"עד שלא ימות ילד אף אחד לא יעשה כלום", אומרים תושבים במיתר לאחר זליגת ירי נוספת מיישובי המגזר הבדואי. קליעים שנורו במוצאי השבת האחרונה מלקיה הסמוכה נמצאו במספר חצרות של בתים ביישוב.
3 צפייה בגלריה
(בדואים יורים באוויר. צילום ארכיון: באדיבות אור ירוק)

זה נשמע כמו משפט חמור שמתריע מפני סכנה אמיתית. הבעיה היא שמשפט זה נאמר כבר עשרות פעמים על ידי תושבים בנגב, ולהוציא מבצעים נקודתיים של המשטרה לתפיסת נשק בלתי חוקי, תופעת הירי במגזר נמשכת, ומי שסובלים הם תושבי האזור.
האם יוזמה חדשה, שנחשפת כאן לראשונה, תביא לצמצום מקרי הירי? אפשר רק לקוות.

ירי מקלעים


התקרית המדוברת שלאחריה נמצאו קליעים במספר בתים התרחשה בשבת שעברה, אז התרחש אירוע ביישוב לקיה. בהתחלה נורו לשמיים זיקוקים, אבל אז החל ירי כבד, ולא רק של נשק בקוטר 5.56. "בפירוש שמענו מקלעים", אומרים תושבים מהיישוב כרמית.
רבים מהם התקשרו למשטרה, אבל לא קיבלו מענה ראוי. חלקם פתחו תיק בנושא בתחנת משטרת עיירות. למחרת האירוע קיים ראש מועצת מיתר, שמעון פרץ, פגישה דחופה בנושא עם ראש מועצת לקיה, שריף אלאסד, בהשתתפות גזבר וקצין הביטחון של מועצת לקיה. פרץ שיתף את בני שיחו במידע שברשות המועצה, וביחד נקבעו מספר יעדים, פגישות ותכנים שהם מעוניינים לקדם.

3 צפייה בגלריה
הפגישה בין ראש מועצת מיתר לראש מועצת לקיה
הפגישה בין ראש מועצת מיתר לראש מועצת לקיה
הפגישה בין ראש מועצת מיתר לראש מועצת לקיה
(צילום: פייסבוק)

אלאסד סיפר לפרץ כי הוא מתכוון להוביל מהלך חדשני באופן יחסי במגזר הבדואי: באירועים בהם יתבצע ירי, המוזמנים, ובהם ראשי הקהילה המכובדים ונבחרי הציבור, יעזבו את האירוע מיד, במקביל לפרסום הודעה לפיה הם מגנים את התופעה.
שריף אלאסד נשמע נחרץ וחד משמעי לפעול למיגור תופעת הירי. בשיחה עם "מיינט באר שבע והנגב" הוא מבהיר מפורשות: "יזמתי ישיבה עם המכובדים בכפר, וגם גורמים במוקדים החשובים בכפר, ואמרתי להם תקשיבו: בואו נעשה הסכם, כל חתונה שיש בה ירי, אנחנו עוזבים ויוצאים. אנחנו לא ממשיכים להיות בחתונה".
זה יכול להשפיע?
"כשאורח עוזב את החתונה זה פוגע בבעל השמחה. אלה הערכים שלנו. אנחנו נעזוב כל חתונה בכפר שיתבצע בה ירי. פשוט נקום ונצא. לא נהיה חלק מהאירוע הזה. הודעתי על זה לכל המכובדים, לכל השייח'ים. כל האנשים פה יודעים מהעניין הזה, קליע אחד יהיה ואנחנו עוזבים, חד וחלק. זה נוהל שנקבע, וזה מה שיקרה. כל בנאדם שיחשוב לעשות משהו, שידע שזה מה שיהיה".
כיצד את רואה את תופעת הירי?
"זו תופעה שמדאיגה את כל המגזר, הרי אנחנו מתגוררים בבתים מבודדים, והירי יותר מסכן אותנו מאשר את השכנים שלנו. יש סכנה אמיתית שקליע יחדור לבתים ויפגע במישהו. אלה דברים שצריך לטפל בהם באופן מיידי".
יחד עם היוזמה שעליה מספר שריף אלאסד, הוא אומר כי לא רק המגזר צריך לפעול אלא גם רשויות החוק. "מצד השני, המשטרה צריכה להיכנס לעניינים האלה. אני לא יכול לעשות את העבודה של המשטרה. זה מפריע לנו, מפריע לשכנים ומפריע לכולנו".

