בשנים האחרונות הפכו האופניים והקורקינטים החשמליים לחלק בלתי נפרד מהמרחב העירוני בישראל ולכלי התחבורה המועדף על מי שאינם רוצים או אינם יכולים להחזיק ברכב פרטי או להשתמש בתחבורה ציבורית.
מגפת הקורונה תרמה למגמה זו ועודדה רבים ממי שהשתמשו בתחבורה הציבורית לעבור לכלים הדו־גלגליים בשל החשש להידבק בנגיף בזמן הנסיעה ברכבות ובאוטובוסים צפופים. גם משבר האקלים וקריאתם של ארגוני סביבה לפתח שבילי אופניים ולהרחיב את התשתיות לשימוש בכלי תחבורה אלה תרמו את חלקם לפופולריות של הכלים הדו־גלגליים החשמליים.
למרות היתרונות הרבים של האופניים והקורקינטים החשמליים, הם טומנים בחובם גם לא מעט סכנות, הן לרוכבים והן למשתמשי הדרך האחרים. עד לשנת 2014 לא הייתה למעשה חקיקה בנושא, ורק בשנים האחרונות החלה המדינה לחוקק חוקים, כשבשנת 2019 נכנסו לתוקפן תקנות חדשות ומחמירות יותר המבקשות להסדיר את השימוש בכלים אלה.
עם כניסת התקנות החדשות לתוקפן, ובשל הכאוס ששלט בתחום, ובעיקר בגלל מספר הנפגעים הגדול של רוכבים ושל הולכי רגל שנפגעו מרוכבים, החלה עיריית באר־שבע להכשיר פקחים שהוכשרו לאכוף את התחום בעיר.
בימים אלה, ובאיחור בהשוואה לערים אחרות, החלה העירייה לתגבר את האכיפה בכל הנוגע לאופניים ולקורקינטים חשמליים. המטרה המוצהרת של האכיפה היא לשמור על הולכי הרגל מפגיעות של כלי רכב חשמליים (ולא חשמליים) הנוסעים על מדרכות.
לשם כך יחלו לסייר ברחבי בירת הנגב פקחים עירוניים שהוסמכו לאכוף את החוק שמטרתו לצמצם ככל האפשר את מספר הפגיעות בהולכי רגל. האכיפה תתבצע באמצעות קנסות לעוברים על החוק וגובהם נע בין 250 ל־1,000 שקל, תלוי בעבירה. אז כיצד נראית האכיפה בשטח? תלוי את מי שואלים.
מצב בלתי נסבל
בטיילת אימבר שנמתחת לאורך גדות נחל באר־שבע, חלקם הגדול של הולכי הרגל שמשתמשים בשבילי ההליכה נתקלים לא פעם ברוכבי אופניים שלא תמיד רוכבים כחוק.
"אני חושבת שצריך וחייבים אכיפה כי מדובר בסיכון חיי אדם", אומרת השבוע רות, תושבת שכונת נווה נוי.
לדבריה, "זה מצב בלתי נסבל שרוכבים נוסעים בפראות ובמהירות על המדרכות, אני עדה לנסיעה חסרת אחריות בכל מקום. אגב, הרוכבים גם מסכנים את עצמם בנסיעה בכבישים בלילה ללא אורות ומחזירי אור".
קיראו גם:
רועי, שנוהג גם הוא לצאת להליכה מדי ערב בטיילת אימבר, מטיל ספק ביכולתה של האכיפה המוגברת לשנות את המצב. "אני בטוח שהכוונה טובה", הוא אומר, "אבל היישום והאכיפה הם הדרך הבעייתית יותר ולא ברור כיצד ואיך זה ייעשה. אני אישית אשמח שזה יקרה".
תושבת שכונת נווה זאב, בשנות החמישים לחייה, מספרת כי כמה פעמים נתקלה ברוכבי אופניים שכמעט פגעו בה. "אני בהליכה רגילה, ופתאום אני מרגישה את האופניים כמעט צמודים אליי. רוכב האופניים לא צפר או השמיע קול, ומצאתי את עצמי כמעט על הרצפה. תוסיף לה את הכלבים שמשוטטים שם ותקבל טיילת שקשה להתהלך בה ולהרגיש בטוח".
