בימים האחרונים חברת הכנסת הטרייה יסמין סאקס פרידמן מבאר־שבע מצאה עצמה במרכזה של סערה. האישה שהחליטה להקדיש את פעילותה הציבורית לזכויות בעלי חיים ולדיור ציבורי בר־השגה, ספגה חיצי ביקורת כמעט מכל כיוון.
3 צפייה בגלריה
ח"כ יסמין סאקס פרידמן בחצר ביתה. פועלת שנים למען בעלי חיים
ח"כ יסמין סאקס פרידמן בחצר ביתה. פועלת שנים למען בעלי חיים
ח"כ יסמין סאקס פרידמן בחצר ביתה. פועלת שנים למען בעלי חיים
(הרצל יוסף)
אנשי ציבור תקפו אותה, באמצעי התקשורת מתחו עליה ביקורת, וברשתות החברתיות הגולשים המטירו עליה כינויי גנאי - הכל כי יזמה הקצאת 12 מיליון שקל מהכספים הקואליציוניים של סיעתה לעיקור וסירוס חתולים. "יחלקו את הכסף לחתולים עצמם?", "כסף לחיילים אין, לחתולים יש", "הבאים בתור - חזירי רחוב?", היו מקצת התגובות.
"זה נורא פופוליסטי", אומרת השבוע ח"כ יסמין סאקס פרידמן בראיון ל"מיינט באר שבע והנגב" שהתקיים בביתה בבאר־שבע, "היה לי קשה לשמוע ביקורת מאנשים שאני מכירה ושהם מכירים אותי, והיו כאלה מהעיר שמכירים אותי שנים ושיודעים שמעבר לבעלי חיים, יש דברים אחרים שחשובים לי, כי שאר הביקורת, עם כל הכבוד, היא ממש לא עניינית".
הופתעת מעוצמת הביקורות?
"כמעט שמונה שנים כחברת מועצת עיריית באר־שבע הכינו אותי לזה, כי גם מועצת העירייה לא הייתה חפה מטענות ומביקורת, אבל הביקורת עכשיו היא הרבה יותר קשה, הרבה יותר אכזרית. היא אישית וברובה לא עניינית. אם זו ביקורת עניינית - אין לי בעיה, אני מקבלת הכל, אבל כשהיא לא עניינית, כשמישהו קורא לך 'אפס' או מקלל, אז זה מעליב אותי".

בעין הסערה

ואולם, החלק הקשה ביותר עבור סאקס פרידמן בכל הסערה שהתעוררה סביבה, היה שבנה בר, נער בן 16.5 הלומד בכיתה י"א, היה עד לביקורת. "מאוד קשה לי עם זה שהבן שלי רואה את זה", היא משתפת בגילוי לב. "זה מה שקשה לי, כי לו הרבה יותר קשה להתמודד עם הביקורת על אמא שלו. הוא ילד, הוא צעיר, קשה לו לראות שקוטלים את אמא שלו, בטח כשהוא זה שנמצא איתי מגיל אפס בכל הפעילויות החברתיות.
קראו עוד>>>>
"הילד הזה הגיע לחלץ חתולים וכלבים מגיל שנתיים. בגיל ארבע הוא כבר צבע בתים וסחב ארגזים. הוא חונך ככה והוא ראה מה אמא שלו עושה, אז יותר קשה לי בשבילו".
היו לך הרהורים למה את צריכה את זה?
"לא, לא הייתה לי מחשבה כזאת, אני מבינה שלפעמים המחיר הוא לא נעים, אבל מצד שני, מספיקה הצלחה אחת שתגרום לך להבין שהכל שווה את זה.
"אתן דוגמה, במהלך הדיונים על שכירות מוסדית הצלחנו לשנות, אני ועוד כמה ח"כים שאיתי בוועדה, ששכירות מוסדית תהיה אך ורק לפי קריטריונים מסוימים, כלומר, לא כל אחד יבוא ויקבל הנחה מהמדינה בשכירות ארוכת טווח, אלא באמת מי שזקוק. אז זה בזכותנו, וזו רק דוגמה קטנה".
מי שנזעק לעזרתה ותמך בח"כ יסמין סאקס פרידמן הוא שר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, שפרסם פוסט שכותרתו "על חתולים ואנשים" וכך כתב: "12 מיליון שקל מתקציב המדינה הוקצו לטיפול בבעלי חיים, בעיקר בחתולי רחוב. מי שיזמה את זה היא חברת הכנסת יסמין סאקס פרידמן מיש עתיד. הרשת מיד התמלאה לעג ורעל על 'ממשלה שדואגת לחתולים', אז החלטתי גם להגיד משהו על הכסף הזה: זה מעט מדי.
3 צפייה בגלריה
יסמין סאקס פרידמן והחתול שלה. קבלת פנים צוננת
יסמין סאקס פרידמן והחתול שלה. קבלת פנים צוננת
יסמין סאקס פרידמן והחתול שלה. קבלת פנים צוננת
(הרצל יוסף)
"12 מיליון שקל זה פחות מ־0.003 אחוז מתקציב המדינה. זה כל מה שהצלחנו הפעם להקציב לטיפול בבעלי חיים. כל מי שאוהב בעלי חיים יודע שזה לא מספיק. טיפול בחתולי רחוב, למשל, הוא משמעותי גם לבני אדם. לזיהום הסביבה, למניעת התפשטות של עכברים ועכברושים,
"ליצירה של מרחב אורבני נקי וידידותי. אז הכי קל לצחוק, והכי קל לזלזל, אבל קשה להקדיש את החיים למשהו. יסמין הקדישה את רוב חייה לבעלי חיים, למניעת התעללות בהם, למניעת סבל. כל מי שחושב שזה מצחיק, רק מוכיח את העיקרון העתיק שמי ששונא בעלי חיים שונא גם אנשים".

