רגשות מעורבים מציפים בימים האחרונים את שני טואב, תושבת באר־שבע, אם לשני ילדים בני שלוש ושנתיים, שעד לפני חודשים אחדים התחנכו בגן הילדים "רננים" בבאר־שבע, הגן של הגננת רותי סאלם, שנגדה הוגש בסוף השבוע שעבר כתב אישום בגין עבירות של התעללות ותקיפה שביצעה הגננת כלפי ילדי הגן שהיו באחריותה.
שני טואב היתה זו שהובילה את מאבק הורי ילדי הגן לפתיחת חקירת המתרחש בגן לאור מסכת האירועים האלימים שהתרחשו בגן במהלך השנה החולפת.
1 צפייה בגלריה
שני טואב (משמאל) והודיה לנגר מחוץ לגן 'רננים'
שני טואב (משמאל) והודיה לנגר מחוץ לגן 'רננים'
שני טואב (משמאל) והודיה לנגר מחוץ לגן 'רננים'
(צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:
"כבר מתחילת השנה", סיפרה השבוע טואב ל"מיינט באר שבע והנגב", "הרגשתי שלא מספרים לי את האמת. נדלקו לי אז נורות אדומות. זה התחיל בזה שבגלל הקורונה, כביכול, לא הרשו לנו להיכנס עם הילדים לתוך מתחם הגן, אלא להיפרד מהם בשער הגן. זה נמשך בכך שהרגשתי בשינוי בהתנהגות של הילדים שלי. הם היו חוזרים הביתה עם סימנים של חבלות, וכשביקשתי מהגננת הסברים לכך היא המציאה כל מיני סיפורים שהילדים נפלו מהמגלשה או החליקו בחצר הגן. בחרתי להאמין לה, אך בתוך תוכי הרגשתי שזה לא נכון. בהתחלה גם חשבתי שכל השינויים בהתנהגות של הילדים שלי נובעים מקשיי הסתגלות לאחר שעברנו מערד לבאר־שבע, אך לא כך היה הדבר. גם נוכחתי לדעת שהיו פרקי זמן שהילדים הקטנים נותרו בגן ללא כל השגחה לאחר שהגננת יצאה לשער הגן כדי לקבל את הילדים שמגיעים למקום. כשביקשתי הסברים לכך, הטיחה בי הגננת שאני האמא היחידה בגן שמעבירה ביקורת, וסיפרה לי סיפור שהסייעת שלה הפסיקה לעבוד בגלל שהיא סובלת מתת תזונה".
מתי הבנת שהמציאות בגן היא שונה ממה שהגננת סיפרה לך?
"הילדים שלי הם הדבר הכי יקר לי, ואם יקרה להם משהו, זה ימוטט אותי. לאט לאט הבנתי שהסיפורים שהגננת מספרת לי הם מופרכים. מהסרטונים של המצלמות בגן נוכחתי לדעת שסימני החבלות בילדים נובעים מהתנהגות אלימה של הגננת כלפי הילדים. התברר לנו גם שהמציאות בגן היתה מלווה בהטחות של ילדים לרצפה, צביטות, תקיפות של ילדים, השפלות, אי החלפת טיטולים לילדים. ממש מזעזע. הרגשתי שחרב עולמי כשראיתי את הסרטונים הללו. הרגשתי שהילדים הפכו לשק חבטות של הגננת שלהם".
מהן התחושות עם הגשת כתב האישום נגד הגננת?
"רגשות מעורבים. זו שמחה מהולה בעצב. אני שמחה על כך שהוחלט להגיש כתב אישום נגד הגננת, אבל מצד שני, אני עצובה שזה לקח כל כך הרבה זמן. כמעט שנה חלפה מאז שהגשנו את התלונות שלנו עד אשר זה הבשיל לכתב האישום. אני מקווה שבית המשפט יתייחס לאישומים שמופיעים בכתב האישום בחומרה ושהצדק ייצא לאור".

