יחיאל בנטוב, ששימש במשך 15 שנה כראש המועצה של אופקים, בטרם זו הוכרזה כעיר, הלך אתמול (יום שישי) לעולמו כשהוא בן 94 במותו.
2 צפייה בגלריה
יחיאל בנטוב ז"ל
יחיאל בנטוב ז"ל
יחיאל בנטוב ז"ל
(צילום: פרטי)

יחיאל בנטוב נולד במרוקו בראשית חודש פברואר 1930 במרוקו ועם עלותו ארצה בשנת 1948 הוא שירת בנח"ל והתיישב בנגב. בשנות החמישים שימש בנטוב כמרכז המשק של יטבתה שבערבה.
את אירוע העלייה לקרקע של ראשוני המתיישבים ביטבתה תיאר יחיאל בנטוב בספרו האוטוביוגרפי "ארבעים שנה במדבר", בו ציין, כי "ב-28 באוקטובר 1951, בשעה שלוש בבוקר, החל מסע של חיל החלוץ של פלוגת נח"לאים בדרך לערבה. הגענו לעין רדיאן לאחר 15 שעות נסיעה ארכות ומייגעות. למחרת בערב הגיע שאר הכוח. ביום ה- 30 באוקטובר 1951, עוד אורחים מגיעים במטוסים, נתקעו יתדות האוהלים, נערך מסדר והונף דגל המדינה בפעם הראשונה מאז בריאת העולם".
לאחר שראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון, ביקר ביטבתה בשנת 1953, הוא שיגר אז מכתב לשר הפיתוח באותם ימים, ד"ר דב יוסף, בו הוא ציין את יחיאל בנטוב וכתב עליו, כי "שמחתי למצוא מרכז המשק, בחור ממרוקו, ששרת בנח"ל ואינו יכול לזוז מהמקום גם אם ייעזב על ידי האחרים. כבר מזמן לא נפגשתי עם חלוץ מעולה כזה. בחור זה הוא תפארת אדם, חלוץ מופתי, ואם כי אני בטוח שלא קרא מעודו גיתה ולא שמע את שמו, הריהו איש תרבות במובן העליון של מילה זו. למקום יש עתיד מזהיר, שכן בראשו עומד אדם, יחיאל שמו, השקול בעיניי כנגד כמה חלקות של נח"ל ואשר בידיו האמונות והנאמנות אפשר למסור גורל המשק".
לאחר מכן שימש בנטוב כמרכז אזור הערבה מטעם הסוכנות היהודית. בהמשך הוא הדריך במושבים מבטחים ובטחה ועד אמצע שנות השישים הוא ריכז ותכנן את הקמת היישובים במסגרת גוש מבטחים. בין השנים 1966-1969 כיהן יחיאל בנטוב כמזכיר מועצת הפועלים באופקים, תפקיד שלאחריו הוא כיהן, כאמור, במשך 15 שנה (1969-1978, 1983-1989) כראש המועצה המקומית אופקים בטרם הוכרזה אופקים כעיר.

"בנטוב היה חלוץ"


עם היוודע דבר מותו של יחיאל בנטוב ז"ל, אמר ראש עיריית אופקים, איציק דנינו, כי "בנטוב היה חלוץ שעלה לארץ והתיישב באופקים גדי להפריח את השממה ולהיות שליח ציבור בארץ ישראל. הקשרים שהצליח ליצור ודרכו המיוחדת לסייע לכל תושב היו סימן ההיכר שלו וכעת אנו נפרדים מדמות חשובה בהתפתחותה של העיר אופקים. העיר אופקים מודה לו על פועלו ושולחת תנחומים למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

2 צפייה בגלריה
איציק דנינו ראש עיריית אופקים
איציק דנינו ראש עיריית אופקים
איציק דנינו ראש עיריית אופקים
(צילום: זיו קורן)

טל מגרה ,יו"ר האופוזיציה בעיריית אופקים, אשר יחיאל בנטוב המנוח היה הדוד של אמו, ציין, כי "אחד הטיפים שקיבלתי מהדוד יחיאל היה 'תהיה טוב, צנוע ונגיש לכולם'. דוד יחיאל כיהן כראש המועצה במשך שלוש קדנציות ובסך הכל במשך 15 שנה. התרגשתי לפגוש אותו שוב ובעיקר לקבל ממנו הקדשה בספר '40 שנה במדבר', שהוא כתב על הפעילות הציונית הענפה שלו באופקים בפרט ובנגב בכלל".

קראו גם:

מגרה הוסיף וציין, כי שמעון פרס, נשיא המדינה לשעבר, כתב על יחיאל בנטוב ועל ספרו, כי "בסיפורו של בנטוב ביטוי לנחישות, אמונה וציונות במובן הכי רחוק ועמוק של המילה. הנער ממרוקו התייצב מראשית צעדיו בארץ בחזית העשייה הלאומית. בזכות ולא בחסד זכה להכרה ולהוקרה, הן מצד מושבי הנגב, הן מצד תושבי העיר אופקים והן מצד אישי ציבור רבים, שעם רבים מהם, ובפרט עם ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, יצר גם קשרים אישיים חמים".
"דוד יחיאל היה מנהיג ציוני ואופקימי שיש לו חלק חשוב ומשמעותי בהיסטוריה שלנו", ספד לו טל מגרה, "זכינו וזכיתי. מקווה לעשות עשירית מפועלו".