לאחר ארבע שנים של הליכים משפטיים קיבל בימים אלה בית המשפט המחוזי בתל־אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, שתוביל להקמת מכון רישוי (טסט) לרכב בדימונה.
2 צפייה בגלריה
מכון רישוי רכב
מכון רישוי רכב
מכון רישוי רכב
(צילום המחשה: אלעד גרשגורן)

הוועדה המקומית בדימונה כבר נתנה את ההיתר המיוחל להקמת מכון הרישוי בעיר, ותחילת בנייתו והקמתו צפויה להתבצע כבר בחודשים הקרובים, כך שבתוך כשנתיים הוא אמור לפעול.
במשך שנים נאלצו תושבי דימונה ויישובי הנגב המזרחי לנסוע לבאר־שבע כדי לבצע את המבחן השנתי, ה"טסט", לרכבם. למרות שבשנת 2020 נבחר איש העסקים חנא אליאס כזוכה במכרז להקמת מכון הרישוי הראשון בדימונה, בפועל התנהלה מסכת משפטית מורכבת אותה הובילו באי כוחו של הזוכה במכרז, עורכי הדין חן אביטן ויוסי עטון, מול מתחרהו של חנא אליאס שהפסיד במכרז, כשלפני חודשים אחדים אף ביטל משרד התחבורה את זכייתו של אליאס במכרז.

2 צפייה בגלריה
מוסך מכון רישוי טסט - תמונת פייסבוק
מוסך מכון רישוי טסט - תמונת פייסבוק
מכון רישוי
(צילום המחשה: shutterstock)

במסגרת פסק דין שנתן בימים האחרונים, מתח בית המשפט ביקורת על התנהלות משרד התחבורה וחוסר רגישותו במשלוח הודעת ביטול הזכייה במכרז בעיצומה של המלחמה.
בנוסף, מתח בית המשפט ביקורת על התנהלותו של המתחרה שהפסיד במכרז, וקבע כי אי מתן ההיתר לזוכה במכרז יהווה עיוות דין ופגיעה בתושבי דימונה, אשר ייאלצו להמתין זמן רב נוסף להוצאת מכרז חדש להקמת מכון רישוי, וכן יגרור ביטול זכייתו של הזוכה במכרז אובדן כספי ונזק כלכלי של השקעות אשר תרדנה לטמיון.
יצוין כי אם עתירתו של הזוכה במכרז לא היתה מתקבלת, היו חולפות חמש שנים לפחות עד להקמת מכון רישוי חדש בדימונה.
"אכן, בשורה לנגב, ולתושבי דימונה, בפרט", אמר עו"ד חן אביטן, שייצג את הזוכה במכרז, "הליכי מכרז קפדניים הינם חשובים לשם שמירה על שוויון ועקרונות משפט נוספים, אך יחד עם זאת, נסיבות העניין ומציאות החיים צריכים להילקח בחשבון בשעה שמפעילים את הכלים המשפטיים הללו, וכך מגיעים לתוצאה הנכונה והצודקת".

קראו גם:

עם זאת, נכון לעכשיו, עדיין מוקדם לברך על המוגמר: "בכוונתנו להגיש לבית המשפט העליון ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי", אמר השבוע ל"מיינט באר שבע והנגב" עו"ד דרור ברוטפלד, בא כוחו של מי שלא זכה במכרז להקמת מכון הרישוי בדימונה. לדבריו, "לדעתנו, פסק הדין מנוגד להוראות חובת מכרזים ולהלכה הפסוקה. השופט קבע, שבמקרה זה תנאי מכרז חדשים הכפולים מאלה שנרשמו במסמכי המכרז שהוציא משרד התחבורה.
"המכרז הזה התייחס לשמונה מכרזי רישוי באזור הדרום, חמישה מהם עמדו בתנאי המכרז, אחד לא עמד וזכייתו בוטלה. במקרה שלנו, בית המשפט החליט להאריך את מועד המכרז מבלי שיש לכך כל סימוכין חוקיים במסמכי המכרז".