יום ראשון, השבוע. 10:40 בבוקר. סביב תחנת האוטובוס ברחוב העצמאות הצמודה למוזיאון הנגב, מנסים מספר אנשים הממתינים לקו האוטובוס שאמור להגיע לתפוס פיסת צל כדי להימלט מהשמש הקופחת.
5 צפייה בגלריה
תחנה בשדרות רגר
תחנה בשדרות רגר
תחנה בשדרות רגר
(צילום: הרצל יוסף)
התחנה קטנה מדי מלהכיל את כולם. למרות השעה הדי מוקדמת, הטמפרטורה בחוץ נושקת ל־35 מעלות. הסבל על הפנים של האנשים ברור לעין.
מדובר במראה שכיח בסך הכל בימי הקיץ החמים, וכהשטמפרטורות עולות, זה גם משפיע על העצבים של הנוסעים.

5 צפייה בגלריה
תחנה ברחוב העצמאות
תחנה ברחוב העצמאות
תחנה ברחוב העצמאות
(צילום: הרצל יוסף)

"החום מטריף אותך", אומר ל"מיינט הנגב" אבי (55), שממתין לקו מספר 13 ומתהלך מצד לצד, מביט לכיוון החלק התחתון של רחוב העצמאות, לראות האם האוטובוס שלו הוא מחכה נמצא בדרך. "קשה לעמוד יותר משתי דקות בתחנה. זה חום אימים, פשוט בלתי אפשרי, זו לא רק בעיה של נוחות, אני אדם שסובל מלחץ דם, זה באמת בלתי נסבל. מי שיכול להימנע מנסיעה באוטובוס בימים כאלה, הרוויח".
את השיחה שומעת אשה שמיד יורה לכיווננו: "מי שתמיד סובל במקרים האלה זה האנשים שלא שומעים אותם. אפשר להחליף תחנה אבל אי אפשר להחליף מזג אוויר, אז לפחות שיחשבו איך אפשר להקל על הנוסעים".

כמו סאונה


במסגרת רפורמת התחבורה הציבורית שעיריית באר־שבע מקדמת בשיתוף משרד התחבורה, הוצבו משנת 2017 ואילך, מאות תחנות היסעים חדשות ברחבי העיר.
התחנות החדשות שהצבתם נמשכת בהובלת אגף ההנדסה, מותאמות ונגישות לבעלי צרכים מיוחדים, ובנויות מחומרים עמידים הכוללים זכוכית מחוסמת.
מיקום התחנות נקבע בהתאם לתכנון מפורט של משרד התחבורה ומינהלת התחבורה הציבורית. אלא שההתחממות הגלובלית מחייבת היערכות מחדש לגבי אופי התחנות ומיקומן. מה שהיה נכון לפני שש או שבע שנים, פחות רלוונטי כיום. התחנות ברובן אמנם מקורות, אך לא מעניקות מחסה של ממש מפני השמש.

5 צפייה בגלריה
תחנה שהיא עמוד
תחנה שהיא עמוד
תחנה שהיא עמוד
(צילום: הרצל יוסף)

לא רחוק מרחוב העצמאות, אנחנו פוגשים נוסע הממתין לאוטובוס מתחת לעץ, במרחק שני מטרים מהתחנה. בכל פעם הוא מעיף מבט להגעתו של האוטובוס מכיוון רחוב ההגנה כדי לא לפספס אותו.
"חם מאוד בתחנה, אני לא יכול לעמוד שם", הוא מצביע לכיוון תחנת האוטובוס הריקה.
מדובר בטענות שנשמעו שוב ושוב והגיעו לאחרונה למערכת. "קשה לעמוד בתחנה בשעות היום", מספרת תושבת העיר אותה פגשנו סמוך לשוק העירוני. "אני בטוחה שאפשר לחשוב על פתרונות קצת יותר יצירתיים לטובת התושבים שתלויים בתחבורה הציבורית. אין לי אפשרות לנסוע במונית ואין לי רכב. אני מתנהלת כל יום בנסיעה באוטובוסים. בבוקר הכל בסדר, אבל בחודש האחרון בלתי אפשרי לחכות לאוטובוס בשעות הצהריים. התחושה היא שאתה מתבשל בסאונה".

