קבוצה המונה עשרות תושבים מהיישוב עומר התאגדה ופנתה לראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', בבקשה לקבל את ילדיהם העולים לכיתה א' לבית הספר "נטעים" הפועל ברוח הגישה המונטסורית.
3 צפייה בגלריה
שלום כיתה א'
שלום כיתה א'
שלום כיתה א'
(צילום: shutterstock)

לדברי ההורים, הם התאכזבו מהחלטת ראש מועצת עומר, ארז בדש, שאמנם הצהיר על הפיכת בית הספר "עומרים" ביישוב למונטסורי, אך ללא פתיחת כיתה א' נוספת, רביעית במספר, שהיתה אמורה לדברי ההורים להיפתח בשנת הלימודים תשפ"ה. המשמעות היא שבכל כיתה בבית הספר ילמדו מעל 30 תלמידים.
"מאחר ולתפיסתנו בית הספר 'עומרים' אינו מספק את המענה החינוכי הראוי עבור ילדינו, גם ובשים לב לפתיחת כיתות בשכבה א' עם מעל 30 תלמידים בכיתה, אנחנו רוצים לבחון אופציות נוספות", כתבו ההורים לדנילוביץ'.

3 צפייה בגלריה
ארז בדש
ארז בדש
ארז בדש
(צילום: הרצל יוסף)

על פי ההורים מעומר, לאורך השנה הם היו בקשר עם נציגות ההורים מבאר־שבע ועם המלווה הפדגוגית של בית הספר "נטעים", והתרשמו שמדובר במסגרת חינוך שתואמת לערכי השיטה המונטסורית.
שיטת מונטסורי היא גישה חינוכית לילדים שעיקריה מבוססים על המחקרים של הרופאה והמחנכת האיטלקית, מריה מונטסורי. על פי שיטתה ומחקריה, היא יצרה סביבת למידה הבנויה מחומרים שמטרתם מיועדים לפעילויות למידה עצמאיות.
גורמים במועצה אומרים לגבי טענות ההורים כי "אך ורק טובת הילדים עומדת לנגד עיניהם. התקן של משרד החינוך לכיתה הוא 34 תלמידים, הוספת כיתה רביעית משמעותה שהמועצה תצטרך לממן אותה".

"החלטה מאכזבת"


באופוזיציה מתחו ביקורת על החלטת המועצה. חבר סיעת "קהילה", יוסי כהן, הגיש שאילתה לכינוס ישיבת מועצה שלא מן המניין שתדון בהחלטה שמסעירה את ההורים.

3 צפייה בגלריה
יוסי כהן
יוסי כהן
יוסי כהן
(צילום: הרצל יוסף)

"משמעות ההחלטה לפתוח רק שלוש כיתות בבית הספר 'עומרים' היא ציפוף של 33 ילדים בכיתה, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם רווחת הילדים, עם היכולת לתת יחס אישי לכל ילד, ועם הישגי הילדים הצפויים כתוצאה מכך", טוען כהן.
בשאילתא שהגיש הוא מבקש הבהרות: "מהו הרציונל החינוכי והכלכלי שעומד מאחורי ההחלטה לצמצם את מספר הכיתות ולא לפתוח כיתה א' רביעית?".
כהן מוסיף: "אני חבר אופוזיציה ענייני, המטרה להגיע להסכמות ולפתוח את שנת הלימודים בצורה חלקה".
יחד עם זאת, כהן מבקש "את כל הנתונים הרלוונטיים, את חוות הדעת המקצועיות, ואת כל מערך השיקולים שהביא להחלטה, שהשלכותיה עשויות להיות מרחיקות לכת עבור הילדות והילדים הרכים העולים מן הגן לבית הספר וצריכים לחוות 'נחיתה רכה', לרכוש מיומנויות קריאה, כתיבה, מושגים מתמטיים ראשוניים, כישורים חברתיים ומיומנויות למידה בסיסיות בשנת לימודיהם הראשונה והמשמעותית בבית הספר".

קראו גם:

נציגי ההורים שביקשו לבחון את המעבר, מסרו בתגובה: "ההחלטה שניתנה על ידי ראש המועצה, ארז בדש, הקובעת הגדלת מספר הילדים בכיתות א' ל־32 תלמידים (מספר ילדים בכיתה הגבוה מהממוצע הארצי בגיל יסודי) מאכזבת ומחמירה את אי האמון בין מועצת עומר להורים. מצעד מאוד שההורים נאלצים לחפש חלופות מחוץ ליישוב עומר. על ראש המועצה להפנים כי השקעה בחינוך ילדינו היא בעלת ערך שלא ניתן לכמת, והיא קריטית לעתיד היישוב עומר".
מעיריית באר־שבע נמסר: "אנחנו גאים בהזדמנויות החינוכיות המגוונות בעיר באר־שבע ושמחים על ההערכות המצוינת להן זוכה המסלול המונטסורי בבית הספר 'נטעים מיתרים'. הביקוש הרב אליו מכלל תושבי העיר מעיד יותר מכל על הצלחתו. נכון לעכשיו בית הספר אינו מוגדר בית ספר ייחודי על־אזורי על ידי ועדת הייחודיים של משרד החינוך, ואיננו קולט תושבי חוץ".
ממועצת עומר נמסר בתגובה לפנייתנו: "מועצה מקומית עומר פועלת לפי התקנות והכללים של משרד החינוך אשר קובעים מספר מוגדר של תלמידים בכיתה שמעליו ניתן לפצל כיתה. בהקשר זה נציין כי המצב זהה גם בלהבים ובמיתר הסמוכים לעומר. מעולם לא התקבלה החלטה להגדיל את מספר התלמידים בכיתה א' למספר מסוים של תלמידים כפי שנטען. ראש המועצה התחייב עוד בטרם כניסתו לתפקיד לפעול לשיפור איכות החינוך ביישוב ולהעניק לילדי וילדות עומר את הכלים הלימודיים הטובים ביותר, ולשם אנו צועדים".