חורשת לון בבאר שבע ידעה בעבר ימים טובים יותר. ימים שבהם מטיילים הגיעו לצפות בפריחה העונתית והתלהבו ממרבדי הירק הקסומים והמרהיבים במקום שנמצא בלב שכונת נאות לון בבאר שבע. אלא שמספר תלונות שהגיעו למערכת "מיינט באר שבע והנגב" בדבר הניקיון של המקום, מציירות תמונה עגומה של המתרחש ביער, וסיור קצרצר של צוות המערכת במקום אכן העלה כי התלונות מוצדקות.
3 צפייה בגלריה
יער לון. ריאה ירוקה בלב השכונה
יער לון. ריאה ירוקה בלב השכונה
יער לון. ריאה ירוקה בלב השכונה
(צילום: הרצל יוסף)

מקור ההזנחה

ביקור השבוע בחורשה מגלה מציאות לא מלבבת. למרבדי הירק נוספו ערימות פסולת ואשפה. מצאנו לכלוך וטינופת, ככל הנראה שהושארו באזור לאחר מנגלים שהודלקו במקום. מה שבולט מהסיפור הזה שהחורשה לא מתוחזקת כראוי, וזה גם מקור ההזנחה.
קראו גם:
נכון, אי אפשר לחנך תושבים שמגיעים למקום ומלכלכים אותו, אבל מה לגבי ניקיון במקום? מה לגבי אכיפה? תושבים בשכונת נאות לון שמתגוררים בסמוך לחורשה יודעים לספר כי נושא השלכת פסולת ואשפה בין העצים היא תופעה שמתרחשת בשגרה ועליה הם התריעו בעבר, אולם התופעה נמשכת והנושא לא טופל.
תושב השכונה: "יש אנשים ששיפצו פה בתים ובמקום לפנות את פסולת הבניין לאתר מוסדר זרקו אותה ביער. זה מקומם"
אחד מהם, הוא תושב ותיק בשכונה, פנסיונר, שמאוד חורה לו שפוגעים בטבע, ולמעשה פוגעים בסביבה של השכונה. "קודם כל אני לא מאשים רק את העירייה", הוא מבהיר, "מדובר בקומץ של אנשים בלתי אחראים שמזלזלים בחוק ופוגעים במזיד בחורשה. יש אנשים ששיפצו פה בתים, ובמקום לפנות את פסולת הבניין לאתר מוסדר, זרקו אותה ביער. זה מקומם. במקום לראות צמחים וירוק בעיניים אני יוצא להליכה ורואה זבל".
3 צפייה בגלריה
יער לון.  אשפה ולכלוך
יער לון.  אשפה ולכלוך
יער לון. אשפה ולכלוך
(צילום: הרצל יוסף)
התושב הוותיק מטיל את האחריות גם על העירייה: "ביקשנו בעבר לפעול ליותר אכיפה, לפגוע בכיס של האנשים, זו הדרך הכי מועילה, ולמרבה הצער, אני לא רואה שום אכיפה, רק דיבורים וסיפורים, הגיע הזמן שהעירייה תפעל בכל הכוח, מדובר במשאבי טבע שצריך לשמור עליהם ולא לפגוע בהם".

לגדר את האזור?

חורשת לון שנקראת גם "יער לון" היא חורשה גדולה לאורך החלק המערבי של העיר, בסמוך לשכונת הווילות נאות לון. במהלך שנות ה־60 של המאה שעברה, ניטעו עצי אקליפטוס, אורן ואשלים, והיא הפכה לטיילת של חובבי טיולים שהמבקרים בה נחשפים לנופי הטבע, ואפילו נסללו שבילים למטרה זו.
לפני כשנתיים, בעקבות תלונות של תושבים, "מיינט באר שבע והנגב" העלה את סוגיית השלכת פסולת והעדר תחזוקה של החורשה. המראה של אז לא שונה היום. המקום לא מזמין וידידותי, ויש המון עבודה כדי להחזיר את המקום לימים שבהם היער העניק למבקרים בו תחושה מזמינה ורגועה.
3 צפייה בגלריה
יער לון.  אשפה ולכלוך
יער לון.  אשפה ולכלוך
יער לון. אשפה ולכלוך
(צילום: הרצל יוסף)
יש לציין כי ארגוני סביבה נטלו חלק לא פעם בקמפיין העלאת המודעת לשמירת החורשה כפנינת חמד. קראו להם "פעילים למען חורשת לון", בהובלת החברה להגנת הטבע, הקמפיין התמקד בטיילת ובחשיבתה לסביבה, אולם כפי שרואים השבוע, יש עוד הרבה מה לעשות כדי לשפר את המראה של החורשה.
תושבת השכונה: "היות שמדובר בשמורת טבע לכל דבר, אני חושבת שהעירייה חייבת לגדר את החורשה, ולהציב שומר מטעמה שידווח על מקרים חריגים"
"אני חושבת שהעירייה חייבת לגדר את החורשה, ולהציב שומר מטעמה שידווח על מקרים חריגים", מציעה תושבת שכונת נאות לון, ומדגישה: "זה אינטרס ציבורי ממדרגה ראשונה, זה עניין של לקיחת אחריות, אין דרך אחרת, נכנסים לכאן כל מיני צעירים שמצפצפים על החוק".
מה זאת אומרת?
"כמו שזה נשמע. נכנסים ליער, פותחים שולחן, מוציאים אלכוהול ואוכל, ועושים ישיבה עד שלוש בלילה כאילו הם בחצר האחורית של הבית שלהם. אין לי בעיה עם הישיבה, אבל המון פעמים לא מנקים אחריהם ולא מתחשבים באנשים שגרים באזור מבחינת הרעש. אלה דברים שניידת של שיטור קהילתי תוכל להתמודד איתם בלי בעיה אם תסייר ליד היער אפילו פעם בשעתיים".
מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "אכן, ישנה תופעה של השלכת פסולת והבערת מדורות באזור. אגפי נוף וגנים ואיכות הסביבה, מבצעים פעולות לסילוק האשפה וניקיון במקום. במקביל העירייה מבצעת פעולות אכיפה נגד האחראים הגורמים להשלכת פסולת בניגוד לחוק".
לעדכונים - חדשות באר שבע
להצטרפות לקבוצת העדכונים של mynet באר שבע והנגב >>> לחצו כאן