נהנית מכל רגע

קבלת הפנים מצד הכלבים, ובעיקר מצד החתול של סאקס פרידמן בביתה בבאר־שבע, הייתה די צוננת. "החתול לא מכיר אתכם, אז הוא מבוהל ומתגונן", צוחקת סאקס פרידמן.
ואולם, ככל שהזמן עבר, נראה שהחתול הרגיש בטוח יותר, ולבסוף הוא אף נאות להצטלם עם סאקס פרידמן, "תמהרו, כי הוא מסוגל לברוח", היא מפצירה בנו.
מאז ילדותה סאקס פרידמן, ילידת באר־שבע, מנסה לסייע ככל יכולתה לבעלי חיים, לאנשים מיעוטי יכולת ולכל מי שמזלו לא שפר עליו. בשנת 2013 נבחרה לראשונה למועצת העירייה מטעם רשימת "אור" שבראשה עמד חבר האופוזיציה כיום, משה ינאי.
בשנת 2018 עשתה היסטוריה בעיר כשהקימה את סיעת "קהילה" והייתה לאישה הראשונה שעומדת בראש סיעה מכהנת בעירייה. בשנותיה במועצת העירייה עמדה סאקס פרידמן בראש הוועדה לאיכות הסביבה, קידמה את הקמת המרפאה העירונית הראשונה בישראל לחיות רחוב, הובילה מאבק להשבת 53 דירות מהחזקת אוניברסיטת בן גוריון לדיירי הדיור הציבורי, יזמה את הקמת המקרר החברתי בשכונות, ועוד.
על פעילותה הפרלמנטרית: "הייתי מאוד מכוונת מוניציפאלית, אני מאוד פטריוטית לעיר ולנגב, זה היה המסלול שלי ומאוד כיוונתי אליו. להיות חברת כנסת היה משהו רחוק, כשאני אהיה גדולה. אני בהחלט מרגישה לפעמים בחלום"
סאקס פרידמן נשואה לשרון ואמא לבן, יש לה תואר ראשון במינהל ציבורי מהאוניברסיטה הפתוחה והיא בוגרת מכון מנדל למנהיגות בנגב.
את דרכה במפלגת יש עתיד החלה עם הקמתה. בבחירות לכנסת ה־24 הוצבה במקום ה־19 ברשימה אבל תחילה לא נכנסה לכנסת כי הרשימה זכתה ב־17 מושבים בלבד.
"ואולם, כשיש עתיד הצטרפה לממשלה וח"כ אורנה ברביבאי מונתה לשרה ובעקבות כך התפטרה מהכנסת במסגרת החוק הנורווגי, סאקס פרידמן הושבעה בחודש יוני שעבר לחברת כנסת מן המניין. ומאז, כמו שהיא מתארת, "החיים השתנו מהקצה אל הקצה".
את יכולה להסביר?
"חשוב לא לשכוח ששנה קודם לכן הייתי למעשה בחל"ת. הייתי בבית, ואז היו בחירות, וכמובן שהייתי בלוח זמנים מאוד אינטנסיבי. הסתיימו הבחירות, ואז שוב פעם נכנסנו לאיזושהי רגיעה, וחיכינו לראות מה יקרה, ואז ביום אחד חיי התהפכו מהקצה אל הקצה.
"נסיעות, שעות עמוסות, מעט מאוד שינה, אחריות והמון למידה. כמויות של חומרים שאני צריכה ללמוד בשבוע, אבל אני נהנית מכל רגע".
ציפית שהעבודה תהיה אינטנסיבית כל כך?
"האמת שלא ידעתי למה לצפות, זה לא משהו שחשבתי עליו - איך תיראה העבודה בכנסת. לא ידעתי אם זה יקרה או לא יקרה, לא היה זמן לחשוב, פתאום הממשלה קמה ואחרי שעתיים התקשרו אליי לומר 'בתוך 48 שעות את מושבעת' והדבר הראשון שיצא לי מהפה זה 'אין לי מגהץ'.
"הייתי בשוק, ואני צריכה בגדים מותאמים לתפקיד ואפילו מגהץ אין לי בבית. אז זה הדבר הראשון שיצא לי מהפה, עד היום צוחקים עליי על זה".
עברו כחמישה חודשים מאז הושבעת. איך נראית כהונתך בכנסת עד כה?
"זאת ממש רכבת הרים של רגשות מבחינתי. כי מצד אחד, זה מאוד משמעותי, פתאום את יושבת במקומות שלא חלמתי שאי פעם אגיע אליהם, ויש לך השפעה, ויש לך יכולת לומר את דעתך וזה מדהים. ומצד שני, את נאלצת להתמודד עם אחריות ועם ביקורת קשה כי אף פעם אי אפשר לרצות את כולם.
"אני מתמודדת עם חשיפה לדברים מאוד כואבים שחשבתי שאני מורגלת אליהם כי אני עוסקת מרבית חיי הבוגרים בנושאים שהם לא קלים, והיום בוועדות אני נתקלת בהמון עדויות של נשים נפגעות מינית, מצב הזנות וסחר הנשים בארץ, מצב על ילדים פגועים.
"אני יוצאת עם מועקה מאוד גדולה, אבל עם כל הקושי, אנחנו צריכים להבין מה אנחנו עושים כדי לתקן".