עיצוב או פרקטיקה?


אז כן, תחנות אוטובוס מקורות ומעוצבות הן דבר יפה, אולם האפקטיביות שלהם מפני הגנה מקרני השמש מוטלת בספק. המצב גרוע יותר בתחנות אוטובוס פחות מרכזיות, שאותן ניתן לזהות רק על פי עמוד עם שלט המתנוסס מעליו, דוגמת קו 5 ברחוב חטיבת הנגב. אמנם תחנה זו פחות פעילה וקו אוטובוס זה מיועד לחצרים, אבל הבעיה די ברורה.
הפעילה הסביבתית ליזה שבתאי טוענת כי מיקום התחנות אינו נכון. יחד עם זאת היא אומרת: "הגגון של התחנות מורם מעלה. זה מצמצם את הצל, כמו בתחנת האוטובוס ליד קניון אביה וגם בדרך מצדה".

5 צפייה בגלריה
ליזה שבתאי
ליזה שבתאי
ליזה שבתאי
(צילום: פרטי)

בנוסף, שבתאי תוהה: "למה לא בודקים אפשרות להתקין תחנות ממוזגות? בדובאי שם ביקרתי, כל התחנות ממוזגות, זה הפתרון כי טוב לנוסעים בחום מעיק".
התשובה לשאלה של שבתאי די ברורה. באר־שבע היא לא דובאי, ומבחינה תקציבית, מדובר בהוצאה כלכלית כבדה מאוד, מה גם שתופעת הוונדליזם, המרימה מדי פעם את ראשה המכוער בתחנות הנוכחיות, עשויה לעלות פי כמה וכמה בתחנות ממוזגות.

קראו גם:

אגב, בעיר אילת, הידועה באקלים החם שלה, יצא לפני שלוש שנים פיילוט להפעלת שתי תחנות אוטובוס ממוזגות במקומות מרכזיים בעיר, אבל ההנחה גם בקרב מתכננים עירוניים היא שניתן למצוא פתרונות קצת יותר פרקטיים בעיר גדולה כמו באר־שבע בה מספר גדול מאוד של תחנות אוטובוס.

יותר עצים, יותר צל


שבתאי סבורה כי "יש לנטוע עצים בסביבת תחנות האוטובוס על מנת שאלה יהיו מוצללות יותר".
יוסי סעידוב, מייסד "15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית וברחובות שלנו ארגון הולכי רגל', סבור שהפתרון היותר יעיל הוא נטיעת עצים בסביבת התחנות.

5 צפייה בגלריה
יוסי סעידוב
יוסי סעידוב
יוסי סעידוב
(צילום: שלו שלום)

סעידוב: "הפתרון להיעדר הצל בתחנות הוא פשוט: עצים. עצים עם צמרות רחבות משני צדי התחנה הופכים את הרחוב לנעים וקריר יותר, מסייעים גם להולכי רגל, גם לנוסעי התחבורה הציבורית, מוסיפים מראה טבעי ויפה לרחוב לאורך שנים רבות".
ועד שהתחנות יהפכו לממוזגות ויינטעו עצים ליד תחנות האוטובוס, הנוסעים ממתינים לאוטובוסים בתחנה הלוהטת, כשהם מיוזעים ומותשים, ממתינים בכיליון עיניים לאוטובוס הממוזג, ולו כדי להתקרר למספר דקות.
מעיריית באר־שבע נמסר בתגובה: "סוגיית ההצללה במרחב הציבורי הפכה למשמעותית בשנים האחרונות. לאור זאת, העירייה בוחנת ומיישמת חלופות, דוגמת נטיעה של עצים או הצללות במסגרת חידוש מדרכות, לדוגמה, כפי שנעשה בדרך רגר. בכל הנוגע להיעדר תחנות מקורות, העירייה תפעל להתקין תחנות מקורות, זאת במסגרת תוכנית העבודה השנתית".