בסוף השבוע הבא תחל עונת המשחקים החדשה בליגת העל ובהפועל באר־שבע טרם פתרו את אחת הדילמות הגדולות של הקיץ הנוכחי - עתידו של תומר יוספי בקבוצה.
2 צפייה בגלריה
תומר יוספי
תומר יוספי
תומר יוספי
(צילום: הפועל ויקטורי באר שבע)

החוזה בין יוספי להפועל באר־שבע שנחתם בקיץ 2021 מסתיים בקיץ הבא. המשמעות היא שכבר בחודש ינואר הקרוב יוכל הקשר לנהל משא ומתן עם כל קבוצה אחרת, אבל ההערכות הן שהסיכוי שהתרחיש הזה יתממש אינו גבוה.
בסביבתו של יוספי היו מאוד מעוניינים לראות אותו מממש את אופציית חו"ל, ולכן הוא אינו ממהר לחתום בשלב זה על חוזה חדש. אלא שבמועדון לא ימהרו לשחרר את יוספי בחינם, ולכן ההערכות הן שיוצע לו לחתום על הסכם חדש שיכלול בתוכו את העונה הנוכחית ולפחות את שתי העונות שאחריה. דרך האפשרות הזו, יוכל גם השחקן להשתדרג מבחינה כספית.
מבחינה מקצועית, יוספי חזר הקיץ להפועל באר־שבע אחרי תקופת השאלה מוצלחת מאוד מבחינתו בהפועל חיפה. הוא חזר לבירת הנגב במעמד אחר מזה שבו עזב את הקבוצה ונחשב לאחד השחקנים הישראלים הטובים בליגה בתקופה זו.
למרות השמועות השונות בעניינו לפני תחילת ההכנות, השחקן התייצב לפתיחת האימונים לקראת סוף חודש יוני וערך עם הקבוצה את כל ההכנות לפתיחת העונה. הוא יצא עם הקבוצה למחנה האימונים בפולין, ובשבועות האחרונים, לאחר שהחלים מפציעה, החל לקבל דקות במשחקי הקבוצה.
בחמישי שעבר ערך יוספי פרמיירה מחודשת בהרכב של באר־שבע, הבקיע שער שוויון יקר מפז במסגרת המשחק מול מלאדה בולסלאב. לאחר השער גם קיבל ביטחון ואנרגיות טובות והציג יכולת מצוינת.
אבל למרות כל מה שנכתב כאן, עדיין מרחף חוסר ודאות מעל עתידו במועדון, והשאלה היא איך תסתדר המחלוקת בין השחקן לקבוצה בכל הנוגע לסוגיית החוזה שלו.
מצד אחד, יש ליוספי חוזה סגור בהפועל באר־שבע הנאמד בסכום של 140 אלף דולר, שנחשב לנמוך עבור שחקן במעמדו החדש. זה לא סוד שאם יוספי יחתום על חוזה חדש, כפי שמעוניינים במועדון, הוא ירצה לשדרג את שכרו ולהגיע לשכר המוערך ב־200 אלף דולר לעונה.
במועדון ראו מספר פרסומים באחרונה לפיהם השחקן מעוניין לצאת לשחק בחו"ל, אבל בשלב זה טרם נעשה מהלך פרקטי כדי לקדם את ההסכם החדש בין הצדדים.

להכות בברזל


מקורבים למועדון סבורים כי בשלב זה יש להפועל באר־שבע יתרון בכל הנוגע למשא ומתן על החוזה החדש מול יוספי. מעבר למועד המתקרב של פתיחת העונה, יוספי נוטל חלק פעיל במשחקי הקבוצה שתרצה להרוויח אותו עם ראש נקי לקראת פתיחת הליגה.
כאמור, בשביל לשדרג את החוזה הקיים, תבקש הקבוצה מהשחקן לחתום על הסכם ארוך טווח בו יוכנס סעיף המאפשר לו לצאת לקבוצה בחו"ל בסכום שיהיה מקובל על שני הצדדים. "זה המהלך הכי לגיטימי ומתבקש מבחינת המועדון", הם מסבירים.
ויש את הצד של השחקן. "המספרים שנכתבו בהסכם של יוספי מלפני שלוש שנים אינם מספרים שיכולים לשקף ולתגמל אותו אחרי השנתיים האחרונות שבהן הוא פרץ בהפועל חיפה", אומרים מקורבים לשחקן. "הוא הפך לשחקן לגיטימי בנבחרת ישראל בתקופה הזאת, הוא שחקן בית ומגיע לו שדרוג בשכר. טוב לו בבאר־שבע אבל כל שחקן צריך להרגיש מוערך בהתאם ליכולות שלו".
אותם גורמים אף טוענים כי שכרו של יוספי שודרג במעט בתקופה בה שיחק בהפועל חיפה. "אם אליאל פרץ משתכר בסדר גודל של 170 אלף דולר", אומרים אותם גורמים, "אין הגיון שתומר ימשיך לקבל את מה שכתוב בחוזה הנוכחי שלו".
נכון לשבוע הנוכחי טרם נערכה פגישה בנושא בין מקבלי ההחלטות במועדון לסוכנו של השחקן, דודו דהאן. דהאן עצמו, כשנשאל על יוספי, אומר כי הגיל הנוכחי של השחקן, 25 וחצי, הוא הזמן הכי טוב שיש כדי לצאת לאתגר חדש מעבר לים. "קריירה של שחקן קצרה וצריך להכות בברזל כל עוד הוא חם", אמרו השבוע בסביבתו של דהאן על יוספי.
ככל הידוע, הסוכן מחפש ליוספי קבוצה בחו"ל, אבל טרם מצא אפשרות מתאימה בשבילו. לדבריו, קיימת התעניינות מצד מספר מועדונים, אבל הסכם חדש, אם יחתום עליו, עשוי לסבך את הסיפור.
בכל מקרה ברור כי הפועל באר שבע לא תעמוד בדרכו של השחקן אם תקבל את הסכום שמגיע לה. גורמים במועדון טוענים כי מדובר בסכום של מיליון יורו לפחות.
בסביבת השחקן אומרים כי דרישה כזו עלולה להקשות את המעבר מבחינתו, אם תהיה קבוצה רצינית שתרצה אותו. הליגות שהוזכרו בהקשר של מעבר אפשרי הן הליגה הקפריסאית והליגה הבלגית. כדוגמה הם מביאים את העובדה שאומוניה ניקוסיה צירפה בשבוע שעבר את עומר אצילי בהעברה חופשית, ומוסיפים שאין הגיון שקבוצה מליגה זו תשלם סכום גדול על יוספי.