לא מצייתים לחוק
"התחום הזה פרוץ ומהווה סכנה להולכי רגל", אומר ל"ידיעות הנגב" עו"ד משה אבני מבאר־שבע שמייצג בין השאר אנשים שנפגעו מאופניים וקורקינטים חשמליים.
"על אף שהחוק אוסר רכיבה על כלים אלה, אלא בשולי הכביש בלבד, וכמובן בשבילים שנועדו לכך, המשתמשים בחלקם הגדול אינם מצייתים לחוק ומשתמשים בהם על גבי מדרכות ואזורים צפופים בהולכי רגל, ואף חוצים את מעברי החצייה ברכיבה כשהחוק במפורש אוסר זאת, אלא שעליו לרדת מהאופניים ולשאת אותו בידיו", הוא מסביר.
במילים אחרות, לטענת עו"ד אבני, רבים מהרוכבים פשוט מצפצפים על החוק. "לא אחת אנחנו עדים לתופעה של רחובות צפופים באדם שבהם נוסעים רוכבי הכלים הדו־גלגליים הללו במהירות רבה כשהם מסכנים הולכי רגל במקום".
מה לגבי האכיפה?
"האכיפה היא בידי המשטרה ופקחי הרשות המקומית, אך לא רואים מספיק אכיפה, ולכן כפי שאמרתי, התחום הזה פרוץ. בשנים האחרונות התופעה הולכת ומתחזקת כשיש יותר ויותר משתמשים בכלי רכב דו־גלגליים מאחר שהם חסכוניים בזמן ובדלק, ולאור ריבוי הפקקים, מאוד מפתה לנהוג בהם ולהגיע למקום חפצך. אולם כפי שאמרתי, האכיפה חלשה בתחום זה. כך למשל, רק בני 16 ומעלה רשאים לנהוג ואנו עדים שנוהגים מתחת לגילים האלה ולא תמיד מקפידים לחבוש קסדה כפי שהחוק מחייב".
חוששים להיפגע
אגב שבילי אופניים, במסגרת תוכנית ענפה לתחבורה בת־קיימא שהעירייה מובילה, נסללו שבילי אופניים באזורים רבים בעיר, בהם מסלולים ארוכים יחסית כמו אלה בשדרות טוביהו, שדרות בן גוריון וברחוב האצ"ל, בין רחוב רודינסקי לרחוב ששת הימים, ועוד.
אולם, לצד שבילים ארוכים אלה יש בעיר גם שבילי אופניים קצרים שלא ברור מה תועלתם, כמו קטע קצר של מסלול אופניים באורך כמה עשרות מטרים ברחוב השלום בשכונה ג'. כשאין די שבילי אופניים, הרוכבים נוסעים על המדרכות.
יום ראשון, שעה 13:30, תחנת האוטובוס בשדרות בן־גוריון הסמוכה לשער האוניברסיטה. עשרות נוסעים ממתינים לאוטובוס בשעה שסטודנטים רבים שסיימו את לימודיהם להיום יוצאים מהשער, חלקם הגדול רוכבים על קורקינטים על המדרכה, מתמרנים בין המוני האנשים ומפלסים את דרכם, ואחריהם בא עוד גל של רוכבי אופניים.
החשש של הנוסעים הממתינים בתחנה להיפגע מאופניים או מקורקינט הוא מוחשי, וכל אחד מהממתינים יכול להיפגע ברגע אחד קטן של חוסר תשומת לב.
"אתה מרגיש לא בטוח", אומרת אישה מבוגרת שנעזרת בהליכון והמתינה בתחנה. "אני מתרחקת ועומדת ליד הגדר עד שהאוטובוס יגיע, אני חוששת מפגיעה ולא רק אני, גם האנשים פה. למה מרשים להם לנסוע על המדרכה?", היא תוהה. "חס וחלילה אם דבר כזה פוגע באדם הוא יכול להיות משותק לכל החיים, זו פשוט הפקרות".
גם במקומות אחרים בעיר נתקלנו במראות דומים. בשדרות טוביהו שביל האופניים מסתיים ליד תחנת הדלק, בסמוך לתחנת המשטרה. משם ממשיכים רוכבי אופניים על המדרכה, לצד הולכי הרגל, וזאת כאשר לא חסרים סיפורים של הולכי רגל שנפגעו מאופניים או מקורקינטים חשמליים.