תפוח אדמה לוהט

למרות שעות העבודה הארוכות, הביקורת שהיא סופגת והנושאים הלא פשוטים שהיא עוסקת בהם, עבור סאקס פרידמן העבודה בכנסת היא הגשמת חלום, אף שהיא מגלה שבעבר היה לה חלום קצת מקומי יותר.
"החלום שלי היה להיות סגנית ראש העירייה", היא מספרת. "הייתי מאוד מכוונת מוניציפאלית, אני מאוד פטריוטית לעיר ולנגב, זה היה המסלול שלי ומאוד כיוונתי אליו. להיות חברת כנסת היה משהו רחוק, כשאני אהיה גדולה.
"אני בהחלט מרגישה לפעמים בחלום. זה קרה לי בגיבושון שהיה ביום שישי שעבר (גיבושון הקואליציה שהיה בשבוע שעבר לפני ההצבעה על התקציב - י.ל.). אני יושבת שם עם בעלי, יושבים ושותים קולה זירו, וסביבנו שר האוצר, ראש הממשלה וחברי כנסת שראיתי אותם בטלוויזיה, ואני אומרת - מה אני עושה פה? איך הגעתי לכאן?".
מה את חושבת על הקואליציה השברירית שהקמתם?
"בתוך הכנסת את קצת מנותקת מהחדשות היומיומיות, אבל אני ערה לביקורת הזאת. אני חושבת שזה בסדר שרע"מ היא חלק מהממשלה, מדובר בכ־20 אחוז מהאוכלוסייה שאם לא נטפל בה, זה יתפוצץ לנו בפרצוף.
"לא ייתכן שילד בכיתה י"ב שגדל באחד היישובים הערבים לא יודע עברית. כלומר יש נושאים שדורשים טיפול, וכמובן כל הנושא של הביטחון והאלימות בחברה הערבית. יש עכשיו תוכנית חירום מצוינת של ח"כ יואב סגלוביץ'. בקשר להצטרפות רע"מ לממשלה, לא הייתה אופציה אחרת מלבד שהם יצטרפו אלינו. אז מה היה עדיף - בחירות חמישיות?".
איך את רואה את נושא האלימות והבריונות ברחובות באר־שבע בפרט, ובנגב, בכלל?
"ראשית, חשוב לי לציין שמעל עשור אנחנו זועקים את זה, זה לא חדש. זה שזה התפוצץ עכשיו קשור לדעתי למה שקרה במבצע 'שומר החומות'. זה עשור שיש הזנחה פושעת של הנגב. כאילו ויתרו על הנגב ונתנו לכפרים ולפזורה להתחמש בלי הכרה.
על גל הפשיעה והאלימות בנגב: "זה לא חדש. זה עשור שיש הזנחה פושעת של הנגב. ויתרו על הנגב ונתנו לכפרים ולפזורה להתחמש בלי הכרה. זה מתפוצץ לנו עכשיו בפרצוף"
"לא הייתה שום אכיפה, לא השקיעו בשום דבר, אז זאת התוצאה. זה מתפוצץ לנו עכשיו בפרצוף. ממשלות ישראל גלגלו את זה כמו תפוח אדמה לוהט מממשלה לממשלה ואף אחד לא רצה להתעסק בזה, אבל הנה באנו ולקחנו אחריות. אין פתרון קסם. ב־17 באוקטובר נכנסה תוכנית מסלול בטוח של יואב סגלוביץ' לפעולה. בתוכנית משתפים פעולה כל הגורמים הרלוונטיים".

על הקו

בימים אלה סאקס פרידמן נמצאת על קו באר־שבע - ירושלים כמעט מדי יום. כשיש דיונים בכנסת שנמשכים אל תוך הלילה, היא יישנה בירושלים, בתקווה שאחרי שתקציב במדינה יאושר סופית, היא תוכל להשלים קצת שעות שינה.
העבודה הפרלמנטרית באה על חשבון המשפחה?
"זה להיות פחות בבית, להיות פחות מעורבת בלימודים, פחות זמינה. הילד שלי לומד בכיתה י"א והוא עצמאי, ועכשיו שרון בעלי יכול קצת לנוח. הוא יצא ללימודים. שרון מגבה אותי בבית ונותן לי גב, לא יכולתי לעשות את זה בלעדיו, ואני בהחלט מעריכה את זה.
"אני חושבת שאם הבן שלי היה עדיין קטן, לא בטוח שהייתי יכולה לעשות את זה, וכנראה שלא הייתי הולכת לכנסת. זה ששרון נותן לי את הגב ובר עצמאי, באמת מקל עליי, ואנחנו משתדלים לפצות על זה בשישי־שבת".
איך מסתדרים בבית כשבן הזוג הוא ליכודניק?
"אז קודם כל בבחירות האחרונות הוא נאלץ להצביע ל'יש עתיד' כי בכל זאת אשתו יותר חשובה לו, אבל זה לא פשוט. אנחנו מתמודדים עם זה הרבה עשורים. אנחנו מתווכחים וממשיכים הלאה. אם לא הייתי ברשימה, בחיים הוא לא היה מצביע ליש עתיד".

למען בריאותם ובריאותנו

12 מיליון שקל מהכספים הקואליציוניים הוקצו במסגרת תקציב המדינה לטיפול בבעלי חיים, ובעיקר לעיקור וסירוס חתולות וחתולי רחוב.
רופאים וטרינרים ממליצים לסרס ולעקר חתולי רחוב משוטטים כדי להפחית, מצד אחד, את מספר ההמלטות הלא מפוקחות, ומצד שני, כדי להקטין את הסיכון הבריאותי לסביבה.
משרד החקלאות המופקד על הנושא באמצעות יחידת השירותים הווטרינריים, יעביר תקציבים לטיפול בסוגייה באמצעות פרסום קולות קוראים לרשויות המקומית. התקציב יעמוד על 12 מיליון שקל לשנתיים.
על פי התוכנית, תינתן עדיפות לרשות מקומית שיש בה הרבה חתולי רחוב משוטטים ושהיקף התופעה בה דורש טיפול מיידי. רשות שתקבל תקציב תתחייב לסרס ולעקר חתולים ולדאוג לרווחתם.
3 צפייה בגלריה
ח"כ יסמין סאקס פרידמן בנאום בכנסת. הושבעה לפני כחמישה חודשים
ח"כ יסמין סאקס פרידמן בנאום בכנסת. הושבעה לפני כחמישה חודשים
ח"כ יסמין סאקס פרידמן בנאום בכנסת. הושבעה לפני כחמישה חודשים
( נועם מושקוביץ)
עיריית באר־שבע מסרסת ומעקרת מדי שנה אלפי חתולי רחוב ומשקיעה בכך סכום המוערך במאות אלפי שקלים.
סירוס ועיקור חתולי הרחוב נעשה כדי לשמור על בריאותם של תושבי העיר, כדי לשמור על בריאותם ורווחתם של החתולים בעיר, וכדי למנוע התרבות יתר בלתי מבוקרת של חתולי הרחוב. החתולים לא רק מעוקרים או מסורסים אלא מקבלים גם מחסה ואחרי השגחה הם משוחררים בחזרה לשטח המחייה שלהם.
לפי דרישת הווטרינר העירוני, ייעשו בדיקות וטיפולים רפואיים לכל חתול, לפי צרכיו, כולל טיפולי שיניים, טיפולי אוזניים, טיפולים נגד טפילים, ובמידת הצורך גם התערבויות כירורגיות.
לעדכונים: חדשות באר שבע