עסקה למכירת דירה בבאר שבע בוטלה בהוראת בית המשפט לאחר שהתברר כי בעל הדירה לוקה בהפרעה נפשית כרונית והוא חתם על העסקה מבלי שהיה מודע למשמעות חתימתו.
1 צפייה בגלריה
מכירת דירה, מסירת מפתחות. צילום: שאטרסטוק
מכירת דירה, מסירת מפתחות. צילום: שאטרסטוק
מכירת דירה, מסירת מפתחות. צילום: שאטרסטוק
בעל הדירה (65), תושב באר שבע, סובל מאז היותו נער כבן 17 מהפרעות נפשיות ועבר מאז אשפוזים רבים במרכז לבריאות הנפש בעיר, חלקם בכפייה, חלקם בהסכמה.
לפני יותר מחמש שנים נחתם הסכם בינו לבין אדם אחר בדבר מכירת דירתו, בה הוא מתגורר עם רעייתו מזה למעלה מ־40 שנה, תמורת 800 אלף שקל. על הדירה היתה רשומה הערת אזהרה לטובת עיריית באר שבע בגין חוב של 104 אלף שקל, והוסכם בין הצדדים כי המוכר, קרי בעל הדירה, יסלק את הערת החוב תוך 120 יום.
במעמד חתימת ההסכם הפקיד רוכש הדירה את התשלום הראשון מבין השניים שהוסכם עליהם בסך 150 אלף שקל ודאג לרשום לטובתו הערת אזהרה בטאבו, אך למרות שחלפו מאז חמש שנים, לא נמסרה הדירה לקונה והתשלום השני בסך 650 אלף שקל לא שולם.
לאור זאת, הגיש לפני שלוש שנים רוכש הדירה תביעה בבית משפט השלום בבאר שבע נגד בעל הדירה במסגרתה הוא תבע את מימוש ההסכם ביניהם בדבר מכירת הדירה ואת קיום כל הוראות ההסכם ככתבם וכלשונם.
בכתב ההגנה לא הכחיש בעל הדירה כי חתם על הסכם המכר. עם זאת, הוא טען כי מצבו הרפואי, הנפשי והמנטלי אינו מאפשר לו לחתום או להסכים, שכן הוא עושה מהלכים חסרי אחריות. עוד טען בעל הדירה כי כאשר ראה כי הוא מאבד את קורת ביתו, או אז החמיר מצבו עד כדי אשפוזו במחלקה סגורה במרכז לבריאות הנפש בבאר שבע.
בעל הדירה גם הוסיף וטען כי מלכתחילה לא רצה במכירת הדירה, וכי הוא חתם תחת השפעה של הסובבים אותו ובהשפעת תרופות.
בסופו של דבר החליטה באחרונה שופטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, גאולה לוין, לקבל את טענת בעל הדירה שנתבע על ידי מי שביקש לרכוש את דירתו, כי החוזה בין הצדדים מבוטל. עוד החליטה השופטת בפסק הדין כי התביעה לאכיפת ההסכם נדחית.
בפסק הדין גם נקבע כי בעל הדירה ישיב לתובע את 150 אלף השקל ששולמו במסגרת התשלום הראשון, ומנגד, ישלם התובע לנתבע הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסכום של 30 אלף שקל.