שקלים ואילו בחודש יוני 2022 המחיר הממוצע עמד על יותר מ־1.3 מיליון שקלים, עלייה מתונה בהשוואה לשיעור הארצי, וקשה לקבוע אם הסיבה לכך היא הפשיעה הגואה בעיר.
"עליית המחירים בדרום משתנה בין יישוב ליישוב ובין עיר מסוימת לאחרת", מציין שמול. "יש ערים שבהן הפשיעה השפיעה פחות על עליית המחירים ויש ערים שהפשיעה השפיעה יותר. בכל הערים שבדקנו הייתה עליית מחירים מסוימת, אך בחלק מהערים העלייה הייתה משמעותית יותר. לדוגמה בבאר־שבע, ניתן לראות כי עליית המחירים תואמת ביחס לעליות המחירים בשאר חלקי הארץ בשנים האחרונות".
עוד מסביר שמול, "כאשר מבודדים ערים מסוימות אל מול הממוצע הארצי ורואים שבאותה עיר עליית המחירים לא תאמה את הממוצע הארצי, וכאשר רואים שביישובים מסוימים בדרום כן הייתה עליית מחירים שתואמת את הממוצע הארצי, ובעקבות שיחות עם תושבים, מבינים שבמקומות שבהם יש רמת ביטחון יחסית גבוהה, שערים, עבודה של שיטור קהילתי, מצלמות ומתנדבים שפועלים ביישוב כדי למנוע פשיעה, רמות עליות המחירים תואמות לממוצע הארצי וניתן לבודד את הפשיעה כנתון שמשפיע על הנדל"ן בערים מסוימות בדרום".
משהו זמני?
"השיקולים באיזו שכונה לקנות דירה בהחלט מושפעים בין היתר ממצב הפשיעה", מספרת אורית, נשואה, אמא לשלושה ילדים קטנים שמתעניינת ביחד עם בעלה לרכוש דירה באחת מהשכונות החדשות בבאר־שבע, ועדיין לא החליטה באיזה שכונה.
כיום, אורית מתגוררת בשכירות בשכונה ג', והחלום שלה הוא לקנות דירה בת שלושה חדרים בסיוע משכנתא. "ברור שהשיקולים העיקריים לקניית דירה זה המיקום, שכנים, סביבה, נגישות למקומות מרכזיים וקירבה לגן ילדים ובית ספר, אבל בשנה האחרונה צצו שאלות במשפחה גם בנושא הפשיעה, אמנם זה יכול לקרות בכל מקום, אבל זה איכשהו בחלל האוויר ואתה לא יכול להתעלם ממנו. אני מאוד מקווה שזה משהו זמני ושנתגבר עליו", היא אומרת.
קראו גם:
לדיווחים על המתרחש ביישובי הדרום יש השפעה על קבלת החלטות של תושבי חוץ להתגורר בנגב או לחילופין כאלה ששוקלים לעזוב. "אני מתלבטת כל פעם מחדש אם יש טעם לעבור לגור בנגב. המחירים אטרקטיביים, אבל האירועים הפליליים והפשיעה מטרידים מאוד", אומרת תושבת המרכז.
תושבת באר־שבע שמתגוררת בעיר למעלה מעשור, אומרת: "כשאני מסתובבת בעיר ורואה את מה שקורה, עולות לי מחשבות לעזוב, זה מאוד משפיע עליי. לפעמים התחושה שאתה גר במערב פרוע ולא בעיר שקטה ופסטורלית".