כן להיי־טק, לא לדירות קטנות שיפגעו במרקם השכונתי: זו גולת הכותרת של טענות התושבים מרחוב התבונה בשכונת רמות בבאר־שבע, שמתנגדים לתוכנית העירונית לבניית יחידור דיור קטנות באזור, שיהיו מיועדות להשכרה לסטודנטים ולחיילים.
2 צפייה בגלריה
רחוב התבונה בבאר שבע
רחוב התבונה בבאר שבע
רחוב התבונה בבאר שבע
(צילום: פרטי)

התושבים מנהלים מאבק מול העירייה שכולל הגשת התנגדויות וערעורים לוועדות השונות, במטרה לסכל את התוכנית לפתח את המקום.
הדיירים תוהים האם הרשות המקומית משנה כיוון, ובמקום לחזק את פארק ההיי־טק ולהפוך אותו למוביל, כפי שהצהירה, היא הופכת את המתחם לרב שימושי. עשרות דיירים הגישו התנגדויות לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אולם רובן נדחו, והתוכנית ממשיכה להתקדם למורת רוחם.
הדיירים טענו בוועדה, בעת שהגישו התנגדויות והסתייגויות: "אילו היינו יודעים על התוכנית הנוראית, לא היינו חושבים ולו לרגע להשקיע את כל כספינו וחסכונותינו ולרכוש דירה בפרויקט".
עוד הוסיפו הדיירים: "אנחנו מרגישים מרומים ונבגדים מהתוכנית ש'צצה' פתאום משום מקום ומשנה את כל אורח חיינו. מורידים לטמיון את כל חסכונותינו, פוגעים בנו נפשית. אנחנו לא ישנים ומוטרדים ביום ובלילה ממה שיהיה ואיך נשרוד את המצב. כן, אנו מאבדים אמון בהתנהלות העירייה".

250 דירות


אז מהי התוכנית המדוברת ומדוע התעורר זעמם של הדיירים? התוכנית מקדמת 250 יחידות דיור מתוך 500 יחידות קטנות בגודל של 50 מ"ר להשכרה ארוכת טווח בבניינים בני 7 קומות, ויחד עם מימושן, יוקמו גני ילדים עבור יחידות הדיור הללו.
התוכנית נמצאת בטיפול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה משנת 2017. במהלך שנת 2018 הטיפול בתוכנית הוקפא, ובשנת 2023 הוגשה התוכנית מחדש, כשהעירייה הצטרפה כמגישה.
התוכנית גובלת ברחוב בנ"צ כרמל מצפון מזרח, נתן רוזן ורצועת הרכבת מדרום, וממערב רחוב התבונה.

2 צפייה בגלריה
פארק ההיי־טק בשכונת רמות
פארק ההיי־טק בשכונת רמות
פארק ההיי־טק בשכונת רמות
(צילום: חיים הורנשטיין)

בינואר השנה, במהלך תקופת ההפקדה של התוכנית, התקבלו התנגדויות רבות שנדחו ברובן על ידי העירייה, וכך התוכנית נותרה בתוקף.
הדיירים ברחוב התבונה חוששים לעתיד המתחם, מפני שכניסה של דיירים לדירות קטנות המיועדות להשכרה, מן הסתם תשנה את צביון האזור בו מתגוררים כרגע לא מעט אנשים המועסקים בפארק ההיי־טק.
העירייה מצידה רואה בתוכנית המשך לפיתוח פארק ההיי־טק ומציינת את יתרונותיה: "הפיכת קריית המדע לאזור מעורב שימושים של תעסוקה, מסחר ומגורים, בהתאם לתוכנית הכוללנית ולרובע החדשנות של באר־שבע".
יתרון נוסף שמציינת העירייה הוא: "שימושי המגורים המוצעים מהווים שימוש משלים לשימושי התעסוקה, ויאפשרו משיכת אוכלוסייה צעירה וחזקה לפיתוח".