"הלב נקרע"

"בהתחלה הייתי מאוד סקפטית לגבי התלונות שהוגשו נגד הגננת", סיפרה השבוע ל"מיינט באר שבע והנגב" הודיה לנגר, אם לשני ילדים, "גם לא מיהרתי להוציא את הילדים שלי מהגן, אבל כשראיתי יום אחד שהגן נסגר ושלקחו סרטונים מהגן, הבנתי שלא מדובר בסתם שמועות על התעללות והזנחה בגן, אלא במשהו אמיתי".
יש נקודת זמן שנדלקה אצלך נורה אדומה?
"כשראיתי את הסרטונים, זה הספיק לי להבין שהילדים חוו בגן גילויי אלימות. בסרטון אחד רואים שהגננת סוטרת לאחד הילדים שלי. בהמשך ראיתי בסרטונים נוספים כיצד הגננת צובטת את הבן שלי בפניו ומטיחה את הבת הפעוטה שלי למזרן. הבן שלי היה אז כבן שנתיים וארבעה חודשים והבת היתה אז כבת שנה. היה גם סרטון בו תועד ויכוח בין הבן שלי לבין ילד אחר, כשהבן שלי נשך את אותו ילד והגננת במקום להפריד תפס את ידו של הבן שלי ונתנה לילד השני לנשוך אותו בחזרה".
איך התחושה עם הגשת כתב האישום נגד הגננת?
"אני שמחה שהוגש כתב אישום. בתור אדם מאמין, אני סמוכה ובטוחה שהגננת תבוא על עונשה. כתב האישום מציף עבורנו, ההורים, את כל מה שעברנו בשנה האחרונה. הלב נקרע כשאתה רואה את הילד שלך חסר אונים ושהכל עכשיו נפתח מחדש".

16 אישומים

על פי כתב האישום, שהוגש בסוף השבוע שעבר על ידי הפרקליטות לבית המשפט המחוזי בבאר־שבע, נהגה הגננת רותי סאלם (61) במשך כשבע שנים, בהזדמנויות רבות, כ'שיטת חינוך' לטענתה, באלימות פיזית כלפי הפעוטות בגן והתעללה בהם נפשית.
על פי הנטען בכתב האישום, בשלהי חודש אוקטובר שעבר ועד מחצית חודש נובמבר אשתקד, תקפה הגננת פעוטות בני עשרה חודשים עד שלוש שנים, דחפה אותם והפילה אותם ארצה, הטיחה אותם בכוח ובאגרסיביות בכיסאות ובמזרונים לעיני ילדים אחרים, סטרה להם בפנים, משכה באוזניהם וצבטה אותם.
עוד נטען בכתב האישום כי הגננת התעלמה מהבכי של הפעוטים בגן ובחלק מהמקרים גם השאירה אותם ללא השגחה ראויה. בכתב האישום גם נטען, כי הגננת התנהגה כלפי הפעוטים באופן משפיל ומבזה, נמנעה מלהחליף להם בגדים רטובים, ונתנה להם ולאכול חתיכות עוגה שנפלו על הרצפה.
כתב האישום מייחס לגננת רותי סאלם 16 אישומים בגין עבירות רבות של התעללות בקטין או חסר ישע, תקיפת קטין או חסר ישע והשארת ילד בלא השגחה ראויה.
לפני הגשת כתב האישום ולאור החשדות כלפי הגננת וסיכון לשלומם של הפעוטות השוהים בגן, קיבל בית משפט השלום בבאר־שבע את עמדת פרקליטות מחוז הדרום ונתן באחרונה באופן תקדימי צו הפסקה שיפוטי לסגירת גן "רננים" למשך שנה.
כעת, עם הגשת כתב האישום, הגישה הפרקליטות לבית המשפט המחוזי בקשה לאסור על הנאשמת כל עיסוק הכולל טיפול בילדים, פעוטות ותינוקות והשגחה עליהם, וזאת עד לתום ההליכים המשפטיים נגדה.
ביום ראשון הקרוב, בשעה 17:00, יקיימו ההורים של ילדי הגן הפגנה בצומת אלי כהן בבאר־שבע, סמוך לקניון הנגב, תחת הכותרת "ילדינו לא הפקר".
את תגובתה של סאלם לא ניתן היה להשיג.
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב