גורמים במשרד לביטחון לאומי דיווחו בשבועות האחרונים על עלייה בשיעור של מאות אחוזים בבקשות שהוגשו להוצאת רישיון לנשק אישי (אקדח) בנגב בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. מתחילת הלחימה כ־180,000 אזרחים בארץ ביקשו להוציא רישיון.
2 צפייה בגלריה
הדרכת ירי במטווח "רתע" בבאר שבע
הדרכת ירי במטווח "רתע" בבאר שבע
הדרכת ירי במטווח "נץ המדבר" בערד
(צילום: פרטי)
ההערכה היא כי לאחר ההקלות האחרונות שאישר השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ולנוכח המצב הביטחוני במדינה, מספר הבקשות רק יעלה בתקופה הקרובה.
"לא רחוק היום שאקדח במדינה יהפוך לסמל סטטוס כמו שפעם היו פה גאדג'טים חדשים כמו שעונים חכמים", אומר ל"מיינט באר שבע והנגב" נ', תושב היישוב מיתר שהוציא רישיון לאקדח עוד לפני שפרצה המלחמה בעזה. "כמו שפעם קעקועים היו מזוהים עם טיפוסים מפוקפקים והיום הם נחשבים לשגרתיים, ככה יהיה גם עם אקדחים. אתה רואה את זה בכל הרשתות החברתיות ובקבוצות בהן אנשים מתייעצים לגבי אקדחים. יש שם מהנדסים, אנשי היי־טק, יועצי השקעות".
נ' מבקש להישאר בעילום שם לנוכח הדעות הקיצוניות שלו. "אני חושב שהאזרח הקטן הבין שכרגע אין על מי לסמוך", הוא טוען. "אנשים בעוטף עזה חיכו במשך שעות ארוכות לחילוץ שלא הגיע. המיתוס על הצבא הבלתי מנוצח שיש במדינה נשבר. האם אקדח בודד יכול להדוף מתקפה של עשרות מחבלים חמושים? התשובה היא חד משמעית לא, אלא אם כן אתה איש צבא או איש משטרה ביחידה מיוחדת כמו שראינו שקרה במספר מקרים בעוטף, אבל לרוב האנשים אקדח יכול לתת מענה ראשוני למקרים שבהם נדרשת הגנה עצמית, ויכול להיות מה שיעשה את ההבדל בין חיים למוות".
מה התבחינים?
על מנת להיות זכאי לנשק אישי כיום על האדם שמגיש את הבקשה לרישיון שכזה לעמוד במספר תבחינים. אם היה לוחם בצבא הוא עונה על הקריטריונים כל עוד לא חלפו 20 שנים מיום שחרורו.
במקביל, גם אנשים שלא שירתו כלוחמים יכולים להגיש בקשה לרישיון נשק אם הם מתגוררים ביישוב זכאי. ישוב כזה יהיה בדרך כלל ישוב צמוד גדר או ישוב מרוחק מעיר מרכזית. באר־שבע, למשל, לא עומדת בקריטריון של ישוב מזכה.
לעומת זאת, מיתר ויישובים בדרום הר חברון כן עונים על הקריטריון, ובעקבות המלחמה גם נתיבות ואופקים נוספו לרשימת היישובים הזכאים.
רשימת היישובים אינה מתפרסמת באופן פומבי, אך במשרד לביטחון לאומי ישנו מחשבון המאפשר לכל אדם לבצע סימולציה האם הוא זכאי לרישיון נשק. מלבד מקום המגורים והשירות הצבאי ישנם תבחינים נוספים המאפשרים את הגשת הבקשה, כולם מופיעים באתר לביטחון לאומי.

2 צפייה בגלריה
אקדח מטווח כלי נשק - תמונת פייסבוק
אקדח מטווח כלי נשק - תמונת פייסבוק
נשק. מצרך מבוקש
(צילום המחשה: shutterstock)

קראו גם:

לאחר הגשת הטפסים המתבקשים, הכוללים בין היתר טופס 830 המעיד על השירות הצבאי ואישור רופא הנוגע למצבם הבריאותי, יזומנו מגישי הבקשה לראיון אישי. בימים אלה, בהם מתקיים נוהל מזורז לנושא, הראיון עשוי להיות טלפוני. אם תאושר הבקשה, יוכל אותו אדם לגשת לבית מסחר לכלי ירייה, לעבור את ההדרכה המתבקשת וגם לרכוש אקדח.
במשרד לביטחון לאומי אמנם מנסים לזרז את התהליך, ומה שלקח בעבר מספר חודשים, התקצר משמעותית, אך ההצהרה של בן גביר, על כך שניתן יהיה להוציא רישיון לנשק תוך שבוע, לא עומדת במבחן המציאות. הסיבה: העומס הגדול של מגישי הבקשה. בבאר־שבע, למשל, אנשים שקיבלו רשיון מותנה (השלב שמגיע לאחר הריאיון האישי), דיווחו השבוע על המתנה של שבועיים לפחות עד שנמצא עבורם תור פנוי להכשרה מעשית שתסלול את הדרך לרשיון ולרכישת האקדח.

ההוצאה: אלפי שקלים


באזור הנגב בית המסחר המוכר ביותר למכירת נשק הוא "רתע" בבאר־שבע, המחזיק גם במטווח צמוד בו ניתן לעבור את ההכשרה המתאימה. כמו כן פועל בערד בית המסחר והמטווח "נץ המדבר" שגם מספק הכשרה בירי ומוכר כלי נשק.
דניאל, תושב באר־שבע שהוציא רישיון בזכות העבר שלו כלוחם בצבא, מספר שהעומס על בתי המסחר למכירת נשקים בלתי נתפס. "הלכתי ל'רתע', אני אומר לך שבסופרמרקטים המבוקשים אין כמות כזו של אנשים בערב חג", הוא מספר. "הרבה אנשים מגיעים מראש עם דגם שהם קראו עליו באינטרנט, אבל אקדח לא בוחרים לפי פופולריות. צריך איש מקצוע שיבין מה הצרכים שלך ויראה איך האקדח יושב לך ביד ומהבחינה הזאת קיבלתי שירות מעולה. למרות העומס הם היו ממש מקצועיים, אדיבים והוגנים. אדם שרוצה להוציא רישיון צריך להרגיש קודם כל נוח עם האקדח שהוא קונה. אקדח לא נוח לנשיאה נשאר אחר כך בכספת וחבל".
כל אדם שמגיע לבית עסק למסחר עובר לפני ההדרכה גם בדיקה והתאמה על ידי איש מקצוע לאקדח שהכי מתאים לו מבחינת צרכיו ומבחינת התאמה פיזית.
ההערכה היא שעלות ממוצעת של הוצאת רשיון כולל הכשרה מתאימה ורכישת אקדח יכולה לנוע סביב סכום של 3,000 שקל לאקדח יד 2 או לאקדח פחות פופולרי ומשם לנוע עד 6,000 שקל כל עוד מדובר ברכישה של אקדח חדש סטנדרטי. כמובן שסקאלת המחירים יכולה לנוע כלפי מעלה ולהגיע למחירים גבוהים בהרבה.
אנשים רבים שהתעניינו ברכישה של אקדח טענו בשבועות האחרונים כי מחירי האקדחים התייקרו, בעיקר בכל הנוגע לשוק של יד 2. לטענת אנשים שהתעניינו באחרונה בנשקים משומשים, בעיקר כאלה הנחשבים לקטנים ונוחים יותר להסלקה, הביקוש עולה בשלב זה על ההיצע, ולכן גם המחירים עלו בהתאם.
פורסם לראשונה: 08:26, 08.11.23