אם לשפוט על פי התוכניות העתידיות הנרקמות באחרונה, לפחות בתחום ענף המלונאות, הרי שבתוך השנים הקרובות עומדים להיבנות ברחבי הנגב אלפי חדרי אירוח במגוון בתי מלון ומתחמי אירוח תיירותי לסוגיו השונים.
על פי התוכניות, שרובן נחשפות כאן לראשונה, לא מדובר רק בפתרונות אירוח ואכסון לטובת שוחרי התיירות המדברית, שיעדיפו לינה בתוך אוהל באמצע המדבר עם אלף כוכבים בשמיים, אלא בבניית חדרי אירוח ברמה מלונאית משודרגת ומשופרת של ארבעה או אפילו חמישה כוכבים על פני האדמה.

באר–שבע

מלון לצד היי–טק

בעיריית באר־שבע, למשל, באמצעות מינהל ההנדסה, שוקדים על קידום ואישור תוכניות להקמת בתי מלון בעיר וגם על הרחבתם של בתי מלון ותיקים.
"מדובר ביזמים שהגישו בקשות להקמת מלונות", מציין אמנון יוסף, דובר העירייה, "מרביתם בעיר העתיקה המתחדשת. חלק מהפרויקטים להקמה אושרו ואחרים נמצאים בשלבי תכנון מתקדמים. שלושה מהם נמצאים בהליך של קבלת היתרים. מדובר במלון אשר יוקם ברחוב שלושת בני עין חרוד, מלון עירוני אשר יוקם ברחוב הרצל ומלון 'אביב' הוותיק, הממוקם ברחוב מורדי הגטאות, שם הוגשה בקשה לתוספת בנייה".
בנוסף, כך נמסר מעיריית באר־שבע, ישנם עוד מספר מלונות הנמצאים בשלב של תכנון מוקדם, כמו מלון ברחוב האבות פינת אנילביץ', מלון ברחוב הרצל ומלון נוסף ברחוב ההסתדרות פינת יאיר שטרן על מתחם בית החולים 'הדסה' ההיסטורי, שיכלול 70 חדרים, וכן את שימור חלק מבית החולים.
זאת ועוד, בבאר־שבע שוררת אופטימיות רבה לגבי עתיד המלונאות בבירת הנגב. נכון לעכשיו, מאושרות שלוש תוכניות נוספות להקמת בתי מלון בבירת הנגב. מדובר במלון בפארק ההיי־טק, שיכלול כ־300 חדרים, מלון שיוקם במתחם ברגמן בשדרות רגר, ושני מגרשים בשכונת הפארק המיועדים להקמת 400 חדרים.

דימונה

תיירות מדברית

חברת "פרומרקט" וחברת "הליקון" חברו יחדיו להקמת מוצר מלונאות ייחודי במתחם פארק ממשית כחלק מתוכנית תיירות המשלבת נופש ותרבות, מדבר ומוזיקה לקהלים חדשים, המתפרס על שטח של 42 דונם, הכולל מלון, מוזיקה וכפר נופש עם 250 חדרים.
5 צפייה בגלריה
פארק ממשית בדימונה
פארק ממשית בדימונה
פארק ממשית בדימונה
( הדמיה: "פליישר הדרי אדריכלים")

במסגרת התוכנית להקמת שכונת יוני נתניהו, הנמצאת בחלק הצפון מזרחי של העיר, הכוללת כ־1,200 יחידות דיור, מתוכנן על צלע ההר, בדומה למלון "בראשית" במצפה רמון, במסגרת תוכנית מפורטת, תא שטח של כ־30 דונם להקמת 200 חדרי אירוח ברמה מלונאית.
לדברי אבי היקלי, מנכ"ל החברה הכלכלית דימונה, "ראש העיר, בני ביטון, זיהה בעקבות משבר הקורונה את הפוטנציאל הטמון והלא מנוצל בתיירות המדברית, אשר מציעה חוויית נופש ייחודית שתסייע לקהל הישראלי לבחור חופשה בישראל. זאת בנוסף להבאת בשורה חדשה לכלכלה התיירותית בנגב, בכלל, ובדימונה, בפרט.
"כפועל יוצא מזה, מתקיים באופן קבוע מדי שנה פסטיבל המדבר בדימונה בתקופת חגי סוכות ופסח, וכן בחופשת הקיץ, המושך אליו תיירים ומשפחות ישראליות המגיעים בהמוניהם. כאשר כך הוא הדבר, אנו פועלים בשיתוף עם משרד התיירות להבאת יזמים נוספים ולפיתוח מואץ של מתחמים תיירותיים".

ערד

כפרי נופש

אלפי חדרי מלון וצימרים צפויים בערד בשנים הקרובות. הסנונית הראשונה כבר יצאה לדרך עם פתיחתו לאחרונה של מלון "רוקסן" ועם תחילת שיפוצו של מלון נוסף שהיה נטוש במשך שנים.
בתוך כך, רשת "פתאל" עומדת לבנות מלון בעיר. באחרונה גם פורסמו מכרזים לשיווק מגרשים עליהם צפויים להיבנות ארבעה בתי מלון עם 525 חדרים באזור המלונות בערד, ועוד ארבעה כפרי נופש עם 150 חדרים בגבעות המזרחיות של העיר.

5 צפייה בגלריה
כך ייראה מלון "פתאל" בערד
כך ייראה מלון "פתאל" בערד
כך ייראה מלון "פתאל" בערד
(הדמיה: פייגין אדריכלים)

בנוסף לכך, אושרה באחרונה הקמתם של מאות חדרי צימרים בשכונת "נופים" בעיר. במסגרת תכנון קרקעות לייעוד תיירותי מקדם משרד התיירות רצועת מלונות בטיילת מואב, כשבימים אלה פורסם מכרז להגשת הצעות של יזמים שמעוניינים להקים בתי מלון בעיר, כשמדובר בבניית כ־400 חדרים.
"בסך הכל", אומר ראש עיריית ערד, יאיר מעיין, "העיר תגדל לאלפי חדרי מלון בשנים הקרובות ותשים את העיר על מפת התיירות. לפני כשבועיים הגיע אלינו סמי אלקרינאווי, יזם מלונאות שחולש על אימפריית תיירות במצפה רמון ובסביבתה, כדי לבחון השקעה במלונאות בערד. ההגעה שלו לעיר והקמת מלונות חדשים תהווה בשורה משמעותית לפיתוח העיר".

רמת הנגב

נוף בראשיתי

במרחב המועצה האזורית רמת הנגב עומדת להתרחש בשנים הקרובות, לפחות על פי התוכניות, חלקן מתוכננות, חלקן כבר אושרו, הקמת פרויקטים מלונאיים.
כך, למשל, באזור פתחת ניצנה מאושרת הקמתן של 100 יחידות אירוח בכמהין, ובתכנון הקמת 100 חדרים בניצנה ו־93 חדרים בעוג'ה אל חפיר. כמו כן נמצאת בתכנון הקמתו של מיזם תיירותי בעזוז על שטח של 1,600 מ"ר.

5 צפייה בגלריה
המתחם המלונאי בעוג'ה אל חפיר ברמת הנגב
המתחם המלונאי בעוג'ה אל חפיר ברמת הנגב
המתחם המלונאי בעוג'ה אל חפיר ברמת הנגב
(הדמיה: "פרמן אדריכלים")

באזור שדה בוקר אושרה תוכנית להקמת 250 חדרי אירוח במרחב עם, והקמת מלון בן 135 חדרים במתחם "שאנטי במדבר".
באגן משאבים אושרו תוכניות להקמת 150 חדרי אירוח במשאבי שדה, 180 חדרי אירוח באשלים, ו־27 חדרי אירוח ברביבים.
בנוסף לכך, נמצא בשלב התכנון פרויקט של הקמת יחידות אכסון מלונאי מסוגים שונים על שטח של 11 אלף מ"ר סמוך לצומת הנגב, לא הרחק מקריית ההדרכה של צה"ל (עיר הבה"דים).

5 צפייה בגלריה
פרויקט מלונאי בצומת הנגב
פרויקט מלונאי בצומת הנגב
פרויקט מלונאי בצומת הנגב
(הדמיה: משרד "ארמון אדריכלים")

כמו כן מקודם על ידי משרד התיירות תכנון של ארבעה בתי מלון בדרכי הבשמים ובחניון הרועה, שיכללו 500 חדרים.

קראו גם:

"הפוטנציאל התיירותי של מדבר הר הנגב", אומר ל"מיינט באר שבע והנגב" ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, "הוא עצום ומתאים למגוון קהלי יעד. מדבר עם נוף בראשיתי עוצר נשימה, מסלולים מסומנים רבים בדרגות קושי שונות, אתגרי מורשת וארכיאולוגיה, משקים חקלאיים תיירותיים, אטרקציות מדבריות מיוחדות. האתגר הוא להנגיש את המדבר היפה שלנו לציבור הרחב. הקמת יחידות אירוח, מאתרי קמפינג ועד מלונות בוטיק, זהו צעד נכון בכיוון הנכון, שיבוא בד בבד עם הקמת עסקים משלימים בתיירות כמו הסעדה ואטרקציות".

5 צפייה בגלריה
ערן דורון
ערן דורון
ערן דורון
(צילום: מועצת רמת הנגב)

יש צפי ליישום כל התוכניות האלה?
"לצערי, תהליכי התכנון במדינת ישראל הם איטיים מאוד, ולמרות הצורך הקיים והביקוש, הקמת מתקני אירוח לוקחת שנים רבות מדי, וחבל. מינוף התיירות במרחב, מעבר לפוטנציאל הכלכלי, טומן בחובו גם פוטנציאל התיישבותי, של מקורות תעסוקה נוספים למשפחות החדשות שיבחרו לבנות את ביתן בנגב".