בעיות חנייה


בהתנגדויות שהוגשו עולה לא פעם נושא מצוקת החנייה מנה חוששים דיירי הרחוב. בעניין זה, העירייה מתכוונת לצמצם את כמות הרכבים הנכנסים לפארק ההיי־טק, ובמקביל, מתוכננת הקמת מעגל תנועה דו־נתיבי בצומת רחוב התבונה - בנ"צ כרמל, שיאפשר תנועה חופשית יותר ויתאים לתוכנית.
תשובה זו אינה מניחה את את דעתם של המתנגדים ורחוקה מלפייס אותם. הם מצירים תמונה שונה לחלוטין ליום שאחריו יוקמו באזור בניינים נוספים.
יש לציין כי סיור ברחוב התבונה אכן מגלה תמונה לפיה ישנן לא מעט בעיות חנייה הנובעות מהיעדר מקום, מצב שגורם לנהגים לא מעטים להחנות את רכביהם במקומות המסומנים באדום־לבן.
"אני לא מבינה מדוע לא מקימים בנייני דירות בצד של 'בית הלוחם' ולא ליד הבתים שלנו שרכשנו במיטב כספינו. לא בשביל זה עזבתי בית מחוץ לבאר־שבע כדי שיבנו כאן לידי דירות להשכרה. זו פשוט הטעיה של העירייה", אומרת אחת מדיירות הרחוב, והיא אינה לבד.
בוועדת תכנון ובנייה התושבים הטיחו טענות קשות כלפי עיריית באר־שבע, שכאמור דחתה את התנגדויותיהם אחת לאחת. לטענת הדיירים, "השינויים המוצעים יביאו לירידה משמעותית באיכות החיים וביכולתנו ליהנות מהמתחם כולו, כולל השטחים הפתוחים של גינון ושטח ירוק שיפחתו. הגישה אליהם תהפוך מוגבלת, כולל חסימת התצפית והנוף".
לטענתם, מדובר ביצירת יחידות דיור זעירות שאינן טיפוסיות למגורים עבור משפחות או יחידים, אלא מהוות מעין מלון או יחידות להשכרה לטווח קצר. "הדבר הזה יגרום לתחלופה מתמדת של אורחים במתחם, אי שמירת המתחם, והפיכתו בפועל לאזור מגורים ארעי", אומרים הדיירים.

מה ההשלכות?


רחוב התבונה נחשב לרחוב יוקרתי שמשך תושבים מבאר־שבע ומחוצה לה, וכל הדירות בו נמכרו לבעלים פרטיים. האוכלוסייה כוללת משפחות עם ילדים בכל הגילאים, כולל זוגות צעירים, ולא מעט אוכלוסייה מבוגרת.
בינתיים, ממשיכים הדיירים להתנגד לתוכנית ואינם מוכנים להשלים עם הפגיעה באיכות חייהם והירידה האפשרית במחירי הנכסים שבבעלותם.

קראו גם:

נציג הדיירים שהופיע בוועדה הזהיר: "האחריות על חברי הוועדה כבדה. עליכם מוטלת האחריות להמשיך את חזון הפארק, ולמרות הקשיים, להבהיר שפארק היי־טק יש רק אחד. חייבים להישאר ממוקדים במטרה, למרות כל הקשיים, להביא לכאן את חברות ההיי־טק המובילות בעולם ולייצר כאן סביבה תומכת לחברות הזנק. זה לא שינוי קטן, שינוי סוג הבניינים יהיה בכיה לדורות, וזה על הכתפיים שלכם".
מעיריית באר־שבע נמסר בתגובה: "במסגרת התוכנית להרחבת פארק ההיי־טק יוגדלו הזכויות לשימושים של תעשייה עתירת ידע ומסחר, יתווספו זכויות לבנייה למגורים בהתאם לתוכנית המיתאר המאושרת של באר־שבע, ויוקצו שטחים מבונים לצרכי ציבור. לצד תוספת הזכויות, נקבעו עקרונות לתוכנית הבינוי, כאשר המטרה היא ליצור בינוי סביב ריאה ירוקה, יצירת רצף הליכתי ללא רכבים ויצירת קומת קרקע פעילה עם דופן מסחרית".
בעירייה מציינים כי "במהלך הפקדת התוכנית נערך שיח פתוח עם התושבים, נשמעו ונבחנו טענותיהם על ידי הגורמים המקצועיים הרלוונטיים והוועדה המקומית. נמצא שהתוכנית שאושרה משפרת את התוכנית הקיימת, הופכת את רחוב החדשנות לרחוב משולב מוטה הולכי רגל, ומאפשרת יצירת מרחב משמעותי לטובת הולכי הרגל. בנוסף, מקדמת התוכנית הקמת מבני חנייה בשולי פארק ההיי־טק על מנת לצמצם את כמות הרכבים הנכנסים אל הפארק, ומבטלת חלק ממבני החנייה המתוכננים לטובת מרחב נוף איכותי".
עוד אומרים בעירייה: "אנו סבורים כי התוכנית מציעה מרחב עירוני איכותי שיעודד ויאפשר לחברות בינלאומיות רבות נוספות למקם את משרדיהן בפארק ההיי־טק, וכן תהווה התוכנית פלטפורמה לפתיחת עסקי מסחר ובתי קפה במקום. שימושים אלה יתרמו רבות למיצוב השכונה כאחת השכונות המובילות והחדשניות בבאר־שבע, ואף יעלו את שווי הנכסים בה".