נפרדנו כך: הלדר לופס לא ימשיך בעונה הבאה בהפועל באר־שבע. יש אפילו סיכוי קטן שהפרידה מהמגן השמאלי המצוין תתרחש עוד לפני סיום העונה, ולופס ימריא לפורטוגל בימים הקרובים אם המועדון יגיע איתו להבנות.
4 צפייה בגלריה
הלדר לופס
הלדר לופס
הלדר לופס
(צילום: הרצל יוסף)

מצד אחד, להפועל באר־שבע יש לא מעט משימות בליגה ובגביע המדינה, ולופס שחקן חשוב מאוד בהרכב. מצד שני, אם לופס יועמד בפני ועדת המשמעת של ההתאחדות ויספוג עונש בעקבות ההרחקה שלו מהמשחק נגד בני ריינה, במועדון ישקלו לקדם את סיום הקשר בין הצדדים.
זה לא סוד שבהפועל באר־שבע, במסגרת המחשבות על תכנון ובניית הסגל לעונה הבאה, יש והיתה התלבטות גדולה מאוד האם להאריך בשנה נוספת את החוזה של המגן השמאלי.
בואו נדבר רגע על מספרים. ללופס יש עונה מצוינת אם מסתכלים על התרומה ההתקפית שלו לקבוצה: 6 שערים (חמישה בליגה) וארבעה בישולים הם נתונים שלא הרבה מגנים בעולם יכולים להתגאות בהם בשלב זה של העונה.
מצד שני, לופס כבר בן 35 ולא בטוח שיוכל לשמור על אותה יכולת גם בעונה הבאה. הבעיה הגדולה עם לופס היא שיש לו פתיל קצר: הוא "מתחמם" מהר, נוטה להיכנס לעימותים עם שחקני הקבוצות האחרות, ומתקשה לשמור מרחק מהשופטים במקרים של שריקות שנויות במחלוקת. לופס כבר צבר העונה תשעה כרטיסים צהובים, ואלה נתונים שלא בדיוק עומדים לזכותו.
צריך לומר את האמת: גם לופס לא היה סגור על זה שהוא ימשיך לשחק בישראל. הריחוק ממשפחתו שנמצאת בפורטוגל עשוי בהחלט לגרום לו לחשוב על עתידו, ואולי לחפש קבוצה נוחה במולדתו בה הוא יכול לסיים את הקריירה בנוחות יחסית.
קצת עצוב לומר את זה כי לופס הוא שחקן מוערך מאוד בסך הכל, אבל אולי הכרטיס האדום שספג יאפשר לשני הצדדים לרדת מהעץ ולסיים את ההתקשרות, רק חבל שזו הדרך.
החלטת המועדון לוותר על שירותיו של לופס בעונה הבאה היא במקום מסוים חוכמת הבדיעבד. אוהדים רבים ראו לאורך דקות ארוכות את מה שאנשי צוות רבים לא ראו לקראת סיום המשחק מול ריינה: כולם יודעים שלופס שחקן עם פתיל קצר, כולם רואים שהוא "חם" ומחפש עימותים עם שחקני היריבה או עם השופטים, אבל אף אחד מבעלי התפקידים בצוות הטכני, ויש לא מעט כאלה, לא לקח יוזמה להיכנס עם השריקה לסיום לכר הדשא, לתפוס את לופס ביד ולהרחיק אותו מהאזור גם בכוח.
גורמים במועדון סיפרו לאחר האירוע שקיים בקבוצה "נוהל משמרת צמודה". כשמזהים שחקן חם עם דופק גבוה בסיום משחק נצמדים אליו לפני שהוא גורם לנזק. לדברי אותם גורמים, ההתנהלות של לופס לא זוהתה כסיכון.
המאמן אליניב ברדה דוגל בשיטה בה המשחק הבא הוא הכי חשוב ולא צריך לעשות חשבון באשר לזהות היריבה. עם זאת, היה מי שבקבוצה שחשב שהיה עדיף לתת ללופס מנוחה במשחק מול ריינה כדי לא לסכן את השתתפותו במשחק הבא מול מכבי תל־אביב.
"אם הוא היה מוחלף אפילו במחצית כדי שלא יספוג כרטיס צהוב שיביא בהמשך להרחקה הדברים היו נראים אחרת מבחינת לופס", אמר אותו גורם.
אבל במועדון לא זיהו את הסימנים בזמן, לופס הורחק ועשוי לספוג עונש הרחקה ארוך, ובכל מקרה כל האירוע הוביל את ראשי המועדון להחלטה לסיים את הרומן עם הפורטוגלי.