"מקרה חמור"


ראש מועצת מיתר, שמעון פרץ, הגיב מיד לאחר אירוע הירי, ואף ביקר בבית המשפחה בה אותרו קליעים בחצר. "הירי מכיוון לקיה לעבר כרמית הוא מקרה חמור ביותר שלא יעבור בשום פנים ואופן לסדר היום", אמר. "אירועי הירי מלקיה וחורה לעבר כרמית ומיתר חייבים להיפסק. כבר במהלך הביקור בבית המשפחה יצרתי קשר עם מפקד משטרת העיירות. חייבים לציין את הנכונות והנחישות שלו להתמודד עם התופעה. דבריו היו מעודדים, ואני מתכוון להוביל מפגש עם ראשי הרשויות הבדואיות, בהם ראש מועצת חורה, גורמי משטרה ומג"ב, כדי לקדם פעילות משותפת לפתרון. זאת במקביל לדרישה בלתי מתפשרת מממשלת ישראל לפעול בנחישות לאיסוף כלי נשק ומיגור התופעה בהתאם להחלטת הממשלה הנוכחית".

3 צפייה בגלריה
קליע שנמצא בחצר בית בכרמית
קליע שנמצא בחצר בית בכרמית
קליע שנמצא בחצר בית בכרמית
(צילום: פרטי)

קראו גם:

ממשטרת ישראל נמסר: "המשטרה מנהלת מאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה החמורה באזור, ובפרט נגד עבירות של שימוש וירי בנשק בלתי חוקי, באמצעות מגוון יחידות, כוחות ואמצעים משטרתיים. כל תלונה או דיווח המתקבלים במשטרה ומעלים חשד לביצוע עבירה פלילית מטופלים מיד, ביסודיות ובמקצועיות, במטרה לסכל ולחקור מקרי פשיעה. במקביל המשטרה פועלת כל העת באופן יזום והתקפי נגד תופעות פשיעה שונות המטרידות ופוגעות בתושבי האזור, במישור הגלוי והסמוי, במטרה לאתר ולהעמיד לדיו מחוללי הפשיעה באשר הם".
עוד נמסר כי "לצד המשך האכיפה והעמקתה, כדי לטפל בתופעה ולמגרה לחלוטין, דרוש טיפול רב־מערכתי ושינוי שורשי עמוק מעבר לאכיפה משטרתית. משטרת ישראל תמשיך במאבק הנחוש והבלתי מתפשר נגד עבירות הנשק, ביישובי החברה הערבית ובכל מקום אחר, כדי לשמור על שלום הציבור וביטחונו. בימים האחרונים פעלו כוחות משטרה של תחנת העיירות ביישוב לקיה כחלק מטיפול באירועי ירי בכלל, ובחתונות, בפרט".
תגובת המשטרה לא הותירה רושם על תושבים באזור. "כל הודעות המשטרה על פשיטות כאלה ואחרות לא באמת מרשימות אותנו", אומר תושב כרמית. "עד שלא יהיה פה שינוי מהותי בתפיסה והבנה שצריך לטפל בנשק הלא חוקי במגזר הבדואי בדיוק כמו שמטפלים בצורה כירורגית בבתי מחבלים ביהודה ושומרון, לא יהיה כאן שום שינוי. אם אין מספיק כוח אדם לטפל בתופעה הזאת, אז הממשלה צריכה לעשות עם זה משהו. נמאס לנו מהבטחות ודיבורים, אנחנו רוצים לראות מעשים".