יותר משלוש שנים חלפו מאז שפסאז' שביט, הנמצא בלב המדרחוב בעיר העתיקה בבאר־שבע, עלה באש, ומאז עומד המבנה כשהוא סגור לכניסה, כעדות אילמת למה שקרה בו. אם תרצו, עוד סמל לפוטנציאל של העיר העתיקה, שנשארה מאחורי מרכזי הקניות הגדולים.
1 צפייה בגלריה
מבנה "שביט" בעיר העתיקה
מבנה "שביט" בעיר העתיקה
מבנה "שביט" בעיר העתיקה
(צילום: הרצל יוסף)

מהנדסת העיר באר־שבע, אדריכלית תמר פוריה שרביט, הוציאה צו הריסה למבנה שהוכרז "מבנה מסוכן", אולם מנגד, בעלי עסקים שהחזיקו בו נכסים, טוענים כי חוות דעת מומחים מטעמם אומרת כי ניתן לשקם את המבנה ולא להרוס אותו.
בינתיים, העירייה לא קופאת על השמרים, וממשיכה לקדם את הריסת המבנה והכנת תוכנית בניין עיר (תב"ע) חדשה. על פי התוכנית, במקום המבנה הנוכחי שייהרס, יוקם מבנה מעורב שימושים שיכלול מסחר, מגורים וגם מלונאות.
בישיבה לאישור התקציב כל הדוברים הסכימו כי מדובר "במיקום הטוב ביותר בעיר העתיקה והנחשק ביותר", ויש לזרז את התהליך לתכנונו העתידי.
בעלי עסקים אמרו השבוע כי מדובר בצעד מתבקש. "שיגיעו להסדר עם בעלי העסקים במתחם ויתחילו לקדם בהקדם כל דבר אחר", אומר בעל לחנות כלי בניין בעיר העתיקה. "הפסאז' הזה סגור לתנועה. הוא כמו ריאה שחורה בלב העיר העתיקה. צריך לזכור שסניפים של בנק הדואר שפעלו באזור הזה בעיר סגרו את פעילותם, ונפח האנשים שעברו פה הצטמצם משמעותית. העירייה חייבת לתת חיים לאזור הזה. מי שלא ממש חייב, לא מגיע לפה".
בעל עסק בשדרת האוכל הוסיף: "אפשר לחלק את המדרחוב לשני חלקים, החלק של המסעדות ששוקק חיים, והחלק העליון יותר שידע ימים טובים יותר בעבר. אני מקווה שהיוזמה הזו תצטרף לניסיונות להחיות בו את שוק הרוכלים כי אלה דברים קטנים שעוזרים מאוד לעסקים באזור".

מגעים לעסקה


יש לציין כי מבנה הקולנוע בפסאז', שנמצא בחלקו התחתון, הוא בבעלות פרטית של יזם מירושלים, ומתקיימים מגעים להגיע להסכמה עימו. במקביל, גם לעירייה יש אחוזים במתחם כמו גם לבעלי עסקים אחרים.

קראו גם:

על פי העירייה, השריפה גרמה לנזקים כבדים למבנה, ולא נותר אלא להרוס אותו. מדובר במבנה שרובו היה נטוש ומוזנח מזה שנים רבות ובו שהו לא מעט פעמים מחוסרי דיור. לא פעם התלוננו בעלי עסקים על ההזנחה, ועל כך שהמבנה לא מטופל ולא מתוחזק, כשהתוצאה היא עזובה וליקויים תברואתיים.
לאחר שהמבנה הוכרז כמסוכן, העירייה חסמה את הגישה אליו מחשש לחיי אדם. בצו ההריסה למבנה שהעירייה הוציאה, נאמר כי "לאחר בחינת המסקנות בחוות דעת של מהנדסים, מומחים בקונסטרוקציות מבנים, אשר התקבלו לעירייה מטעם בעלי נכס, לאור הנזק שנגרם לאלמנטים הקונסטרוקטיביים ולכל המערכות החיוניות, הגיעה העירייה למסקנה כי המבנה במצבו הנוכחי מהווה משום סכנה מיידית לשלום ולביטחון של המחזיקים של הציבור ולנכסים הסמוכים לו. לפיכך, החליטה העירייה להוציא עבור המבנה צו הריסה".