תלויים בגורדנה


בואו נודה לרגע על האמת: לופס הוא ממש לא הבעיה של הפועל באר־שבע.
מאז התיקו הביתי מול מכבי פתח־תקווה שסיים את רצף הניצחונות של האדומים, עברו כבר תשעה משחקים: שבעה בליגה ושניים בגביע המדינה, בהם הקבוצה לא מצליחה להרים את היכולת שלה, ונראתה לא טוב בחלקים מאוד גדולים במשחקים.
נכון, בתוך הסדרה הזאת היו לקבוצה שני משחקים חשובים מאוד של ה'מאני טיים' מול הפועל חיפה בליגה ומול הפועל פתח תקווה בגביע והיא יצאה מהם עם ניצחונות, אבל היכולת עדיין היתה לא מספיק טובה.
התפיסה במועדון כרגע היא שזכייה בגביע המדינה והבטחת מקום באירופה ייחשבו להישג יוצא מן הכלל. לפני תחילת העונה אולי היו ציפיות שהקבוצה תתמודד על האליפות, אבל מבט על הסגל של באר־שבע בהשוואה לשתי הקבוצות המוליכות בטבלה היה צריך להחזיר את כל השאיפות האלה לארון.
אליניב ברדה מוציא כרגע מים מהסלע כי רמת הקבוצה, ככלל, והשחקנים, בפרט, היא בינונית, ולא מעבר לכך. מי שרצה דוגמא טובה לכך קיבל אותה במשחק מול בני ריינה.

4 צפייה בגלריה
ברדה אתמול בנתניה. מאמין שיכול להוציא את הקבוצה מהמצב הגרוע
ברדה אתמול בנתניה. מאמין שיכול להוציא את הקבוצה מהמצב הגרוע
אליניב ברדה
(צילום: יאיר שגיא)

זה לא סוד שמיגל ויטור ורועי גורדנה הם שני השחקנים הכי חשובים של הפועל באר־שבע. כששניהם לא משחקים במשחק אחד, זה פשוט יותר מדי. באר־שבע יותר אפורה ומתקשה להציג כדורגל טוב לאורך זמן. כשאין לך את ההבלחות בהתקפה של רותם חטואל, כנראה שאי אפשר לצפות ליותר מדי.
"עם החיסור של מיגל ויטור עוד אפשר להסתדר", אומרים גורמים בקבוצה, "יש את איתן טיבי, את מריאנו בריירו ואת איאד אבו עביד שמחכה הרבה זמן על הספסל שיכולים להחליף אותו. לא אידיאלי, אבל בהחלט פתרון. לעומת זאת, כשגורדנה לא על המגרש, אנחנו מתקשים לפתח ולייצר מהלכי התקפה. זה אבסורד עד כמה הקבוצה תלויה בשחקן אחד".

4 צפייה בגלריה
רועי גורדנה
רועי גורדנה
רועי גורדנה
(צילום: דניאל כהן)

גורמים במועדון סבורים כי הבעיה הכי גדולה כרגע בקבוצה היא שאף אחד משחקני הקו הקדמי לא נמצא בפורמה טובה. אם בעבר הקבוצה נהנתה משערים של רותם חטואל או של אנטוני ספר, גם אלה הלכו ונעלמו באחרונה.
אליניב ברדה מנסה בשבועות האחרונים למצוא את הרביעייה הכי טובה שהוא יכול להרכיב מבחינה התקפית, אבל עדיין לא הצליח למצוא אותה. במשחק מול ריינה הוא ביצע בשלוש מתוך ארבע משבצות בהתקפה שינויים ללא הצלחה. רותם חטואל, דיינר קיניונס ואלון תורג'מן, שקיבלו הזדמנות בהרכב, לא סיפקו את הסחורה.
ההצבה של שי אליאס לצידו של עדן שמיר לא מצליחה כבר מספר משחקים. גורמים במועדון הפתיעו השבוע ואמרו: "היחיד שבהיבט של טכניקה והנעת כדור יכול להחליף את גורדנה הוא אימראן עומאר, אבל בחודש של הרמאדן אי אפשר היה לקבל ממנו תוצרת מלאה".
לגבי עומאר, בהפועל באר־שבע נוטים לסיים את ההתקשרות מול הקשר בסיום העונה. לשחקן יש חוזה במועדון לעונה הבאה,
אבל מבחינה מקצועית הוא לא סיפק את הסחורה, ובישול אחד על תקופה של עשרות משחקים הוא לא נתון מספק שניתן להמשיך איתו לעונה הבאה. במועדון העריכו שלא תתעורר בעיה לסיים את החוזה עם עומאר בסיום העונה הנוכחית.

