העיר הגדולה היחידה בישראל שחוותה השנה ירידה במספר העסקים היא באר שבע. כך עולה מנתוני דרוג חברת 'דן אנד ברדסטריט ישראל', שפורסם היום לקראת הבחירות ברשויות המקומיות. במסגרת הסקירה, שמיפתה את מצב העסקים בישראל נבדק אחוז הגידול בפתיחת עסקים בערים השונות במהלך שנת 2018 ועל פי נתוני הסקירה עולה כי מבין תשע הערים הגדולות בארץ, ערים שאוכלוסייתן מונה יותר מ- 200 אלף תושבים, בירת הנגב מדורגת במקום האחרון, דרוג זהה למיקומה של העיר אשתקד.
1 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ'. גידול שלילי בכמות העסקים בבאר שבע. צילום: הרצל יוסף
רוביק דנילוביץ'. גידול שלילי בכמות העסקים בבאר שבע. צילום: הרצל יוסף
רוביק דנילוביץ'. גידול שלילי בכמות העסקים בבאר שבע. צילום: הרצל יוסף
נתוני הדרוג מצביעים על כך, שבמהלך מחצית השנה האחרונה נסגרו בבאר שבע יותר עסקים מאשר נפתחו. על פי הנתונים, בתקופה הנסקרת עמד שיעור פתיחת עסקים חדשים בבירת הנגב על 7.1 אחוזים מכלל העסקים בעיר, אך מנגד עמד שיעור סגירת העסקים בעיר על 8.7 אחוזים, כך שמדובר בגידול שלילי של 1.6 אחוז.
עורכי המחקר מצביעים על כך, שהתפתחות העסקים הנמוכה והשלילית בעיר יש לה השפעה לא רק על העסקים עצמם כי אם גם מספר מקומות העבודה.
"ניתן לאמוד את תיפקודם של ראש הרשויות המקומיות לפי התפתחות העסקים בעיר", מציין צח ברקי, סמנכ"ל בכיר ומנהל אגף כלכלה, מידע ומחקר ב'דן אנד ברדסטריט', "כמו למשל אחוז הגידול נטו בכמות העסקים. תפקידה של הרשות המקומית בהקשר הזה הוא מכריע, היות והיא זו שיכולה להשפיע על התפתחות העיר, על מיתוגה, על משיכת אוכלוסייה חזקה, על רמת השירותים העירוניים, על תמהיל בניה נכון ועל הגדלת מקומות התעסוקה בעיר".
את הדרוג מובילות ירושלים, פתח תקוה ותל אביב שנחשבות לערים הטובות ביותר בארץ בעסקים.