קראו גם:

חשוב לציין כי בשלב זה טרם הונחה על שולחנם של אנשי באר־שבע הצעה אחת בעניין יוספי. בסביבתו של דודו דהאן לא ממליצים ליוספי לחתום על חוזה חדש, אלא להתעקש על קיום החוזה הנוכחי על מנת שבחודש ינואר יוכל להתנהל כשחקן חופשי.
"זו מחשבה קצת נאיבית", אומר גורם המקורב להפועל באר־שבע. "אף מועדון לא יאפשר לשחקן מוביל שלו לשחק את שנת החוזה האחרונה שלו בלי מתווה לחידוש ההסכם. לא חסרות דוגמאות על שחקנים בכדורגל הישראלי שהתעקשו לממש את החוזה ולהפוך לשחקנים חופשיים ,ואז המניות שלהם בקבוצה צנחו. זה סיפור קלאסי של הביצה והתרנגולת. איזה קבוצה מובילה תרצה לרכוש שחקן שמתנדנד בין הספסל להרכב?".
דבר אחד בטוח: סוגיית החוזה של יוספי צריכה להסתדר בהקדם האפשרי. מדובר במצב לא בריא לשני הצדדים ועל מנת שגם המועדון וגם השחקן ייצאו נשכרים צריך להגיע לעמק השווה.

טקטיקת משא ומתן?


הפרשן ושחקן העבר, אלי אוחנה, ששימש במשך שנים ארוכות כמנהל מקצועי בבית"ר ירושלים ועסק לא מעט גם בחוזים של שחקני הקבוצה, סבור שיוספי צריך לעשות הכל מבחינתו כדי להישאר בהפועל באר־שבע לטווח ארוך.

2 צפייה בגלריה
אוחנה. ""ברדה חזר הביתה בעיתוי מצוין"
אוחנה. ""ברדה חזר הביתה בעיתוי מצוין"
אוחנה
(צילום: עוז מועלם)

"יוספי עשה בעונה האחרונה התקדמות גדולה", אומר אוחנה השבוע. "בעיניי הוא אחד השחקנים הטובים בליגה, אבל כדי לקבע את המעמד שלו כשחקן מוביל, הוא חייב המשכיות".
אוחנה גם מתייחס למחלוקת שבין השחקן לאנשי המועדון לגבי סוגיית החוזה: "אם יש לדודו דהאן קבוצה שרוצה את יוספי, אז לא נראה לי שמישהו יעמוד בדרכו, אבל אם אין הצעה רצינית בשלב הזה, חייבים להבין בסביבת השחקן שזה הזמן האידיאלי לשבת עם אלונה ברקת על חוזה חדש. הפועל באר־שבע קבוצה הוגנת ואני מאמין שהיא תשדרג את השכר של יוספי תמורת הארכת ההסכם שלו. תמיד אפשר להשאיר אופציה של יציאה לחו"ל בחלון ההעברות תמורת סכום שיהיה מקובל על שני הצדדים".
לסיכום, נותן אוחנה טיפ קטן לשחקן: "אם הוא היה שואל אותי, הייתי ממליץ לו בחום להישאר בהפועל באר־שבע כל עוד אין הצעה רצינית מאירופה. תהיה שחקן מוביל במועדון שבו גדלת. תקבע דרך הפועל באר־שבע את המעמד שלך כשחקן מוביל בכדורגל הישראלי. מההיכרות שלי עם דודו דהאן, אני מעריך שזה יהיה הכיוון. ההמלצות ליוספי שלא לחתום על חוזה חדש נשמעות לי כמו חלק מטקטיקה במשא ומתן".