דילמת אליאסי


שחקן נוסף שהוא אחד מסימני התקופה הלא טובה שעוברת על הקבוצה הוא השוער ניב אליאסי.
השבוע שבין סיום המשחק מול ריינה לאירוח המשחק מול מכבי תל־אביב ביום שני בטרנר עמד בין היתר בסימן דילמת אליאסי.

4 צפייה בגלריה
אליאסי. הפציעה שלו מעוררת דאגה בקבוצה
אליאסי. הפציעה שלו מעוררת דאגה בקבוצה
אליאסי
(צילום: דניאל כהן)

בדומה למשחק מול הפועל חיפה, גם בהפסד מול ריינה, אליאסי היה אשם במאה אחוז בשער שהקבוצה ספגה.
לפני ריינה בליגה, באר־שבע שיחקה בחוץ נגד הפועל פתח־תקווה ואופיר מרציאנו קיבל הזדמנות לשחק. מרציאנו היה בסך הכל בסדר גמור ורשם הצלה אחת מצוינת, אבל אליניב ברדה, בשיתוף עם מאמן השוערים, החליט לשמור על ההיררכיה הקיימת בין השוערים והחזיר לאליאסי את המקום בהרכב במשחק הליגה.
לאחר הטעות הנוספת שביצע אליאסי, בבאר־שבע עשויים לשקול אם לפתוח עם מרציאנו במשחק נגד מכבי.
אנשי מקצוע סבורים כי הטעויות האחרונות של אליאסי נובעות בין היתר בגלל הרצון שלו להוכיח את עצמו על רקע הארכת החוזה שלו והסופרלטיבים שהורעפו עליו מתחילת העונה.
"אני מסתכל בעיקר על שפת הגוף של ניב אליאסי ולא רק על השערים האחרונים שהוא ספג", אומר השבוע מאמן השוערים הוותיק, גיורא אנטמן. "ראינו את זה גם במשחקים של הנבחרת הצעירה. שפת הגוף שלו משדרת לחץ, ואם הייתי מאמן השוערים של באר־שבע, הייתי ממליץ לברדה לתת למרציאנו לשחק במשחק מול ריינה. אליאסי לחוץ כי הוא מצוי בסיטואציה בה הוא רוצה להראות שלכל הקרדיט שניתן לו במועדון יש בסיס, והמחויבות הזו גורמת לו ללחץ לא טוב. צריך לעשות איתו עבודה מנטלית כי מבחינה מקצועית הוא שוער מצוין".
"במקרים כאלה", מוסיף אנטמן, "ולא ממקום של עונש אלא ממקום של להוריד לחץ ולתת לאליאסי אוויר, כן הייתי שוקל לתת למרציאנו לשחק. אם אליאסי יישב כמה משחקים על הספסל, זה לא יפגע בו. להיפך, זה יעזור לו להירגע ולחזור לעצמו".

קראו גם:

בדרך לגביע


לסיום, הצד האופטימי: הפועל באר־שבע העפילה בשבוע שעבר בפעם השלישית בחמש השנים האחרונות לחצי גמר גביע המדינה. בהגרלת המשחקים נקבע שבאר־שבע תפגוש את מכבי נתניה, שהיתה חתומה על סנסציה אדירה בשלב רבע הגמר עם ניצחון אדיר בחוץ בעשרה שחקנים על מכבי חיפה.
בסוף השבוע שעבר ניסו בהתאחדות להחזיר עטרה ליושנה והציעו לקיים הצגה כפולה בערב חצאי הגמר, אבל לצורך העניין היה צריך הסכמה של הקבוצות.
בהפועל באר־שבע העבירו את המסר הבא להתאחדות: "לא מעניין אותנו אם יהיה מדובר בהצגה כפולה או לא, התנאי הוא שנקבל 12 אלף כרטיסים כמספר המנויים של הקבוצה".
בהתאחדות לכדורגל לא היו יכולים לעמוד בתנאי הזה. בקופה יש 23 אלף כרטיסים שצריך לחלק בין ארבע קבוצות, מאחר וישנה גם כמות בלתי מבוטלת של כרטיסים שההתאחדות שומרת לעצמה, מה שהוביל לתוכנית המקורית.
באר־שבע תשחק נגד נתניה ב־24 לאפריל ובמועדון מקווים שההתאחדות תעביר להם בהתאם לביקוש כמות גדולה יותר של כרטיסים.