עשרות רשויות בישראל גובות מהתושבים היטלי שמירה ואבטחה, חלקן הגדול החלו לגבות את ההיטל לפני שנים רבות כדי להגביר את הביטחון האישי וכדי למנוע אלימות ופשיעה. בבאר שבע הוחלט כי שיעור היטל השמירה לנכס בנוי הוא 2.28 שקלים למ"ר לשנה, ואילו שיעור ההיטל לשטח לא בנוי יעמוד על 0.22 שקלים.
2 צפייה בגלריה
ניידת משטרה ברחובות באר שבע
ניידת משטרה ברחובות באר שבע
ניידת משטרה ברחובות באר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
ואולם, האם גביית היטל שמירה אכן מצמצמת את האלימות ואת הפשיעה ביישוב, מצד אחד, ומצד שני, מגבירה את תחושת הביטחון של התושבים? תלוי את מי שואלים.
"אם אתה שואל אותי, זה שווה", אומר ראש מועצת מיתר, שמעון מזוז, שביישוב שלו גובים היטל אבטחה בגובה 4.16 שקלים למ"ר בנוי לשנה.
קראו גם:
"זה לא בא להחליף את המשטרה, אבל אין כוח אדם במשטרה לכל דבר", מציין ראש מועצת להבים, יוסי ניסן. "אם יגייסו אנשים נכונים יוצאי צבא, סך הכל אני חושב שהעירייה עשתה צעד מאוד נכון. אצלנו זה תרם כי כל הכסף הולך לביטחון".
2 צפייה בגלריה
(יוסי ניסן צילום: הרצל יוסף)
בלהבים גובים היטל שמירה ואבטחה בתעריף של 3.4 שקלים למ"ר לשנה על נכס בנוי, כשהסכום המירבי הוא 3.8 שקלים למ"ר. "הכסף הזה תורם לביטחון, זה לטובת הגדלת הנוכחות, עוד סיירים, משקיעים במצלמות, משקיעים ברכבים, מרכז בקרה ושליטה. זה סיוע נוסף ונדבך נוסף שמוסיף לתחושת הביטחון", אומר ניסן.
בדימונה תעריף אגרת השמירה הוא הנמוך ביותר מבין הרשויות שבדקנו והוא עומד על 1.92 שקלים למ"ר לשנה, כלומר בעל דירה ששטחה 100 מ"ר ישלם 16 שקל לחודש.
מעיריית דימונה נמסר: "עד לשנת 2011 עיריית דימונה לא גבתה אגרת שמירה. משנה זו היא גובה וזאת לטובת רישות כל העיר במצלמות, עיבוי השיטור הקהילתי, הגברת הסיורים בעיר, איוש מוקד רואה 24 שעות ביממה על מנת לעקוב אחר המתרחש בעיר. ואכן כל אלה הפחיתו משמעותית את רמת הפשיעה והוונדליזם בעיר".
בערד גובים 2.17 שקלים למ"ר לשנה. עבור דירה של 100 מ"ר ישלם התושב 18 שקל לחודש.

התעריפים

  • להבים: 3.4 שקלים למ"ר לשנה על נכס בנוי, כשהסכום המירבי הוא 3.8 שקלים למ"ר
  • מיתר: 4.16 שקלים למ"ר בנוי לשנה
  • דימונה: 1.92 שקלים למ"ר לשנה
  • ערד: 2.17 שקלים למ"ר לשנה
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב