לבית המשפט המחוזי בבאר־שבע הוגשה באחרונה בקשה תקדימית לבטל את אזרחותו הישראלית של תושב הנגב שלטענת המדינה קיבל את אזרחותו על סמך תעודת לידה מזויפת של אמו. את הבקשה הגישה רשות האוכלוסין וההגירה באמצעות עורכי הדין אורית קרץ ודמיטרי קוגן מפרקליטות מחוז דרום.
1 צפייה בגלריה
לבטל את תעודת הזהות הישראלית?
לבטל את תעודת הזהות הישראלית?
לבטל את תעודת הזהות הישראלית?
(צילום: קובי קואנקס)
מדובר באזרח ישראלי בן 62, תושב אחד המושבים בנגב, שעלה לישראל לפני 26 שנים מאוקראינה עם בתו הקטינה. האיש עלה לישראל לאור היותו יהודי, לכאורה, לפי חוק השבות ובהסתמך על תעודת הלידה של אמו. בשל כך הוא קיבל אזרחות ישראלית וגם בתו, כיום בת 36, קיבלה אזרחות ישראלית מתוקף היותה בת של יהודי. לפני כ־17 שנה עזבה הבת את ישראל והיא מתגוררת כיום בבריטניה.
קראו גם:
לפני כשש שנים פנה האיש אל משרד הפנים וביקש לפתוח בהליך איחוד משפחות עם אשתו. לפי בקשת הפרקליטות, בני הזוג נישאו בשנת 1984 והתגרשו כעבור שלוש שנים, ויש להם בת משותפת. לפני כשמונה שנים בני הזוג לשעבר נישאו זה לזה בשנית, ואחרי שעלה ארצה, הגיש האיש בקשה לאיחוד משפחות ולמתן מעמד לאשתו בישראל.
כשהרשויות החלו לטפל בבקשה התברר שתעודת הלידה של אמו של האיש, שלפיה היא יהודיה, מזויפת. בדיקה מול הרשויות המוסמכות באוקראינה העלתה שתעודת הלידה שצורפה לבקשת העלייה ושעל בסיסה ניתנה לאיש אזרחות הישראלית, אינה תואמת את הרישומים הרשמיים בארכיון באוקראינה. לאורך כל תהליך הטיפול בבקשתו טען האיש שאמו יהודיה, וכך גם סבתו מצד האם, ושהמסמכים שהציג בפני הרשויות אמיתיים, ושבכוונתו להוכיח זאת בבית המשפט.
לפי תיקון לחוק האזרחות, לאחר שלוש שנים מיום קבלת האזרחות, הסמכות לבטל אזרחות על יסוד פרטים כוזבים ניתנת לבית המשפט המחוזי. יצוין שזוהי הבקשה הראשונה שמגישה הפרקליטות לבית המשפט מכוח התיקון לחוק.
לעדכונים - חדשות באר שבע