תושב שכונת רמות (56) שנפגע במרחב הציבורי מאופניים לפני כשנה, מספר: "הייתי בדרכי לסופרמרקט כדי לערוך קניות באזור שכונת רמות כשרוכב אופניים כנראה דיבר בטלפון ופגע בי ברגל. מדובר בבחור בן 20 שעצר ואף הציע לי עזרה. ברוך השם הרגל היום בסדר, אבל כבר אז דיברנו בבית על העניין של רוכבי אופניים על המדרכות, פעם זה היה משהו זניח, היום יש הרבה רוכבי אופנים, בעיקר חשמליים, ובאמת צריך לטפל בזה באכיפה".
העירייה הודיעה שהיא מתחילה בימים אלה באכיפה, כולל הטלת קנסות. מה דעתך על המהלך?
"אני מברך על זה ומקווה שיצליחו. בכל עיר מתוקנת חייבים לשים דגש על רווחת התושבים בדרכים".
החלטה נכונה
בעמותת "אור ירוק" דורשים לעשות סדר בתחום האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים בצל מספר הנפגעים ההולך וגדל.
מנכ"ל עמותת "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב, אומר ל"ידיעות הנגב", "האכיפה העירונית חשובה ואפקטיבית בשמירה על הסדר הציבורי ובהגנה על הולכי הרגל על המדרכה. הולכי הרגל הם אוכלוסייה פגיעה, וחשוב מאוד לייצר אווירה הרתעתית שתמנע מרוכבי הכלים החשמליים לסכן אותם. שמירה על החוקים תגביר את תחושת הביטחון האישי של הולכי הרגל, תעודד ילדים ואזרחים ותיקים ללכת ברגל, ותצמצם את מספר הולכי הרגל הנפגעים".
עו"ד יעקב מדגיש עוד, "למרות שכבר מזמן ניתנו סמכויות אכיפה לפקחים העירוניים, רק חלק קטן מהרשויות עושות שימוש בסמכויות כדי להגן על הולכי הרגל, ולכן זוהי החלטה נכונה של עיריית באר־שבע שתייצר סדר ותחזק את ערכי הבטיחות בעיר".
אכיפה מסיבית
מעירית באר־שבע נמסר בתגובה: "אכן כפי שציינת מאז פרסום התקנות והצו לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות, גיבשה עיריית באר־שבע כללים מנחים לקביעת מדיניות אכיפה עירונית הכוללת, קביעת גיל לביצוע האכיפה וסוג הפעולות אשר יינקטו כנגד קטין או בגיר, אזורי אכיפה בעדיפות כדוגמת: פארקים ציבוריים, מוסדות חינוך ומרכזי מסחר, וכן סוג פעולות אכיפה כנגד רוכבים והולכי רגל.
"לצורך יישום פעולות אלו, עיריית באר־שבע שוקדת בימים אלו על העברת מידע לציבור בדבר תחילת החוק ואכיפתו באמצעות קמפיין הסברה ופרסום. יש לציין כי העירייה מבצעת מיפוי של צירי התנועה בהם קיימים שבילי אופניים במספר צירים מרכזיים, הצדיק מירושלים, שדרות טוביהו, מצדה, שדרות רגר וכן בפארקים, בהם יינתן דגש באכיפה לאחר תום ביצוע פעולות ההסברה".
עוד נמסר כי "בתחום האכיפה, פועלת העירייה להשלמת הכשרת הפקחים. בתום פעולות ההסברה ומתן אזהרות תחל אכיפה מסיבית נגד העוברים על החוק".
מחירון הקנסות:
במסגרת האכיפה המוגברת מוסמכים פקחי העירייה להטיל קנסות על רוכבי כלים חשמליים שאינם מצייתים לחוק ועוברים עבירות מסכנות חיים. גובה הקנס יכול להגיע לסכום של עד אלף שקל והוא נקבע לפי חומרת העבירה.
הקנס על שימוש בטלפון בזמן רכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי עומד על אלף שקל. הקנס על הפרעה לתנועה על מדרכה עומד על 100 עד 250 שקל.
על הרכבת נוסע על אופניים (רגילים או חשמליים), למעט הרכבת ילד שטרם מלאו לו שמונה היושב במושב נפרד המבטיח את שלום הילד, תשלמו קנס בסכום הנע בין 100 ל־250 שקל.
אסור לקטין בן פחות מ־16 לרכוב על אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי או להחזיק בו, ומי שעובר על תקנה זו ישלם קנס בסך אלף שקל.