ירידה בשיעור של יותר מ־60 אחוז בהתחלות הבנייה בבאר־שבע בשנה האחרונה. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו בשבוע שעבר באשר להתחלות הבנייה בחודשים יולי 2019 עד יוני 2020.
על פי נתוני הלמ"ס, בין החודשים יולי 2018 לחודש יוני 2019 התחילה בבירת הנגב בנייתן של 2,768 דירות, כאשר בין החודשים יולי 2019 לחודש יוני 2020 החלה בנייתן של 1,082 דירות בלבד. משמעות הנתונים היא ירידה של 61 אחוז בהתחלות הבנייה בבאר־שבע בשנה החולפת.
1 צפייה בגלריה
 התניות תכנון ובניה בתחומי תשתיות ותחבורה
 התניות תכנון ובניה בתחומי תשתיות ותחבורה
בניה
(צילום המחשה: עידו ארז)
קראו גם:
מנגד, כך על פי נתוני הלמ"ס, רשמה נתיבות עלייה של 50 אחוז בהתחלות הבנייה בתקופה הנסקרת בדו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתונים מצביעים על כך שבין החודשים יולי 2018 ליוני 2019, נרשמו בנתיבות 988 התחלות בנייה, ובתקופה המקבילה שנה לאחר מכן זינק מספר התחלות הבנייה ל־1,485, עלייה של 50 אחוז.
אלי אביסרור: "הנתונים משקפים את הסגר הקודם בחודשים מרץ־אפריל האחרונים, וכיום אנחנו לקראת סגר נוסף שעלול להשפיע לרעה גם על התחלות הבנייה
בתגובה לנתונים אמר ל"ידיעות הנגב" יו"ר ארגון הקבלנים בנגב וממלא מקום נשיא התאחדות בוני הארץ, אלי אביסרור, כי "בבאר־שבע אנחנו חווים ירידה משמעותית בהתחלות בנייה. אסור לתת למגמה הזו להמשיך. יזמים וקבלנים רבים זכו במאות יחידות דיור לבנייה וכשהם מגיעים אל מחלקות ההנדסה ואל ועדות התכנון והבנייה, הם עומדים מול שוקת שבורה. לא ייתכן שהיתרי בנייה מתקבלים אחרי שנתיים מיום הבקשה. עד לפני חמש שנים היתרי בנייה היו מתקבלים אחרי שלושה עד ארבעה חודשים והיום זה לוקח שנתיים. מדובר בעיכוב משמעותי שמעמיס מאוד על היזמים שמטורטרים הלוך ושוב עד קבלת ההיתר. אם רוצים להמשיך וליישב את הנגב, המערכת הבירוקרטית חייבת להתייעל כדי לאפשר היתרי בנייה בזמן".
בארגון הקבלנים בנגב הביעו השבוע דאגה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וחשש מהמגמה המתמשכת של אי ודאות, בייחוד לקראת הסגר הנוסף המתוכנן לתקופה הקרובה.
"הנתונים הנוכחיים", ציין אביסרור, "משקפים את הסגר הקודם בחודשים מרץ־אפריל האחרונים, וכיום אנחנו לקראת סגר נוסף שעלול להשפיע לרעה גם על התחלות הבנייה ברבעונים הבאים. בנוסף, עדיין לא התקבלו הנחיות ברורות מה אמור לקרות עם העובדים הפלסטינאים, כך שייתכן שיהיה מצב בו יהיה אישור לפתוח את אתרי הבנייה, אך לא יהיו עובדים, אם לא יאפשרו לעובדי הבנייה הפלסטינאים להיכנס לישראל ולעבוד. חייבים לזרז את תהליכי קבלת ההחלטות ולא לקבל כל החלטה ברגע האחרון".
לעדכונים נוספים היכנסו לחדשות באר שבע